Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matteeksamen 2009 10. klasse - Forbered deg her.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I mine øyne har begge verdien 4, i alle fall ved første øyenkast, men valgte sistnevnte fordi:

 

-2^2 = -(2^2) = -(4) = -4

 

(-2)^2 = (-2)(-2) = (-2*-2) = (4) = 4

 

Mulig denne tankegangen er feil...

Valgte også den siste, begrunnelsen din ser helt ok ut for min del.

Lenke til kommentar

Hvis du stoler på kalkulatoren din, så har du vel rett, ArtistenT.. :p

 

I GraphCalc på iPhone får jeg det samme som deg.

 

(-2)^2

ans = 4

 

-2^2

ans = -4

 

Stoler heller på GraphCalc og din kalkulator enn et random treff på Google :)

Endret av mp93
Lenke til kommentar
Hvis du stoler på kalkulatoren din, så har du vel rett, ArtistenT.. :p

Takker for tilliten, kalkulatoren har enda ikke skuffet meg :p

 

Men sto det (-2)^2 fordi det blir jo det samme som -2^2 trodde da jeg.

Ja, er lett å blande mellom de to, stoppet selv opp noen sekunder der :hmm:

Lenke til kommentar

Gjentar denne, som bør forklare det:

 

-2^2 = -(2^2) = -(4) = -4

 

(-2)^2 = (-2)(-2) = (-2*-2) = (4) = 4

 

Men det stemmer at -2 * -2 blir 4. Greia er det at man skal gange 2 med seg selv på førstenevnte og deretter sette minus foran, mens man på den andre skal gange -2, som er uttrykket i parantesen, med seg selv. Og som kjent blir minus og minus pluss.

Endret av mp93
Lenke til kommentar
Gjentar denne, som bør forklare det:

 

-2^2 = -(2^2) = -(4) = -4

 

(-2)^2 = (-2)(-2) = (-2*-2) = (4) = 4

 

Men det stemmer at -2 * -2 blir 4. Greia er det at man skal gange 2 med seg selv på førstenevnte og deretter sette minus foran, mens man på den andre skal gange -2, som er uttrykket i parantesen, med seg selv. Og som kjent blir minus og minus pluss.

Du forvirrer meg fordi når det står -2^2 vil jo det si -2*-2.

Lenke til kommentar
Hva var egentlig oppgaven? For hvis det var antall mulige rekker de kan stilleseg opp på så er det 24 som er svaret.. men var det ikke antall MULIGHETER de spurte om? for da blir det 16..

De spurte om hvor mange forskjellige måter de kunne bli satt i 4 forskjellige stoler og da blir svaret 24.

Lenke til kommentar

@karolin: Oppgaven var antall ulike kombinasjoner fire representanter kunne sette seg på fire stoler. Vi kaller representantene for 1, 2, 3 og 4 og stolene for A, B, C og D. Eller så var det omvendt (men det gjør ingen forskjell uansett...) Og da er svaret 24.

 

(edit) Simen var visst før meg...

 

 

(edit2) Svar til Simen:

 

Du forvirrer meg fordi når det står -2^2 vil jo det si -2*-2.

 

^-tegnet bruker jeg som "i". F.eks. 2^2 = 2 i annen...

 

Og når det står -2^2 betyr det at 2 skal ganges med seg selv og det skal settes minus foran etterpå. Og da blir svaret 4... Som jeg har forklart tidligere :p Kan poste et screenshot fra iPhone her hvis det gjør deg noe klokere:

 

post-82877-1242249430_thumb.png

Endret av mp93
Lenke til kommentar
Får jeg trekk på Excel-oppgavene fordi jeg bare skrev ut formlene?

 

!"!!"""!"!"!

 

Skrev du ikke ut grafen, og svarene med medlemmer pr. parti?

Joda, skrev ut diagrammet, pluss medlemmer pr. parti greiene. Snakket mest om det tullet der man måtte dele på 1,4 og oddetallene fra og med 3. Der skrev ut kun formelen, og svarene på medlemmer pr. parti. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...