Gå til innhold

Test: HTC Touch Diamond 2


Anbefalte innlegg

Problemet med disse telefonene er at det kjører på windows mobile. HTC har mye sine egene menyer, men man blir titt og ofte kastet frem og tilbake mellom windows mobile og HTC menyene. Windows mobile menyene er små og elendig, mens HTC menyene ofte mangler funksjoner. Den "stilige" epost leseren og\eller sms skriving mangler vitale funksjoner som copy paste, og alle andre funksjoner som kommer frem med longtap.

 

Atpåtil har winmo en rekke merkelige løsninger når det gjelder sms "samtaler" der den nekter å markere mer enn EN melding som lest for hver gang du går ut og inn av samtalen. Så om du lar viduet ligge åpen i bakgrunnen, må du etter en samtale på 10 meldinger, så inn og ut av samtalen, 10 ganger for å lese alle meldingene. Agh.

Og HTC menyene viser kun en melding om gangen i sine menyer og ikke hele samtalen, og da er det jo bedre å bruke winmo sine, som det da blir krunglete å komme inn til siden HTC menyene er i veien.

 

Det hele virker så jalla for meg.

 

Jeg har en Xperia telefon med HTC menyer. Jeg kommer nok til å lete videre etter noe som er mer optimalt. Det værste er jo at windows mobile er det beste vi har intill android kommer. Skandale.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ålreit test, spennende telefon. Virker som en verdig oppfølger, hvor de har gjort det som kan gjøres for å beholde det som opprinnelig fristet med Diamond, og fikset litt her og der for å gjøre det til en langt bedre telefon. "Directors cut" som GSMarena skriver :)

 

Ellers er det jo ganske utrolig, egentlig, at de ikke finner plass til 3,5mm jack i en medietelefon som dette. At det heller ikke er med adapter i pakken gjør det enda verre, men ifølge GSMarena sine skikkelige tester av lyd har denne elendig lyd uansett, sannsynligvis grunnet micro-USB.

 

GSMarena nevner forøvrig "questionable build quality" og "finger print magnet" som vesentlige minus med denne mobilen, stikk i strid med amobil der.

 

Som andre påpeker er det leit at det trengs et eget skall forann WM. HTC er en fantastisk produsent, men det hadde vært så godt så godt å se en modell som hadde 100% TouchFlo, eller noe lignende. WM er og blir uaktuelt for min del.

 

De har gjort så godt de kunne, men denne lever ikke opp til f.eks. Samsung Omnia HD, selv om Diamond2 utvilsomt er penere.

Lenke til kommentar

I motsetning til mange andre her inne har jeg i grunn stor tro på Windows Mobile nå. I bunn og grunn er det ikke mange andre mobilsystemer som gir deg like mye frihet og muligheter. Greit nok at WM 6.1 ikke er fingervennlig, men hva kan man egentlig forvente av noe som ble utviklet før iPhone virkelig satte standarden for touchtelefoner. PÅ kort sikt vil vel WM 6.5 rette på mye av det negative som blir trukket fram her. Etter hvert så får vi vel WM 7 også som kanskje kan gi Apple god konkurranse, ikke bare på proffsiden, men også på underholdningssiden.

Lenke til kommentar
Problemet med disse telefonene er at det kjører på windows mobile. HTC har mye sine egene menyer, men man blir titt og ofte kastet frem og tilbake mellom windows mobile og HTC menyene. Windows mobile menyene er små og elendig, mens HTC menyene ofte mangler funksjoner. Den "stilige" epost leseren og\eller sms skriving mangler vitale funksjoner som copy paste, og alle andre funksjoner som kommer frem med longtap.

 

Atpåtil har winmo en rekke merkelige løsninger når det gjelder sms "samtaler" der den nekter å markere mer enn EN melding som lest for hver gang du går ut og inn av samtalen. Så om du lar viduet ligge åpen i bakgrunnen, må du etter en samtale på 10 meldinger, så inn og ut av samtalen, 10 ganger for å lese alle meldingene. Agh.

Og HTC menyene viser kun en melding om gangen i sine menyer og ikke hele samtalen, og da er det jo bedre å bruke winmo sine, som det da blir krunglete å komme inn til siden HTC menyene er i veien.

 

Det hele virker så jalla for meg.

 

Jeg har en Xperia telefon med HTC menyer. Jeg kommer nok til å lete videre etter noe som er mer optimalt. Det værste er jo at windows mobile er det beste vi har intill android kommer. Skandale.

Spørs nok om ikke versjonen du kjører har noen bugs. Kopier, klipp ut og lim inn fungerer da fint på min Touch HD ved longtap. Det går fint an å lese meldinger via TF3D samtidig som de blir markert som lest, uten at man trenger å gå inn i Outlook for å få det til. Ønsker du å ikke bruke HTC sine menyer er det jo ikke værre enn å deaktivere de.

 

Når det kommer til størrelsen på WM-menyene virker disse "små og elendige" på Xperia i forhold til f.eks. Touch HD. Men siden den kjører WM er det ikke noe prolem å endre på dette.

Lenke til kommentar
Å skrive e-post og SMS på Diamond var en særdeles trang opplevelse. Tastaturet tok så mye av plassen på skjermen at det såvidt var plass til det du skrev.

 

Hos Diamond 2 er historien heldigvis en hel annen, og du får se flere linjer av gangen.

En helt annen av dårlig er vel bra? Hvorfor trekker dere for dårlig plass da?

 

Dette er fikset nå :)

Lenke til kommentar
Spørs nok om ikke versjonen du kjører har noen bugs. Kopier, klipp ut og lim inn fungerer da fint på min Touch HD ved longtap. Det går fint an å lese meldinger via TF3D samtidig som de blir markert som lest, uten at man trenger å gå inn i Outlook for å få det til. Ønsker du å ikke bruke HTC sine menyer er det jo ikke værre enn å deaktivere de.

Aha, gikk ut ifra at det var slik det var. Skal sjekke opp. ;)

Lenke til kommentar
Diamond 2 har et internminne på magre 288 MB. Dette er ganske lite om du skal bruke telefonen til å lagre både bilder, musikk, filer, programmer og annet.

Og under konklusjon:

Telefonen har ganske lite internminne, bare 288 MB

 

Her blander artikkelforfatter minne og lagringsplass! Vennligst vis meg en mobiltelefon som har mer enn 288 MB RAM, slik som denne har! Den har kun 512 MB ROM, altså internlagring, men å si at 288 MB RAM er lite for en mobiltelefon, det blir litt merkelig synes jeg (i hvert fall inntill det kommer telefoner med mye mer).

 

Vennligst kall det internlagring, ikke internminne, hvis det er lagringskapasitet en refererer til. Og bruk riktige tall i hvert fall.

Lenke til kommentar
Diamond 2 har et internminne på magre 288 MB. Dette er ganske lite om du skal bruke telefonen til å lagre både bilder, musikk, filer, programmer og annet.

Og under konklusjon:

Telefonen har ganske lite internminne, bare 288 MB

 

Her blander artikkelforfatter minne og lagringsplass! Vennligst vis meg en mobiltelefon som har mer enn 288 MB RAM, slik som denne har! Den har kun 512 MB ROM, altså internlagring, men å si at 288 MB RAM er lite for en mobiltelefon, det blir litt merkelig synes jeg (i hvert fall inntill det kommer telefoner med mye mer).

 

Vennligst kall det internlagring, ikke internminne, hvis det er lagringskapasitet en refererer til. Og bruk riktige tall i hvert fall.

Og det vi har her min gode mann, kalles flisespikkeri ;)

 

Flisespikkeri

subst. n entall flisespikkeri ['fliːsəspɪkəɾiː] det å henge seg opp i små og uviktige detaljer.

Eks. Dette er jo bare flisespikkeri!

Endret av KimS
Lenke til kommentar
Diamond 2 har et internminne på magre 288 MB. Dette er ganske lite om du skal bruke telefonen til å lagre både bilder, musikk, filer, programmer og annet.

Og under konklusjon:

Telefonen har ganske lite internminne, bare 288 MB

 

Her blander artikkelforfatter minne og lagringsplass! Vennligst vis meg en mobiltelefon som har mer enn 288 MB RAM, slik som denne har! Den har kun 512 MB ROM, altså internlagring, men å si at 288 MB RAM er lite for en mobiltelefon, det blir litt merkelig synes jeg (i hvert fall inntill det kommer telefoner med mye mer).

 

Vennligst kall det internlagring, ikke internminne, hvis det er lagringskapasitet en refererer til. Og bruk riktige tall i hvert fall.

 

Veldig enig i denne.

 

Når noe skal trekkes frem i negativ retning så bør man sikre at det faktisk er noe negativt.

 

Veldig få mobiltelefoner i dag har mer minne enn Diamond 2. (Mange som har det samme, vel og merke... ;) )

 

-KJ

Lenke til kommentar
Leste en engelsk test av D1 for en tid tilbake - testeren hadde faktisk sluppet telefonen ned på et betonggulv!! Resultat: NULL RIPER!

 

Jeg kom i skade for å kaste min X1 i veggen i dag... (Don't even ask!)

 

Resultatet? Null riper! Men et par bulker ble det nok. Og litt avskallet lakk.

 

Men ingen riper!

 

-KJ [/sarkasme]

Lenke til kommentar

Svaret er vel strengt tatt "ett" her, selv om at >Jonas< så klart har resonnert riktig...

 

Ellers så vil jeg si at det er skuffende at våre kommentarer angående sammenblandingen av internminne og lagring ikke blir tatt alvorlig.

 

Testen som den framstår nå er direkte feil. Telefonen har masse internminne. Som i så mye som de som har aller mest. Den bør derfor ikke trekkes for dette.

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar
Å skrive e-post og SMS på Diamond var en særdeles trang opplevelse. Tastaturet tok så mye av plassen på skjermen at det såvidt var plass til det du skrev.

 

Hos Diamond 2 er historien heldigvis en hel annen, og du får se flere linjer av gangen.

En helt annen av dårlig er vel bra? Hvorfor trekker dere for dårlig plass da?

 

Dette er fikset nå :)

Helt enig. Har nå sittet i tre timer med min nye Diamond 2. Den er overlegen Diamond på så og si samtlige områder. Kjøpte Diamond i fjor sommer, og leverte den tilbake etter tre uker pga at den var ubrukelig til SMS, dårlig batteri og trege menyer. Dette er en saga blott med den nye. Helt gull så langt. =)

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Å skrive e-post og SMS på Diamond var en særdeles trang opplevelse. Tastaturet tok så mye av plassen på skjermen at det såvidt var plass til det du skrev.

 

Hos Diamond 2 er historien heldigvis en hel annen, og du får se flere linjer av gangen.

En helt annen av dårlig er vel bra? Hvorfor trekker dere for dårlig plass da?

 

Dette er fikset nå :)

Helt enig. Har nå sittet i tre timer med min nye Diamond 2. Den er overlegen Diamond på så og si samtlige områder. Kjøpte Diamond i fjor sommer, og leverte den tilbake etter tre uker pga at den var ubrukelig til SMS, dårlig batteri og trege menyer. Dette er en saga blott med den nye. Helt gull så langt. =)

 

Jeg har hatt Diamond (1) i ca et år nå, og har ikke vert veldig begeistrert. Nå må jeg snart ha meg ny mobil, bør jeg velge Diamond2?

Mine problemer:

  • Låser seg veldig ofte (har kanskje blitt noe mindre etter siste update)
  • Når du skriver tekst/epost så ser den ikke ut til å skjønne at Ø og Å og Æ er bokstaver, og han har derfor problemer med å sette dem sammen til ord. Dermed blir ordboken veldig lite nyttig for oss som snakker norsk.
  • Må lades ofte
  • Hvorfor kan jeg ikke få velge ringe-, alarm- og meldingslyd selv?
  • Hvem har sagt at vekkerklokken skal slutte å ringe?? Den skal faen i meg stå på kosntant til jeg sier stopp... (forsov meg i dag)

Lenke til kommentar

Becks69, prøvd en uoffisiell firmware? Du kan også installere Fingerkeyboard 2 hvis du foretrekker et bedre qwerty-tastatur enn det som følger med. G-Alarm er det ultimate vekkeklokke-programmet som du absolutt bør prøve ut. Ellers så kan man jo velge ringe-, alarm- og meldingslyder selv.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt Diamond (1) i ca et år nå, og har ikke vert veldig begeistrert. Nå må jeg snart ha meg ny mobil, bør jeg velge Diamond2?

Mine problemer:

  • Låser seg veldig ofte (har kanskje blitt noe mindre etter siste update)
  • Når du skriver tekst/epost så ser den ikke ut til å skjønne at Ø og Å og Æ er bokstaver, og han har derfor problemer med å sette dem sammen til ord. Dermed blir ordboken veldig lite nyttig for oss som snakker norsk.
  • Må lades ofte
  • Hvorfor kan jeg ikke få velge ringe-, alarm- og meldingslyd selv?
  • Hvem har sagt at vekkerklokken skal slutte å ringe?? Den skal faen i meg stå på kosntant til jeg sier stopp... (forsov meg i dag)

* Har hatt min i litt mindre enn én uke, men den har ikke låst seg eller hatt andre problemer med stabilitet.

* Vil påstå at DT2 holder nesten dobbelt så lenge på strømmen i forhold til DT1 ved moderat bruk.

* Kan fint velge lyder selv på DT2.

* Har lagt merke til at vekkerklokken kun gir fra seg ett signal, og ikke ringer frem til du slår den av. Kjipt, men dersom du ikke gjør noe med den ringer den på nytt etter fem min (forsov meg også i dag).

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Problemet med disse telefonene er at det kjører på windows mobile. HTC har mye sine egene menyer, men man blir titt og ofte kastet frem og tilbake mellom windows mobile og HTC menyene. Windows mobile menyene er små og elendig, mens HTC menyene ofte mangler funksjoner. Den "stilige" epost leseren og\eller sms skriving mangler vitale funksjoner som copy paste, og alle andre funksjoner som kommer frem med longtap.

 

Atpåtil har winmo en rekke merkelige løsninger når det gjelder sms "samtaler" der den nekter å markere mer enn EN melding som lest for hver gang du går ut og inn av samtalen. Så om du lar viduet ligge åpen i bakgrunnen, må du etter en samtale på 10 meldinger, så inn og ut av samtalen, 10 ganger for å lese alle meldingene. Agh.

Og HTC menyene viser kun en melding om gangen i sine menyer og ikke hele samtalen, og da er det jo bedre å bruke winmo sine, som det da blir krunglete å komme inn til siden HTC menyene er i veien.

 

Det hele virker så jalla for meg.

 

Jeg har en Xperia telefon med HTC menyer. Jeg kommer nok til å lete videre etter noe som er mer optimalt. Det værste er jo at windows mobile er det beste vi har intill android kommer. Skandale.

 

 

De har jobbet endel med Touch Flo 3D så det er ganske så anderledes en den versjonen du hadde på xperia og den som er på touch HD..

 

Jeg likte forandringen veldig godt, begynner og bli bra..

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...