Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matteeksamen 2009 10. klasse - Forbered deg her.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Du fikk det til nå, ja.

 

Men hvis formlen på en sånn figur hadde stått i en regelbok, skulle det stått pr^2/4. Men de som lagde oppgaven er dårlige til å utdype. Så da skal det enten være p(2r)^2/4 eller pr^2 (hvis r er på den korte, altså 5.

Det sto jo at r var radius på den minste sirkelen så da er 3,14*r*r som er rett. Dere må lese oppgaven skikkelig.

Lenke til kommentar
På den siste oppgaven (tror det var den siste?), så skulle vi skrive en formel for den arealet av det blåe feltet?

 

Skrev ihvertfall π2r²\2 - πr²... feil ? Ser forsåvidt ikke rett ut nå :p

 

 

Det kommer an på hva du ser i r. Men det er unødvendig å skrive -pr^2, så jeg vet ikke hva sensor vil tro....

 

r=5 var det vel? Men hvorfor blir -πr² unødvendig, når man skulle ha arealet av det blåe feltet? Skulle man regne bort, eller regne med de to minste halvsirklene?

 

Edit: jaja, "r" da :p

Endret av Applebee
Lenke til kommentar
På den siste oppgaven (tror det var den siste?), så skulle vi skrive en formel for den arealet av det blåe feltet?

 

Skrev ihvertfall π2r²\2 - πr²... feil ? Ser forsåvidt ikke rett ut nå :p

 

 

Det kommer an på hva du ser i r. Men det er unødvendig å skrive -pr^2, så jeg vet ikke hva sensor vil tro....

 

R=5 var det vel? Men hvorfor blir -πr² unødvendig, når man skulle ha arealet av det blåe feltet? Skulle man regne bort, eller regne med de to minste halvsirklene?

 

Fordi du ikke behøver skrive mer enn pr^2. Men egentlig pr^2/4

Lenke til kommentar
Der ja! Vinklene på trekanten var 45, 45 og 90, right?

Ja, stemmer det.

 

:w00t: Da fikk jeg rett

Tulller dere? Jeg gikk fram til at de var 60,60 og 60, og var derfor en likesidet trekant. Arrgh!!

 

Hvordan kunne du gjøre det :p

Man ser jo at F er mye større (eksakt dobbelt) så store som de to små :D

Lenke til kommentar
Du fikk det til nå, ja.

 

Men hvis formlen på en sånn figur hadde stått i en regelbok, skulle det stått pr^2/4. Men de som lagde oppgaven er dårlige til å utdype. Så da skal det enten være p(2r)^2/4 eller pr^2 (hvis r er på den korte, altså 5.

Det sto jo at r var radius på den minste sirkelen så da er 3,14*r*r som er rett. Dere må lese oppgaven skikkelig.

 

pi*r^2 er jo arealet av en hel sirkel. tror du må begynne å lese regelboka di skikkelig først ;)

Lenke til kommentar

Eksamen gikk supert! har aldri øvd så mye til en prøve før, men fikk til masse og svarte på alt! Tror hvertfall siste oppgave var helt riktig etter det andre også har fått..

 

6C? der man skule lage egen formel var det hvertfall å dele på 4 ;)

 

jeg hadde en time ekstra pga allergi, og den timen var til god nytte :D

 

 

Den oppgaven med de 4 stolene og representanter, hvor mange ulike måter de kunne sitte på, så var svaret

4*4=16. Grublet lenge over den, men fikk 16, ringte søsteren min når jeg kom hjem og hun får 6 i matte, og hun sa det var riktig. YESS:)

Lenke til kommentar
Der ja! Vinklene på trekanten var 45, 45 og 90, right?

Ja, stemmer det.

 

:w00t: Da fikk jeg rett

Tulller dere? Jeg gikk fram til at de var 60,60 og 60, og var derfor en likesidet trekant. Arrgh!!

 

Hvordan kunne du gjøre det :p

Man ser jo at F er mye større (eksakt dobbelt) så store som de to små :D

Det var jo en RETTVINKLET trekant da. Den ene siden var 90 grader. 180-90=90:2=45. Siden den ee var 90 grader gjettet jeg meg til at begge de andre var 45 for de så like ut. Fant ingen sted i regelboka at hvis det er en rettvinklet trekant så er de to andre vinklene like store..

 

det avr litt dumt at det var så mye FORKLAR oppgaver.. jeg skrev etter hva hodet mitt tenkte, håper sensor skjønner hva jeg mener:)

Lenke til kommentar
Du fikk det til nå, ja.

 

Men hvis formlen på en sånn figur hadde stått i en regelbok, skulle det stått pr^2/4. Men de som lagde oppgaven er dårlige til å utdype. Så da skal det enten være p(2r)^2/4 eller pr^2 (hvis r er på den korte, altså 5.

Det sto jo at r var radius på den minste sirkelen så da er 3,14*r*r som er rett. Dere må lese oppgaven skikkelig.

 

pi*r^2 er jo arealet av en hel sirkel. tror du må begynne å lese regelboka di skikkelig først ;)

 

 

Det jeg prøver å si til folk. Er helt tullete hvis eksamens folkene skal ha arealet til en sirkel når arealet skal være pr^2 / 4!

Lenke til kommentar
Der ja! Vinklene på trekanten var 45, 45 og 90, right?

Ja, stemmer det.

 

:w00t: Da fikk jeg rett

Tulller dere? Jeg gikk fram til at de var 60,60 og 60, og var derfor en likesidet trekant. Arrgh!!

 

Hvordan kunne du gjøre det :p

Man ser jo at F er mye større (eksakt dobbelt) så store som de to små :D

Det var jo en RETTVINKLET trekant da. Den ene siden var 90 grader. 180-90=90:2=45. Siden den ee var 90 grader gjettet jeg meg til at begge de andre var 45 for de så like ut. Fant ingen sted i regelboka at hvis det er en rettvinklet trekant så er de to andre vinklene like store..

 

det avr litt dumt at det var så mye FORKLAR oppgaver.. jeg skrev etter hva hodet mitt tenkte, håper sensor skjønner hva jeg mener:)

 

sto svart og hvitt i matteboka mi, i "vertøykassa"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...