Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matteeksamen 2009 10. klasse - Forbered deg her.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da må vi i så fall huske de i hodet, noe jeg ikke gjør...

 

Tenkte kanskje noen tok seg bryet med å ta med eksamenshefte hjem etter eksamen, jeg bruker hvertfall alltid å gjøre det...

 

Og til deg som lurte på om du skulle bruke pi med mange desimaler: Svaret blir ikke riktigere av den grunn, så det ville ikke gjort noen forskjell om du så kunne 1800 desimaler. To er tilstrekkelig i de aller fleste tilfeller om man ikke har tilgang på kalkulator e.l med "pi-tast"

Lenke til kommentar
Da må vi i så fall huske de i hodet, noe jeg ikke gjør...

 

Tenkte kanskje noen tok seg bryet med å ta med eksamenshefte hjem etter eksamen, jeg bruker hvertfall alltid å gjøre det...

 

Og til deg som lurte på om du skulle bruke pi med mange desimaler: Svaret blir ikke riktigere av den grunn, så det ville ikke gjort noen forskjell om du så kunne 1800 desimaler. To er tilstrekkelig i de aller fleste tilfeller om man ikke har tilgang på kalkulator e.l med "pi-tast"

 

Nei, det skjønner jeg. Men har prøvd å brukt alle desimalene jeg kunne, og svaret ble ikke likt det i fasiten, selv etter avrunding. (Var vel 0,1 forskjell)

Lenke til kommentar
Ingen av dere som hadde eksamen som kunne ta seg bryet med å legge ut oppgavene her vel? Hadde vært interessant å se :)

 

Her er noen av de oppgavene jeg husker:

 

Oppg 1:

 

 

I stortingssalen er det 188 plasser, 169 tilhører stortingsrepresentantene og resten tilhører regjeringen.

 

a) Hvor mange plasser tilhører regjeringen?

 

Mitt svar: 188-169=19

 

 

b) (dum oppgave som ikke hadde mye med regning å gjøre)

 

 

Det er 4 stortingsrepresentanter fra Sogn og Fjorande. De har 4 plasser og sitte på.

 

c) På hvor mange forskellige måter kan de sitte?

 

Mitt svar: 4!=4*3*2*1=24

 

 

 

d) Hvor stor sjanse er det for at en tilfeldig utvalgt stortingsrepresentant sitter i seksjon L (5 plasser) i stortinget.

 

Mitt svar: p(tilfeldig utvalgt sitter i seksjon L)= 5/169 = 0,029 = 2,9%

 

 

 

Oppg 2 og 3 var excel...

Lenke til kommentar
Tenkte kanskje noen tok seg bryet med å ta med eksamenshefte hjem etter eksamen, jeg bruker hvertfall alltid å gjøre det...

 

Er det lov da? Måtte vel i så fall spurt noen lærere e.l. om det dagen etterpå da?

Man kan få med kladden etter 1400 (når eksamen er helt ferdig)

Lenke til kommentar
Tenkte kanskje noen tok seg bryet med å ta med eksamenshefte hjem etter eksamen, jeg bruker hvertfall alltid å gjøre det...

 

Er det lov da? Måtte vel i så fall spurt noen lærere e.l. om det dagen etterpå da?

 

Er vel bare besvarelsen som skal leveres? Alt det andre, inkludert kladd og eksamensoppgaven kan man ta med seg hjem. Er hvertfall slik det fungerer på VGS og høyskole/universitet, men skal ikke si for sikkert at det er lov på ungdomsskolen, lenge siden jeg gikk der :p

 

Jeg kom opp i matte både muntlig og skriftlig på ungdomsskolen, og muntlig var myyyye enklere enn skriftlig. Muntlig gikk for min del bare ut på å løse likninger med to ukjente, mens skriftlig inneholdt (selvfølgelig) mer av pensum.

Lenke til kommentar
Kommer vel an på, men jeg vil anta at en femmer ligger mellom 75% og 90% riktig eller noe i den duren... Tror ikke vi fikk vite annet enn karakteren på ungdomsskolen...

 

Mener rektor sa at man bare får vite karakteren, på eksamen var det første og siste gang du så den i livet.

 

Natrich

Lenke til kommentar
Kommer vel an på, men jeg vil anta at en femmer ligger mellom 75% og 90% riktig eller noe i den duren... Tror ikke vi fikk vite annet enn karakteren på ungdomsskolen...

 

Mener rektor sa at man bare får vite karakteren, på eksamen var det første og siste gang du så den i livet.

 

Natrich

 

Vi kunne få en kopi av besvarelsen hvis vi kom tilbake til skolen etter sommerferien, mener at det var med sensur. Men det var altså etter at klagefristen var gått ut, så det gjorde jo egentlig ingenting fra eller til...

Lenke til kommentar
aah... 10.ende klasse ja. Jeg kom opp i både matte muntlig og skriftlig.

Muntlig eller skriftelig best/værst eller begge like greie? :p

Vil nok si at muntlig var enklest selv om jeg grudde meg mye mer. Jeg hadde en veldig kort men solid fremførelse så jeg fikk 4 faktisk. Veldig snill sensor jeg hadde. Utover dette var ikke skriftlig noe vanskelig heller ettersom jeg aldri har hatt spesielt problemer med matte.

Lenke til kommentar
aah... 10.ende klasse ja. Jeg kom opp i både matte muntlig og skriftlig.

Muntlig eller skriftelig best/værst eller begge like greie? :p

Muntilig er så klart verst. Kom opp i matte muntlig på prøveeksamen før jul. Jeg fikk 5+, men jeg måtte kjempe veldig, veldig hardt for den. Mange andre i klassen min (som vanligvis ligger på 5-6 i matte) slet, og ikke fikk bedre enn 4/5. Er null stress på skriftlig, for du pleier å ha mange prøver og tentamener på forhånd. Men hvor mange muntlige mattefremføringer har man hvert år? Vi har aldri hatt det, og da er det ikke lett å vite hvordan oppgaven skal løses. Er også dritt når sensor skal bruke 15 minutter på å stille spørsmål. H*n kan stille deg spørsmål fra alt man har lært om i løpet av hele ungdomsskolen. Jeg måtte løse likninger, selv om oppgaven min gikk ut på geometriske figurer i hverdagen.

Lenke til kommentar
aah... 10.ende klasse ja. Jeg kom opp i både matte muntlig og skriftlig.

Muntlig eller skriftelig best/værst eller begge like greie? :p

Muntilig er så klart verst. Kom opp i matte muntlig på prøveeksamen før jul. Jeg fikk 5+, men jeg måtte kjempe veldig, veldig hardt for den. Mange andre i klassen min (som vanligvis ligger på 5-6 i matte) slet, og ikke fikk bedre enn 4/5. Er null stress på skriftlig, for du pleier å ha mange prøver og tentamener på forhånd. Men hvor mange muntlige mattefremføringer har man hvert år? Vi har aldri hatt det, og da er det ikke lett å vite hvordan oppgaven skal løses. Er også dritt når sensor skal bruke 15 minutter på å stille spørsmål. H*n kan stille deg spørsmål fra alt man har lært om i løpet av hele ungdomsskolen. Jeg måtte løse likninger, selv om oppgaven min gikk ut på geometriske figurer i hverdagen.

Godt mulig. Jeg synes muntlig er like lett som skriftlig, med tanke på at du har gjort alle nødvendige utregninger påforhånd. Alt du trenger er å vise at du kan ta et logisk resonnement og vise at du kan ta i bruk ulike matematiske måter for å løse en problemstilling.

 

 

Men smaken er som baken. Jeg synes i hvertfall at muntlig går som en lek hvis du ikke sliter skriftlig.

Lenke til kommentar
Vi kunne få en kopi av besvarelsen hvis vi kom tilbake til skolen etter sommerferien, mener at det var med sensur. Men det var altså etter at klagefristen var gått ut, så det gjorde jo egentlig ingenting fra eller til...

 

Hva er egentlig poenget med å holde tilbake sensuren til etter at klagefristen har gått ut? Har de noe å skjule? :p

Lenke til kommentar
Ingen av dere som hadde eksamen som kunne ta seg bryet med å legge ut oppgavene her vel? Hadde vært interessant å se :)

 

Her er noen av de oppgavene jeg husker:

 

Oppg 1:

 

 

I stortingssalen er det 188 plasser, 169 tilhører stortingsrepresentantene og resten tilhører regjeringen.

 

a) Hvor mange plasser tilhører regjeringen?

 

Mitt svar: 188-169=19

 

 

b) (dum oppgave som ikke hadde mye med regning å gjøre)

 

 

Det er 4 stortingsrepresentanter fra Sogn og Fjorande. De har 4 plasser og sitte på.

 

c) På hvor mange forskellige måter kan de sitte?

 

Mitt svar: 4!=4*3*2*1=24

 

 

 

d) Hvor stor sjanse er det for at en tilfeldig utvalgt stortingsrepresentant sitter i seksjon L (5 plasser) i stortinget.

 

Mitt svar: p(tilfeldig utvalgt sitter i seksjon L)= 5/169 = 0,029 = 2,9%

 

 

 

Oppg 2 og 3 var excel...

 

 

Jeg tror du har feil på c. Jeg fikk 16 som svar. 4*4=16

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...