Gå til innhold

Undersøke skarphet m.m på objektiv


Anbefalte innlegg

Jeg har et fag som heter Teknologi og forskningslære, hvor vi nå har begynt på et nytt "forskningsporsjekt". Denne gangen var det veldig fritt hva vi kunne gjøre, så lenge vi undersøkte/fant ut noe, og fikk et resultat vi kunne lage en rapport utifra. Eksempler på oppgaver var å undersøke kvalitet på vann, gjøre værmålinger etc. Jeg tenkte da at jeg skulle "undersøke" objektivet mitt litt, men trenger noen tips.

 

Jeg skal først og fremst finne ut ved hvilken blender objektivet er skarpest. Hva burde jeg da ta bilde av for å få et best mulig resultat?

 

Jeg vil gjerne ha forslag til andre ting jeg kan undersøke i forbindelse med et objektiv også, siden det kan bli litt tynt med kun undersøkelse av skarphet.

Endret av Jacobs1k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kun tilgang på ett objektiv?

 

Du kan jo finne ut på hvilken brennvidde det er skarpest også (om det er en zoom). I tillegg har du jo distortion (kommer ikke på norske ordet akkurat nå...arg) du kan måle. Både på forskjellige brennvidder og blendere.

Lenke til kommentar
Det flere sider bruker er et skjermkort/harddisk kort som du finner inni dataen til å teste skarphet og lignende.

 

Du kan også teste hvor kornete det blir ved forskjellige ISOer...

Tekst printet i høy DPI på A4 ark fungerer også, enda bedre om du bruker fotopapir. Bruker selv denne metoden for fokusjustering.

Lenke til kommentar
Har du kun tilgang på ett objektiv?

 

Du kan jo finne ut på hvilken brennvidde det er skarpest også (om det er en zoom). I tillegg har du jo distortion (kommer ikke på norske ordet akkurat nå...arg) du kan måle. Både på forskjellige brennvidder og blendere.

Har kun tilgang på ett objektiv for øyeblikket ja, hvis ikke hadde det nok vært mer aktuelt å sammenligne forskjellige objektiv. Men jeg får prøve å google litt for å finne ut det med distortion, og hvordan jeg kan få målt/undersøkte det. Forøvrig en god idé å sjekke på forskjellige brennvidder også.

 

Du kan også teste hvor kornete det blir ved forskjellige ISOer...
Påvirker objektivet hvor kornete det blir i noen nevneverdig stor grad da? Det blir vel uansett uaktuelt å undersøke siden jeg ikke har mulighet til å bytte objektiv eller kamerahus for å få sammenlignet.
Lenke til kommentar
Jeg skal først og fremst finne ut ved hvilken blender objektivet er skarpest. Hva burde jeg da ta bilde av for å få et best mulig resultat?

 

Jeg vil gjerne ha forslag til andre ting jeg kan undersøke i forbindelse med et objektiv også, siden det kan bli litt tynt med kun undersøkelse av skarphet.

Her bør du finne det du trenger:

http://www.bobatkins.com/photography/techn...ing_lenses.html

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg hvilket utdanningsnivå du er på, men skal du gjøre en skikkelig skarphetstest bør du lese deg litt opp på MTF-måling. Bilder av hovedkort er greit på barneskolen, og til nød på videregående.
Jeg går andreåret på videregående, og jeg tror du har et godt poeng. Tror jeg skal prøve å få lest litt om MTF-måling, og satse på at jeg skjønner det såpass at jeg kan dra nytte av det.
Lenke til kommentar
Du kan også teste hvor kornete det blir ved forskjellige ISOer...
Påvirker objektivet hvor kornete det blir i noen nevneverdig stor grad da? Det blir vel uansett uaktuelt å undersøke siden jeg ikke har mulighet til å bytte objektiv eller kamerahus for å få sammenlignet.

 

Det er kun sensoren i kameraet som bestemmer hvor mye støy du får ved forskjellig ISO, hvilket objektiv som benyttes spiller ingen rolle.

Lenke til kommentar
Det er kun sensoren i kameraet som bestemmer hvor mye støy du får ved forskjellig ISO, hvilket objektiv som benyttes spiller ingen rolle.
Var det jeg var sikker på, så lurte litt på hva han mente.

 

Men angående prosjektet har jeg relativt dårlig tid siden rapporten skal leveres på mandag, så det blir nok en relativt subjektiv undersøkelse tror jeg. Det er ikke akkurat det optimale, men med tanke på at læreren kan null om foto, så går det vel greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...