Gå til innhold

Teknikktråden - filmer og info om rett teknikk i styrkeøvelser


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Axby2kEH
Markløft-tips

- Du må trene bena i tillegg, f.eks knebøy eller frontbøy om du ønsker å kunne løfte tungt med god teknikk i mark, grunnen til dette er at første del av løftet gjøres med framside lår om du ikke vil strakmarke, noe de fleste tar færre kilo med.

 

Men ikke på samme dag.

Det går helt fint å trene bøy og mark på samme dag, så lenge volum og intensitet står i forhold til hverandre. Det går til og med an å makse i både bøy og mark på samme dag ;)

 

Hei, har begynt å trene nå, trener SL 5X5. Jeg klarer ikke knebøy, jeg får rett og slett ikke bøyd bena nedover, går ikke. Klarer ikke når jeg bruker bare stanga engang. Kan jeg bytte ut knebøy med benpress å begynne med knebøy når jeg har blitt sterkere i beina?

Du må få ut knærne dine. Bak med hoften og ut med knærne til siden, så klarer du nok å sette deg etter hvert. ;)

I tillegg bør du tøye hofte, gluteus og hamstrings :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Jeg har trent knebøy (SL 5x5) i en måned nå, og fant nylig ut at jeg har hatt feil teknikk når det gjelder plassering av stangen. Jeg har alltid latt den "hvile" på skuldrene. Etter å ha lest knebøy-artikkelen igjen fant jeg ut at stangen skal jo være lavere plassert, rett under det øverste skulderbenet? For å støtte stangens hold, skulle jeg presse bryst fram og trekke skuldrene sammen.

 

Problemet er at når jeg skulle ta knebøy riktig neste gang, klarte jeg ikke holde stangen oppe. Det føltes som om den skulle falle av. Jeg bestemte meg for å droppe 20 kg (32.5 kg til sammen ble det nå). Klarte nå å holde stangen uten å "dytte" den oppover, men heller låse den. Men etter 5x5 knebøy denne gangen følte jeg lite trening i bena, men ble totalt utslitt i skuldrene og også armene.

 

Er dette riktig, eller er det noe jeg gjør feil? Setter stor pris på råd :)

Lenke til kommentar

Leste du denne artikkelen da? Viktig å få med seg at du ikke skal holde vekten oppe med hendene, men at den skal hvile på ryggmusklene. Fra artikkelen:

IMPORTANT: your hands do NOT support the weight of the bar, your upper-back does. Yes you should be squeezing the bar hard when Squatting because this boosts upper-back tightness and provides the bar a better shelf to rest on. But your hands never support all the weight. Your upper-back muscles do.

 

Kan også være en fordel å trene på bevegeligheten i skulderleddet, jo smalere grep du klarer jo mer stabilt blir det. Dette er også nevnt i artikkelen. :)

Lenke til kommentar

Ja det var den jeg leste. Det var nettopp det som var problemet, med 55 kg på knebøy klarte jeg rett og slett ikke å holde den på plass selv med brystkassen fram og skuldrene trekt sammen bakover. Måtte støtte med hendene, som jeg visste ikke var bra. Derfor gikk jeg ned 20 kilo, gjorde akkurat det samme, lot den hvile på ryggmusklene, og da gikk alt fint. Men jeg synest det var rart å bli utslitt i øvre rygg, og ikke i bena. Også armene kjente jeg det i. Jeg har en svak overkropp, det har jeg alltid hatt, er det kanskje derfor?

 

Jeg hadde stangen nøyaktig slik personen nederst på artikkelen hadde. Vi er flere som trener, og vi bekreftet hverandre om det var riktig eller ikke.

 

Edit: Ups beklager glemte å svare på det siste du skrev. Jeg trur også det kan hjelpe mye. Skal prøve "shoulder dislocations" før trening neste gang og se hvordan det går.

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar

Når jeg tar overhead one arm tricepspress får jeg smerter i skuldrene, selv om jeg tror jeg gjør rett ifølge hvordan man "skal" gjøre det. Hvorfor det? Hva er 100% rett teknikk?

 

Hvis du kjenner smerter ville jeg bytte øvelse. Hvis det ikke er noe med teknikken, så varmer du opp dårlig eller ender opp til failure.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-Axby2kEH

Det viktigste poenget med zercher squat er at den tvinger deg inn i en riktig teknikk (det er umulig å jukse uten å tryne). Dersom du går over i en smithmaskin, blir øvelsen fullstendig bortkastet.

Lenke til kommentar

Skal skuldrene være statisk i same posisjon i forhold til rygg og bryst under eit markløft? Dei seier at skuldrene skal ned og bak, skal ein då halde dei heilt i same posisjon? Ryggen krummar seg horisontalt om skuldrene går innover, så eg vil tru dei skal stå fast.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...