Gå til innhold

Teknikktråden - filmer og info om rett teknikk i styrkeøvelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 11 måneder senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Spørsmål angående markløft. Mange sier at man skal ned med rumpa og ha brystet opp for å få strak rygg. Men hva regnes egentlig som strak rygg? At den er helt strukket ut til ytterpunktet, eller at det går en strak linje gjennom den? Om dere ser på bildene under, er det forskjell på mengden hun "strekker" ut ryggen. Første bilde vil jeg påstå at er å ha brystet opp og rumpa ned, mens andre er mer rettlinjet. I vanlig kroppsholdning skal man bruke det andre bildet helst, men hva med markløft? Skal ryggen strekkes til ytterpunktet, eller som i bilde to?

 

1300368770713_813.jpg

 

1300376845114_846.jpg

Lenke til kommentar

Fint detaljnivå selv om det bare er en tegning. Ser tydelig hvordan ryggen strekkes helt ut med litt revers bøy på en måte. Etter litt refleksjon har jeg funnet ut at det er naturlig å ha ryggen helt strukket ut (som på bilde 1 i innlegget mitt), fordi man vil holde en ytterposisjon og få mest mulig statisk rygg. Om det velges en mellomting, blir det desto hardere å holde den stabilt.

 

Når det kommer til kroppsholdning, har det nok mer å gjøre med at vekten ikke skal slenge seg over hofta, men at det det skal være et balansert vektforhold i kroppen. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Fint detaljnivå selv om det bare er en tegning. Ser tydelig hvordan ryggen strekkes helt ut med litt revers bøy på en måte. Etter litt refleksjon har jeg funnet ut at det er naturlig å ha ryggen helt strukket ut (som på bilde 1 i innlegget mitt), fordi man vil holde en ytterposisjon og få mest mulig statisk rygg. Om det velges en mellomting, blir det desto hardere å holde den stabilt.

 

Når det kommer til kroppsholdning, har det nok mer å gjøre med at vekten ikke skal slenge seg over hofta, men at det det skal være et balansert vektforhold i kroppen. :)

Nei!! Man vil ikke holde en ytterposisjon, man vil holde kjernen stram fra magen også, ikke lene all vekta på korsryggen. Ryggen er like lite glad i overdreven svai som den er i krumming.

 

Punkt 3 og 4

Lenke til kommentar

Det der refererer til "lockout" posisjonen i slutten av en repetisjon. Som du ser i bildet Akse postet, går det ikke an å dra en linjal rett gjennom ryggen hans. Det skal være en liten revers svai mens du løfter, altså at ryggen presses bak sammen med skuldrene og brystet. Det betyr ikke at det skal være en overdreven lockout.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...