Gå til innhold

Fikk plutslig 1920x1080 oppløsning på min 720p tv


Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om flere har opplevd dette, har en Samsung LE37A456 som har en oppløsning på 1366x768, dette har vært oppløsningen min fra dag en, via vga inn i pc ingangen. Men i dag gikk jeg en tur ned på jobben og kjøpte Dvi-hdmi overgang og en 5m HDMI kabel, koblet det inn i hdmi inngangen i tven, og dvi i pcen ( på et GeForce 250gts ) til min store overaskelse så kunne jeg stille helt til 1920x1080, jeg trodde da at tven skulle gjøre dette da til 720p siden den i følge specsa ikke støtter mere enn dett.

 

men se nå her

 

post-112614-1241717435_thumb.jpg

 

man ser at bildet er 1920x1080

 

Så til mitt spørsmål gjelder dette alle som kobler tven over hdmi ? tven min støtter jo bare 1366x768 i følge specs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TVen kan ta i mot 1080p-signaler men de blir nedskalert internt til 1366x768 piksler. Det er fysisk umulig at LCD-panelet kan vise høyere oppløsning.

 

ja er klar over dette, det som er greia er at der er 1920x1080, har en 40" full hd i under etasjen, alt er ca fysisk like stort på skjermen, og det er ekstremt forskjell hvis jeg setter oppløsningen til 1366x768 manuelt.

Lenke til kommentar
men se nå her

 

post-112614-1241717435_thumb.jpg

 

man ser at bildet er 1920x1080

Hvordan ser du det? Jeg se at bildet du har postet har de målene i piksler, men hvordan kan vi se at dette bildet er 100% identisk med hva TV-en viste?

 

Eller: Hvordan laget du det bildet? På PC-en med Ctrl-PrtSc? Vil ikke det i så fall fange det bildet som skjermkortet i PC-en sender til TV-en, og ikke det bildet som TV-en viser, skalert til 1366x768?

 

For å sjekke om TV-en din virkelig viser den oppløsningen PC-en sender fra seg, kan du prøve http://www.pixelmappat.nu/. Jeg antar at du lett vil kunne se litt uregelmessigheter i linjene på det nettstedet dersom bildet er skalert.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Har du også satt skjermen til 1:1 pixelmapping (just scan) når du tester oppløsningene?

 

Faktum er at A4 ikke har fullHD panel, og dermed ikke kan vise 1080p native. Om du tviler er det bare å finne seg en god sittestilling å begynne å telle fysiske linjer.

Lenke til kommentar
Eller: Hvordan laget du det bildet? På PC-en med Ctrl-PrtSc? Vil ikke det i så fall fange det bildet som skjermkortet i PC-en sender til TV-en, og ikke det bildet som TV-en viser, skalert til 1366x768?

 

 

joa enig dette, men må inrømme at jeg ikke skjønte helt hvordan jeg skal bruke den siden du linket til. Men se på denne print screenen, da ser du oppgave linjen i forhold til resten på desktoppen.

Tven heter foresten( Samsung LE37A456c2c xxe ) hvis det har en betydning.

 

Men det jeg lurer på da er hvorfor blir det så stor førskjell på størelsen på objektene hvis tven uannsett skal gjøre bildet mindre, på et vis skjønner jeg det, men er fortsatt et mysterium. Så det som egentlig skjer er at pcen sender ut 1080p med alt i rett størelse, så tolker tven det som et full hd signal og gjør alle objektene på skjermen mindre for og få plass til alt, derfor ser det også ut som jeg har høyere oppløsning?

 

bilder: sloppy kvalitet tatt med iphone

 

post-112614-1241734712_thumb.jpg

1920x1080

 

post-112614-1241734749_thumb.jpg

1360x768

 

post-112614-1241734776_thumb.jpg

1280x720

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar
Har du også satt skjermen til 1:1 pixelmapping (just scan) når du tester oppløsningene?

 

Faktum er at A4 ikke har fullHD panel, og dermed ikke kan vise 1080p native. Om du tviler er det bare å finne seg en god sittestilling å begynne å telle fysiske linjer.

 

 

Ja ikke sant, det jeg tror jeg og! for jeg vet at det ikke skal være mulig, men se min forje post, kommer resultatet av bildene av at tven rett og slett prøver og få plass til alt "innhold" på skjerm derfor alt blir mindre, og ser ut som jeg har en høyere oppløsning? dette er mine tanker.

 

EDIT: HAHA føler meg litt dum , men når jeg tenker litt kan jo dette ikke egentlig hende, 1:1 pixel mapping kan jo ikke finne sted når panelt ikke har native støtte for det, men men.

Endret av Nokia_dell
Lenke til kommentar

Poenget med linken til Svinks var å teste om bildet du viser er skalert eller native. Om du ser nøye på bildene oppdager du sorte/hvite striper på pixelnivå. Når du klikker neste testbilde, varieres det mellom horisontale, vertikale og diagonale striper.

 

Hvis bildet er skalert vil du se at stripene brytes på enkelte områder. Det blir altså "rot" i mønsteret. Du må sitte ganske nær skjermen for å s det, såpass nære at du kan se pixlene.

 

PS! Husk å aktivere "Just scan" i menyen på Samsung TVen. Du får da 1:1 pixelmapping, og 1366x768 skal gi det klareste bildet. Jfr. linken fra Svinks.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...