Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matteeksamen 2009 10. klasse - Forbered deg her.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
CrK: Det sto noe al la dette: Finn arealet av skomakerettellerannet (det blå området) til (insert gresk dude sitt navn). La r= radiusen til de små halvsirklene. Da kan umulig 3,14*r*r/4 være riktig...

 

Jeg sa jeg trodde det var oppg d!!

Svaret var p2r2/2 - pr2/2*2

 

Osv.. 2r=10

Lenke til kommentar
CrK: Det sto noe al la dette: Finn arealet av skomakerettellerannet (det blå området) til (insert gresk dude sitt navn). La r= radiusen til de små halvsirklene. Da kan umulig 3,14*r*r/4 være riktig...

 

Jeg sa jeg trodde det var oppg d!!

Svaret var p2r2/2 - pr2/2*2

 

Osv.. 2r=10

Det er jo søren meg snakk om oppgave D nå.

 

 

Min feil, her er rettelsen: Finn en formel til skomakergreia til Arkimedus (elns). La r= radiusen til de små halvsirklene.

 

Da blir j fortsatt den formelen du nevnte feil. Men det er bare det jeg tror, kan for all del ta feil. Det er bare ikke logisk å dele r^2*3,14 på 2, når r= radius av de små halvsirklene.

Lenke til kommentar
CrK: Det sto noe al la dette: Finn arealet av skomakerettellerannet (det blå området) til (insert gresk dude sitt navn). La r= radiusen til de små halvsirklene. Da kan umulig 3,14*r*r/4 være riktig...

 

Jeg sa jeg trodde det var oppg d!!

Svaret var p2r2/2 - pr2/2*2

 

Osv.. 2r=10

Det er jo søren meg snakk om oppgave D nå.

 

 

Min feil, her er rettelsen: Finn en formel til skomakergreia til Arkimedus (elns). La r= radiusen til de små halvsirklene.

 

Da blir j fortsatt den formelen du nevnte feil. Men det er bare det jeg tror, kan for all del ta feil. Det er bare ikke logisk å dele r^2*3,14 på 2, når r= radius av de små halvsirklene.

 

Ja, bare at jeg tok radius av den store, men når jeg tok c brukte jeg p(2r)^2/2 - pr^2/2*2

 

BTW, nei det er snakk om c! CrK: Det sto noe al la dette: Finn arealet av skomakerettellerannet (det blå området) Det er c

Endret av €rk
Lenke til kommentar

Ok, bare for å komme helt til enighet: Hva fik kdu som svar på oppgave C?

Oppgi svaret i Cm^2, please. Tror nemlig vi begge har det samme....

 

Skrev du radius av den store som r? Hvis du gjorde det, fikk du dessverre ikke full pott du heller. Er så jævla enig i at den oppgaven var utformet på en litt dum måte.

Endret av Dark_Nemesis
Lenke til kommentar
Ok, bare for å komme helt til enighet: Hva fik kdu som svar på oppgave C?

Oppgi svaret i Cm^2, please. Tror nemlig vi begge har det samme....

 

Skrev du radius av den store som r? Hvis du gjorde det, fikk du dessverre ikke full pott du heller. Er så jævla enig i at den oppgaven var utformet på en litt dum måte.

 

 

På c, den man skulle ha areal, fikk jeg 78,5cm^2

 

Btw, nei brukte ikke r som den store, derfor jeg skrev (2r)^2

Endret av €rk
Lenke til kommentar

Ble ferdig kl. 13.45 :woot:

 

Var jo ganske lett! Mye enklere enn eksempeloppgaven, håper på en 6'er :)

 

Jeg brukte tangens i begrunnelsen på en av oppgavene på oppgaven om rådhusvinduet, kanskje jeg får en bonus der :p

 

Et spørsmål: vil eksamensoppgavene bli tilgjengelig på nett, ettersom den er over?

Lenke til kommentar
Ok, bare for å komme helt til enighet: Hva fik kdu som svar på oppgave C?

Oppgi svaret i Cm^2, please. Tror nemlig vi begge har det samme....

 

Skrev du radius av den store som r? Hvis du gjorde det, fikk du dessverre ikke full pott du heller. Er så jævla enig i at den oppgaven var utformet på en litt dum måte.

 

 

På c, den man skulle ha areal, fikk jeg 78,5cm^2

Jeg fikk 157 cm^2.... Grunnen til at jeg fikk det var at de to små halvsirklene utgjør halvparten av halvsirkelen. Er nemlig sikker på at nettopp det var egenskapen til skomakergreia.

Lenke til kommentar
Ok, bare for å komme helt til enighet: Hva fik kdu som svar på oppgave C?

Oppgi svaret i Cm^2, please. Tror nemlig vi begge har det samme....

 

Skrev du radius av den store som r? Hvis du gjorde det, fikk du dessverre ikke full pott du heller. Er så jævla enig i at den oppgaven var utformet på en litt dum måte.

 

 

På c, den man skulle ha areal, fikk jeg 78,5cm^2

Jeg fikk 157 cm^2.... Grunnen til at jeg fikk det var at de to små halvsirklene utgjør halvparten av halvsirkelen. Er nemlig sikker på at nettopp det var egenskapen til skomakergreia.

 

Hele sirkelen er 314, halve er 157, og hvis du tar bort de to små er det 157/2 = 78,5.

 

Ble ferdig kl. 13.45 :woot:

 

Var jo ganske lett! Mye enklere enn eksempeloppgaven, håper på en 6'er :)

 

Jeg brukte tangens i begrunnelsen på en av oppgavene på oppgaven om rådhusvinduet, kanskje jeg får en bonus der :p

 

Et spørsmål: vil eksamensoppgavene bli tilgjengelig på nett, ettersom den er over?

 

en gang ja

Lenke til kommentar
Ok, bare for å komme helt til enighet: Hva fik kdu som svar på oppgave C?

Oppgi svaret i Cm^2, please. Tror nemlig vi begge har det samme....

 

Skrev du radius av den store som r? Hvis du gjorde det, fikk du dessverre ikke full pott du heller. Er så jævla enig i at den oppgaven var utformet på en litt dum måte.

 

 

På c, den man skulle ha areal, fikk jeg 78,5cm^2

Jeg fikk 157 cm^2.... Grunnen til at jeg fikk det var at de to små halvsirklene utgjør halvparten av halvsirkelen. Er nemlig sikker på at nettopp det var egenskapen til skomakergreia.

 

Hele sirkelen er 314, halve er 157, og hvis du tar bort de to små er det 157/2 = 78,5.

 

Helvete. Ser feilen min nå... Da mistet jeg jeg sånn ca 3 poeng. Holder fortsatt til en 6, håper jeg.

Lenke til kommentar
Ble ferdig kl. 13.45 :woot:

 

Var jo ganske lett! Mye enklere enn eksempeloppgaven, håper på en 6'er :)

 

Jeg brukte tangens i begrunnelsen på en av oppgavene på oppgaven om rådhusvinduet, kanskje jeg får en bonus der :p

 

Et spørsmål: vil eksamensoppgavene bli tilgjengelig på nett, ettersom den er over?

 

en gang ja

Ok, får bare prøve å henge med da..

 

Jeg skrev opp svarene i både desimaltall og algebra-format, slik at det så noe ut som A=50(pi)cm²=157cm² (der siste "er lik" er et "rundeavtil" tegn). Rundet av til 0 desimaltall, fordi det var ingen desimaltall i oppgaven.

Lenke til kommentar
Hva faen skulle man gjøre på den oppgaven på del en der det stod noe sånt: "Stortinget har mange slike vinduer. Tegn symmetrilinjene til vinduet på figuren under."? :dontgetit:

Man skulle tegne flere linjer gjennom objektet. Linjan skulle plasseres slik at figuren skulle kunne speiles/brettes over linja, og da overlappe seg sjøl. Jeg tegna fire linjer, to gjennom diagonalene, og to som et pluss tegn.

Lenke til kommentar
Hva faen skulle man gjøre på den oppgaven på del en der det stod noe sånt: "Stortinget har mange slike vinduer. Tegn symmetrilinjene til vinduet på figuren under."? :dontgetit:

tegne symetrilinjer vel :p

husker ikke den, var det del1?

Ja, det var del 1 (har jo skrevet det over). Men hvordan skulle vi tegne linjene da? Om jeg ikke husker feil, så var de allerede tegnet. :dontgetit:

Lenke til kommentar
Ble ferdig kl. 13.45 :woot:

 

Var jo ganske lett! Mye enklere enn eksempeloppgaven, håper på en 6'er :)

 

Jeg brukte tangens i begrunnelsen på en av oppgavene på oppgaven om rådhusvinduet, kanskje jeg får en bonus der :p

 

Et spørsmål: vil eksamensoppgavene bli tilgjengelig på nett, ettersom den er over?

 

en gang ja

Ok, får bare prøve å henge med da..

 

Jeg skrev opp svarene i både desimaltall og algebra-format, slik at det så noe ut som A=50(pi)cm²=157cm² (der siste "er lik" er et "rundeavtil" tegn). Rundet av til 0 desimaltall, fordi det var ingen desimaltall i oppgaven.

Glem det :p

Endret av €rk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...