Gå til innhold

Nødvendig med kroppsøving for å få generell studiekompetanse?


Ad

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke kunnet ha kroppsøving dette siste året pga. en skade, og har derfor meldt meg opp som privatist. Når jeg ser på eksempeloppgavene blir jeg en smule nervøs, for de virker ikke altfor lette akkurat. Samtidig kan jeg ikke se noen steder at kroppsøving er oppført sammen med de andre fellesfagene som krav for å få generell studiekompetanse. (Verken på omslagsarkene eller andre steder, der kun disse fagene står):

 

•Norsk muntlig og skriftlig

•Matematik 1P + 2P (eller 1MY fra R-94)

•Naturfag Vg1 (eller Naturfag GK fra R-94)

•Engelsk Vg1 (eller Engelsk GK fra R-94)

•Nyere historie

•Samfunnsfag (eller Samfunnslære fra R-94)

 

Betyr dette at dersom jeg ikke tar den eksamenen, vil jeg få generell studiekompetanse, og sammen med programfagene mine kan søke høyere utdanning, eller har jeg misforstått helt? Er det egentlig slik at jeg ikke får vitnemål/ ikke kan søke høyere utdanning dersom jeg ikke har karakter i kroppsøving?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I tillegg til de fagkravene må du har fullført og bestått 3-årig videregående opplæring. Uten kroppsøvning har du ikke fullført studiespesialisering, og altså får du ikke generell studiekompetanse heller. Det er altså mer enn bare de fagkravene som teller.

 

Ganske sikker på at det er slik det fungerer.

Lenke til kommentar
Dessverre er det slik. Men det er nok ikke vanskelig å få 2 på eksamen. Skal opp til KRO1003 jeg også.

Hvorfor er det "dessverre"? Selvfølgelig må du bestå alle fagene for å få studiekompetanse! Mange av fagene vi tar på videregående virker unødvendige, men det at du faktisk klarer å bestå disse "unødvendige", kjedelige fagene er jo en verdi i seg selv, det viser at du har evnen til å bite tenna sammen og gjøre det som kreves. Jeg tviler på at alt du gjennomgår på universitetet føles veldig nødvendig å gjøre, men du må fortsatt gjøre det for å få godkjent utdannelsen din. Hva er det som er så "dessverre" med det?

Lenke til kommentar
Dessverre er det slik. Men det er nok ikke vanskelig å få 2 på eksamen. Skal opp til KRO1003 jeg også.

Men jeg trenger betydelig mer enn 2 for å komme inn dit jeg vil :p

 

Skyter inn noen spørsmål her:

 

- Den eksamenen, er det en fysisk del - eller er det kun teorien man blir testet i?

- Slik jeg har forstått det, kan man ta med læreboken på eksamen. True/false?

Er du førstegangsprivatist så er det kun en teoretisk del som varer i 2 timer. Har du tatt faget før, må du ha en praktisk del i tillegg. Det med hjelpemidler lurer jeg også på.

 

Er det noen som har hatt denne eksamenen før? Hvor lett/vanskelig er det å få god karakter?

Lenke til kommentar
Dessverre er det slik. Men det er nok ikke vanskelig å få 2 på eksamen. Skal opp til KRO1003 jeg også.

Hvorfor er det "dessverre"? Selvfølgelig må du bestå alle fagene for å få studiekompetanse! Mange av fagene vi tar på videregående virker unødvendige, men det at du faktisk klarer å bestå disse "unødvendige", kjedelige fagene er jo en verdi i seg selv, det viser at du har evnen til å bite tenna sammen og gjøre det som kreves. Jeg tviler på at alt du gjennomgår på universitetet føles veldig nødvendig å gjøre, men du må fortsatt gjøre det for å få godkjent utdannelsen din. Hva er det som er så "dessverre" med det?

 

Gitt enkeltes omstendigheter, ligger det mer verdi i at de faktisk klarte å fullføre VGS (dvs, utenom irrelevante fag som kroppsøving). But you wouldn't understand. =)

Lenke til kommentar
Dessverre er det slik. Men det er nok ikke vanskelig å få 2 på eksamen. Skal opp til KRO1003 jeg også.

Men jeg trenger betydelig mer enn 2 for å komme inn dit jeg vil :p

 

Skyter inn noen spørsmål her:

 

- Den eksamenen, er det en fysisk del - eller er det kun teorien man blir testet i?

- Slik jeg har forstått det, kan man ta med læreboken på eksamen. True/false?

Er du førstegangsprivatist så er det kun en teoretisk del som varer i 2 timer. Har du tatt faget før, må du ha en praktisk del i tillegg. Det med hjelpemidler lurer jeg også på.

 

Er det noen som har hatt denne eksamenen før? Hvor lett/vanskelig er det å få god karakter?

Har hatt kroppsøving tidligere, men som den late jævelen jeg er; fikk jeg bare 4-er. Tenkte hvis det bare var en totimers teoretisk eksamen, kunne jeg bare pugge en uke før og få toppkarakter. Virker som en "billig" karakter. :)

Lenke til kommentar
Dessverre er det slik. Men det er nok ikke vanskelig å få 2 på eksamen. Skal opp til KRO1003 jeg også.

Hvorfor er det "dessverre"? Selvfølgelig må du bestå alle fagene for å få studiekompetanse! Mange av fagene vi tar på videregående virker unødvendige, men det at du faktisk klarer å bestå disse "unødvendige", kjedelige fagene er jo en verdi i seg selv, det viser at du har evnen til å bite tenna sammen og gjøre det som kreves. Jeg tviler på at alt du gjennomgår på universitetet føles veldig nødvendig å gjøre, men du må fortsatt gjøre det for å få godkjent utdannelsen din. Hva er det som er så "dessverre" med det?

 

Gitt enkeltes omstendigheter, ligger det mer verdi i at de faktisk klarte å fullføre VGS (dvs, utenom irrelevante fag som kroppsøving). But you wouldn't understand. =)

Slutt med hersketeknikkene dine, det er en uting. Du har allerede fått slettet innlegg fra en annen tråd under IT-jobb på grunn av lignende ting.

 

Er det sånn at fordi enkelte har "vanskelige omstendigheter" (eller noe i den duren), så skal de ha lettere for å komme inn på studier? Blir studiene lettere for de som har vokst opp under vanskelige omstendigheter, eller har dårligere utgangspunkt? Slipper de unna de (tilsynelatende) irrelevante delene av en høyere utdanning? Eller hva er det du mener?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...