Gå til innhold

Problemer med systemvolum under Vista-installasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er vista installert!! :)

 

prøve i morgen å instalere win7, brenne på nytt...

 

er du tilgjengelig i morgen eller lørdag om det er noe? eventuelt på msn?

 

så langt, tusen tusen hjertlig takk for all hjelp! vet ikke hva jeg sku gjort uten!!!

Lenke til kommentar

Ok, uansett her er for å få usb bootbart:

 

hvis du har XP maskin som du kan arbeide

-laste ned Hp usb disk storage format (google på den)

-finne bootsect.exe i den Win7 plata di, og kopiere i din C:

 

-kople Usb stick på PC

-Åpne HP usb som du har laste ned

-Den skal finne, partitionre og formatere USB-----velg Fat32

 

Gå i diskbehandling ----notere ned bokstaven som USB har fått.

Høyreklikk på partition og velg Merke som active

 

Åpne cmd

 

skrive:

 

c:\bootsect /nt60 X: /mbr (X er bokstaven til Usb som du har notert fradiskbehandling)

 

 

Kopiere alt fra din Vista eller Win7 DVD plate inn til USB

 

Kople Usb på maskinen du skal installere Vista eller Win7

Velg i biosen å starte fra Usb, eller med å bruke den F8 tasten under POST (hvis du har den funksjon)

 

Starte opp.

Nå kan du installere på vanlig måte på en av harddiskene

 

 

Hvis du derimot skal arbeide på en Vista maskin, så trenger du ikke HP Usb saken.

Vista kan partitioner og formatere, og du trenger ikke bootsect commando heler.

 

Det betyr og at man kan utføre alt du kan i Vista, med å boote in en Vista recovery console, og via command prompt og diskpart gjøre akkurat det samme.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

OK.

 

trenger nok mer hjelp med å kunne sjekke om mine andre disker virkerlig er slettet, eller om noe annet rart har skjedd, men ser på det i morgen eller lørdag...Håper du kanskje er her da, hehe :)

og igjen, tusen takk!

 

 

Ok, uansett her er for å få usb bootbart:

 

hvis du har XP maskin som du kan arbeide

-laste ned Hp usb disk storage format (google på den)

-finne bootsect.exe i den Win7 plata di, og kopiere i din C:

 

-kople Usb stick på PC

-Åpne HP usb som du har laste ned

-Den skal finne, partitionre og formatere USB-----velg Fat32

 

Gå i diskbehandling ----notere ned bokstaven som USB har fått.

Høyreklikk på partition og velg Merke som active

 

Åpne cmd

 

skrive:

 

c:\bootsect /nt60 X: /mbr (X er bokstaven til Usb som du har notert fradiskbehandling)

 

 

Kopiere alt fra din Vista eller Win7 DVD plate inn til USB

 

Kople Usb på maskinen du skal installere Vista eller Win7

Velg i biosen å starte fra Usb, eller med å bruke den F8 tasten under POST (hvis du har den funksjon)

 

Starte opp.

Nå kan du installere på vevlig måte på en av hardiskene

 

 

Hvis du derimot skal arbeide på en Vista maskin, så trenger du ikke HP Usb saken.

Vista kan partitioner og formatere, og du trenger ikke bootsect commando heler.

 

Det betyr og at man kan utføre alt du kan i Vista, med å boote in en Vista recovery console, og via command prompt og diskpart gjøre akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Hei igjen wiberos!

 

Jeg har nå vista som sagt installert, men vil nå gjerne kople på de andre diskene mine og få sjekket hva som har skjedd med de. noe har gått galt hvertfall i partisjonering, men vet ikke hva....Kan du hjelpe meg litt med hvordan jeg gjør dette, og hvordan jeg kan finne ut om de virkelig er slettet? De er jo blitt dynamiske som jeg skjønner, hva vil det egentlig si?

 

Takk :)

 

Ok, uansett her er for å få usb bootbart:

 

hvis du har XP maskin som du kan arbeide

-laste ned Hp usb disk storage format (google på den)

-finne bootsect.exe i den Win7 plata di, og kopiere i din C:

 

-kople Usb stick på PC

-Åpne HP usb som du har laste ned

-Den skal finne, partitionre og formatere USB-----velg Fat32

 

Gå i diskbehandling ----notere ned bokstaven som USB har fått.

Høyreklikk på partition og velg Merke som active

 

Åpne cmd

 

skrive:

 

c:\bootsect /nt60 X: /mbr (X er bokstaven til Usb som du har notert fradiskbehandling)

 

 

Kopiere alt fra din Vista eller Win7 DVD plate inn til USB

 

Kople Usb på maskinen du skal installere Vista eller Win7

Velg i biosen å starte fra Usb, eller med å bruke den F8 tasten under POST (hvis du har den funksjon)

 

Starte opp.

Nå kan du installere på vanlig måte på en av harddiskene

 

 

Hvis du derimot skal arbeide på en Vista maskin, så trenger du ikke HP Usb saken.

Vista kan partitioner og formatere, og du trenger ikke bootsect commando heler.

 

Det betyr og at man kan utføre alt du kan i Vista, med å boote in en Vista recovery console, og via command prompt og diskpart gjøre akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Prøvde dette her nå, men får ikke åpnet det HP usb programmet fordi jeg må være administrator, men jeg er jo på som administrator.......?

 

Ok, uansett her er for å få usb bootbart:

 

hvis du har XP maskin som du kan arbeide

-laste ned Hp usb disk storage format (google på den)

-finne bootsect.exe i den Win7 plata di, og kopiere i din C:

 

-kople Usb stick på PC

-Åpne HP usb som du har laste ned

-Den skal finne, partitionre og formatere USB-----velg Fat32

 

Gå i diskbehandling ----notere ned bokstaven som USB har fått.

Høyreklikk på partition og velg Merke som active

 

Åpne cmd

 

skrive:

 

c:\bootsect /nt60 X: /mbr (X er bokstaven til Usb som du har notert fradiskbehandling)

 

 

Kopiere alt fra din Vista eller Win7 DVD plate inn til USB

 

Kople Usb på maskinen du skal installere Vista eller Win7

Velg i biosen å starte fra Usb, eller med å bruke den F8 tasten under POST (hvis du har den funksjon)

 

Starte opp.

Nå kan du installere på vanlig måte på en av harddiskene

 

 

Hvis du derimot skal arbeide på en Vista maskin, så trenger du ikke HP Usb saken.

Vista kan partitioner og formatere, og du trenger ikke bootsect commando heler.

 

Det betyr og at man kan utføre alt du kan i Vista, med å boote in en Vista recovery console, og via command prompt og diskpart gjøre akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Hei kotox

 

Svar for post #66

 

Egentlig du kan kople tilbake diskene dine, slik de var, du har vel ikke fjernet dem, så plassering -kopling av kablene burde være enkelt sak.

At de var dynamiske, er -ikke nødvendig- litt mer enn enkelt, alt ut fra hvordan du hadde konfigurert de dynamiske volumene.

 

Skrive litt om det ----hvis du husker noe---ellers må du vise bilde fra diskbehandling, etter at diskene er koplet på.

 

 

Svar for post #67

 

a)-I vista må du høyre klikk på programmet og velge kjør...as admin...

 

b)-I vista trenger du ikke det HP USB, på grunn av diskpart, som du allerede har prøvd deg på, kan behandle usb stick direkte. Det er i XP du ikke kan partitionere ---bare formatere

Så hvis du åpner CMD i vista ....as admin.. på den og, vil du med

 

diskpart

list disk ......viser nr på usb

select disk X (X er nr fra forige commando)

clean

create partition primary

select partition 1

active

format fs=fat32 Quick

assign

exit

 

 

HUSK----KONTROLLERE ALLTID DISK NR, OG VELGE ALLTID RIKTIG DISK NR MED -...select disk

select disk retter focus på disken du skal arbeide med. Feil valg av disk, kan gi riktig resultat, MEN på bekostning at noe annet vil gå tapt.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Hei :)

 

Husker ingenting hva som skjedde, men vet jeg ikke gjorde noen store instillinger av betydning....

 

Men legger ved noen screencaps, så ser du hva som er dynamisk og ellers hva som skjer.

Jeg ser at disk (7) er veldig liten plutselig med kun 3GB??? Den er jo egentlig på 500GB (Ca)

 

ScreenShot003.jpg

ScreenShot004.jpg

ScreenShot005.jpg

ScreenShot006.jpg

 

 

Hei kotox

 

Svar for post #66

 

Egentlig du kan kople tilbake diskene dine, slik de var, du har vel ikke fjernet dem, så plassering -kopling av kablene burde være enkelt sak.

At de var dynamiske, er -ikke nødvendig- litt mer enn enkelt, alt ut fra hvordan du hadde konfigurert de dynamiske volumene.

 

Skrive litt om det ----hvis du husker noe---ellers må du vise bilde fra diskbehandling, etter at diskene er koplet på.

 

 

Svar for post #67

 

a)-I vista må du høyre klikk på programmet og velge kjør...as admin...

 

b)-I vista trenger du ikke det HP USB, på grunn av diskpart, som du allerede har prøvd deg på, kan behandle usb stick direkte. Det er i XP du ikke kan partitionere ---bare formatere

Så hvis du åpner CMD i vista ....as admin.. på den og, vil du med

 

diskpart

list disk ......viser nr på usb

select disk X (X er nr fra forige commando)

clean

create partition primary

select partition 1

active

format fs=fat32 Quick

assign

exit

 

 

HUSK----KONTROLLERE ALLTID DISK NR, OG VELGE ALLTID RIKTIG DISK NR MED -...select disk

select disk retter focus på disken du skal arbeide med. Feil valg av disk, kan gi riktig resultat, MEN på bekostning at noe annet vil gå tapt.

Endret av kotox
Lenke til kommentar

Disk nr 7, er vel Removable, så den er din Usb stick, er ikke det?

 

Uansett, her må vi samle mest mulig informasjon:

 

-DU må angi hvor mange Hardisker har du tilkoplet -----interne og externe.

 

-gå her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry13691083

 

og laste ned det hårek tilbyr, og kjør.

 

Laste ned http://www.cgsecurity.org/testdisk-6.11.3.win.zip

 

Kjøre testdisk på disk 0. Du skal bare scane for partitioner. Ta gjerne bilde av det som kommer fram.

Vi vil med bruk av dskprobe og, prøve å se om vi får recovery på den utildelt space.

 

Når du er i tvil om hvordan eller hva du skal gjøre, eller at du ikke kommer der du vil, så slå av programmet og starte på nytt.

 

 

Dynamisk og externt disk går ikke, så det vi skal finne ut etter hvert du analyserer og kommer med data.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

ja disk 7 er minnepenn, beklager..

 

utenom den har jeg 3 harddisker på pcen.

 

litt usikker hva jeg skal gjøre med disse programmene jeg lastet ned. fått startet testdisk nå, et dos vindu åpnet seg, men hva gjør jeg her?

Og hva gjør jeg med det han hårek anbefalte?

 

 

Disk nr 7, er vel Removable, så den er din Usb stick, er ikke det?

 

Uansett, her må vi samle mest mulig informasjon:

 

-DU må angi hvor mange Hardisker har du tilkoplet -----interne og externe.

 

-gå her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry13691083

 

og laste ned det hårek tilbyr, og kjør.

 

Laste ned http://www.cgsecurity.org/testdisk-6.11.3.win.zip

 

Kjøre testdisk på disk 0. Du skal bare scane for partitioner. Ta gjerne bilde av det som kommer fram.

Vi vil med bruk av dskprobe og, prøve å se om vi får recovery på den utildelt space.

 

Når du er i tvil om hvordan eller hva du skal gjøre, eller at du ikke kommer der du vil, så slå av programmet og starte på nytt.

 

 

Dynamisk og externt disk går ikke, så det vi skal finne ut etter hvert du analyserer og kommer med data.

Endret av kotox
Lenke til kommentar

Det du laster fra hårek, så er det bare å lese post 2 og 3 i tråden, så finner ut mer om det.

 

 

Når det gjelder testdisk:

når du laster og åpner---ekstrakter den zip filen i en folder vil du få noe slik.

 

post-90860-1241876778_thumb.jpg

 

 

 

Når det gjelder disk nr 1.

 

Åpne dskprobe, åpne disk 1, lese ..starting sector 0 og antall 4000.

Lagre denne filen og vedlegg her i zipet form (ellers du kan ikke vedlegge den)

 

 

Egentlig kan du og gjøre med disk 0.

 

Du må kjøre dskprobe ...as admin som sagt, ellers vil du ikke se noe disk.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

åpnet testdisk og trykket enter helt til den begynte å Analyse Cylinder? (På harddisk 1)

veldig usikker hva jeg skal gjøre, så fint om du kan forklare litt utdypende hva jeg skal trykke påå og ikke?

 

dskprobe må jeg laste ned fra hvor? Har det ikke lenger...

 

vedlagt ligger filen fra dskprobe. Fikk bare opp disk 3, 4, 5, 6...Ikke noe 0 eller 1....så valgte den øverste, disk 3.

Sector00.zip

 

Det du laster fra hårek, så er det bare å lese post 2 og 3 i tråden, så finner ut mer om det.

 

 

Når det gjelder testdisk:

når du laster og åpner---ekstrakter den zip filen i en folder vil du få noe slik.

 

post-90860-1241876778_thumb.jpg

 

 

 

Når det gjelder disk nr 1.

 

Åpne dskprobe, åpne disk 1, lese ..starting sector 0 og antall 4000.

Lagre denne filen og vedlegg her i zipet form (ellers du kan ikke vedlegge den)

 

 

Egentlig kan du og gjøre med disk 0.

 

Du må kjøre dskprobe ...as admin som sagt, ellers vil du ikke se noe disk.

Endret av kotox
Lenke til kommentar

Ikke gjort noe mer enn det jeg har sagt foreløpig, venter bare på instruksjoner :) hehe

 

Men hva kan jeg gjøre enkelt for å finne ut OM det er noe på diskene, eller om de virkelig er slettet? Hvis de ER slettet, så vil jeg jo bare få de gjort til standard disk og kunne bruke de normalt igjen.......

Endret av kotox
Lenke til kommentar

Den sector jeg har fått, er sikkert den minne penn igjen, fordi den viser en partition på 3,79.

Den og starter på sector 8192, som betyr at jeg ser ingeting, siden du har bare 4000 , som er max i den sector.

 

Det er rart at ikke får opp de andre diskene.

Husk at du skal ikke ha åpnent Diskbehandling og diskprobe samtidig.

 

Prøve igen det samme for disk 4, og 5 , slik at vi forstår hvorfor det spøker hoe deg.

 

For å fjerne en gver tvil om usb penn, så kan du legge den til side nå. Frakople den.

 

 

Når det gjelder den dynamisk, så er det slik at DET er ikke noe disk der, slik jeg ser på bildene.

Men disk 1 er bare å partitionere og formatere hvis du vil. Den er ikke noe galt med.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

har fjernet usb nå, og nå søker den på en 500GB disk.

 

jeg har ihvertfall 3 hard disker totalt...2X500 (ca) og 1X 1000GB (Ca).....den på 1000GB er VIKTIGST da den inneholder backup av alt...de andre er det ikke nøye med sånn sett om noe blir slettet....

 

 

Den sector jeg har fått, er sikkert den minne penn igjen, fordi den viser en partition på 3,79.

Den og starter på sector 8192, som betyr at jeg ser ingeting, siden du har bare 4000 , som er max i den sector.

 

Det er rart at ikke får opp de andre diskene.

Husk at du skal ikke ha åpnent Diskbehandling og diskprobe samtidig.

 

Prøve igen det samme for disk 4, og 5 , slik at vi forstår hvorfor det spøker hoe deg.

 

For å fjerne en gver tvil om usb penn, så kan du legge den til side nå. Frakople den.

 

 

Når det gjelder den dynamisk, så er det slik at DET er ikke noe disk der, slik jeg ser på bildene.

Men disk 1 er bare å partitionere og formatere hvis du vil. Den er ikke noe galt med.

Endret av kotox
Lenke til kommentar

Da er det best at vi prøver oss litt fram, slik at det som kan fikses må fikses.

 

Når du bruker dskprobe, og jeg får de første 4000 sectorene, er primært for:

 

-å se på partitions tasbellen, og på den bootsector.

Bootsector vil være normalt enten på 63 eller på 2048.

Bootsector og partitions tabell vil ofte føre til at man klatrer innover på disken på jakt etter andre bootsectors.

 

Bootsectors, er vi avhenging av , ellers Vista eller andre kan ikke lese disken, siden format informasjon er å finne på dem. De er livsviktige.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

OK.

men kan vi da bare konsentrere oss om den harddisken jeg vil redde (Om noe kan reddes) ?

Skal jge kjøre den igjennomTestDisk i første omgang, eller via dskprobe?

 

 

 

Da er det best at vi prøver oss litt fram, slik at det som kan fikses må fikses.

 

Når du bruker dskprobe, og jeg får de første 4000 sectorene, er primært for:

 

-å se på partitions tasbellen, og på den bootsector.

Bootsector vil være normalt enten på 63 eller på 2048.

Bootsector og partitions tabell vil ofte føre til at man klatrer innover på disken på jakt etter andre bootsectors.

 

Bootsectors, er vi avhenging av , ellers Vista eller andre kan ikke lese disken, siden format informasjon er å finne på dem. De er livsviktige.

Lenke til kommentar

men hvordan vet jeg om det er disk 0, 1, 2,3,4,5,6,7 som er den harddisken jeg ønsker søke i dskprobe?

Kan jeg finne ut det på noen måte, eller må jeg gjøre det på alle bare??

 

Ja det kan vi.

 

Du kan først ta sectors med dskprobe, slik at jeg kan se på det, samtidig som du starter testdisk rett etterpå for scanning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...