Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matteeksamen 2009 10. klasse - Forbered deg her.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OK, nå er det jeg som trenger litt hjelp. Hvordan finner jeg ut hva funksjonen til en graf er? Kan selve grunnregelen, men jeg har ikke peiling på hvordan jeg blant annet skal komme frem til at en graf har funksjonen Y=3x/6+5. Halp...

 

 

Jeg tenkte slik: y=3x/6+5 = y=x/2+5

 

x som 0: 0/2+5 = 5.0 (y=5.0)

x som 1: 1/2+5 = 5.5 (y=5.5)

x som 2: 2/2+5 = 6.0 (y=6.0)

 

 

jeg fikk skjæringspunktet på 5, ergo: (0.0,5.0) - (1.0,5.5) - (2.0,6.), har jeg rett?

Lenke til kommentar
OK, nå er det jeg som trenger litt hjelp. Hvordan finner jeg ut hva funksjonen til en graf er? Kan selve grunnregelen, men jeg har ikke peiling på hvordan jeg blant annet skal komme frem til at en graf har funksjonen Y=3x/6+5. Halp...

 

 

Jeg tenkte slik: y=3x/6+5 = y=x/2+5

 

x som 0: 0/2+5 = 5.0 (y=5.0)

x som 1: 1/2+5 = 5.5 (y=5.5)

x som 2: 2/2+5 = 6.0 (y=6.0)

 

 

jeg fikk skjæringspunktet på 5, ergo: (0.0,5.0) - (1.0,5.5) - (2.0,6.), har jeg rett?

At skjæringspunktet er 5 ser man med en gang da? I og med at i formelen ax+b vil alltid b være skjæringspunktet.

 

Og i oppgaven så vet jeg ikke at Y=3x/6+5, jeg har bare et bilde av grafen. Men les posten til BiggestNerd. Den metoden funker så altfor bra.

Lenke til kommentar
Noen som øver i dag, altså etter skolen?

 

Jeg hadde matte hele dagen på skolen og er rett og slett litt sliten nå.

 

Men jeg får så dårlig samvittighet av å ikke øve, så da lurer jeg på om mange her gjør mye etter skolen.

 

Jeg har jobbet ganske mye siden forrige onsdag, og i dag etter skolen ble det minimalt med jobbing. Er godt sliten, kjenner jeg. :)

 

Men har en snikende samvittighet her også... ;)

Lenke til kommentar

Jeg hadde dden samme snikende samvittigheten til nå nylig, hvor jeg åpnet matteboka og leste litt. Fant da ut at mitt eneste gjenværende problemområde var "hvordan finne en funksjon ved hjelp av en graf", noe som ikke hadde vært en del av all arbeidet jeg hadde gjort de siste 6 dagene...

 

Men samvittigheten kryper fortsatt innpå meg. Men det er ikek mye mer jeg får gjort nå uansett.

Endret av Dark_Nemesis
Lenke til kommentar
Noen som øver i dag, altså etter skolen?

 

Jeg hadde matte hele dagen på skolen og er rett og slett litt sliten nå.

 

Men jeg får så dårlig samvittighet av å ikke øve, så da lurer jeg på om mange her gjør mye etter skolen.

 

Jeg har jobbet ganske mye siden forrige onsdag, og i dag etter skolen ble det minimalt med jobbing. Er godt sliten, kjenner jeg. :)

 

Men har en snikende samvittighet her også... ;)

Jeg har ikke dårlig samvittighet :D fikk 6 på forrige tentamen fordi jeg hadde fasit, og har ikke øvd mer enn 3 timer til eksamen i morgen, så jeg tror det går til helvette, men er egentlig lei av hele skolen. Så jeg har begynt å tenke en ny tankegang: Alt løser seg til slutt, må bare vente på det! :D

Lenke til kommentar

Jeg føler at jeg kan det meste, men det er NÅ. I morra kommer jernteppet helt sikkert. Jeg føler at jeg har lært en god del siden sist tentamen, og det er ganske bra.

 

På min skole har vi aldri vært borti en oppgave hvor vi skal finne funksjon ut av en graf... Svart nivå, eller?

Lenke til kommentar

Vel, den sekseren betyr ingenting hvis du får en treer på tentamen. For da er resultatet helt likt det det ville ha vært hvis du hadde pugget og fått 5 på både tentamen og eksamen. :)

 

Så alt løser seg, ja. :)

 

Disorder: I matteboka vår er det ikke noe "svart nivå". Det vanskeligste vi har er "grønn trekant". Og ja, å finne funskjonen til en graf går under det "vanskeligste". Kommer garantert en oppgave som krever en slik vinkling og bruk av grafer og funskjoner. :)

Endret av Dark_Nemesis
Lenke til kommentar
Jeg er best på grafer og tabeller, så det går sikkert fint, men jeg har aldri sett noe til det.

 

Du mener ikke det med å se på en graf og finne konstantledd og stigningstall...?

er det ikke det som er grafer etc da? :D hvis du går på denne lenken, og logger inn med PW/Brukernavn Eksempel/Eksempel, og ser på oppgave 5, slike oppgaver.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke dårlig samvittighet :D fikk 6 på forrige tentamen fordi jeg hadde fasit, og har ikke øvd mer enn 3 timer til eksamen i morgen, så jeg tror det går til helvette, men er egentlig lei av hele skolen. Så jeg har begynt å tenke en ny tankegang: Alt løser seg til slutt, må bare vente på det! :D

 

 

Egentlig burde man bare sette på Bob Dylan's "Don't Think Twice, It's All Right" og lene seg godt tilbake.

 

Spesielt passende er jo denne linjen: "And it ain't no use to sit and wonder why, babe

If you don't know by now."

Lenke til kommentar

Var oppe til kl. 4 og så billige TV-serier, skal legge meg fort jeg og, ser en american dad episode for å få opp humøret, så er det sengetid :D

 

og ja, LYKKE TIL alle sammen! og husk, om du ikke kan alt, er det ikke verdens undergang, du får bare jobbe bedre på videregående:). Håper vi får en lett en, jeg har jaffal fortjent det etter 10 år med skole :p

 

igjen: LYKKE TIL!!!! :D:thumbup:

Lenke til kommentar

har ikkje øvd ein shitt i helga, begynte på mandag litt , men det ble at e satt meg ud i sola og hørte på musikk. istedefor. I dag har e øvd nesten heile dagen og e skal ha eksamen i morra:P blir jilt

 

Lykke te alle !

Endret av Retox93
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...