Gå til innhold

Sitronsafts treningslogg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Altså, det var kun markløften som var ny pers. Pers i knebøy er 130kgx3 og 120kgx5. Skulderpressen var samme som maks.

 

Var litt stor sprik på knebøy og markløft på deg ja, bIsk0p. Markløft går egentlig ganske mye på rygg, så kanskje ryggen rett og slett er en god del sterkere enn beina dine. Ikke annet å gjøre enn å fortsette med både mark og bøy vil jeg tro.

 

Kan godt være det er kostholdet det er noe galt med. Husk at muskler bygges i sengen og på kjøkkenet (skulle trodd kvinner hadde en finger i spillet..), under søvn og inntak av næring :) Få i deg nok mat og nok protein.

 

Om du skal makse, varm opp skikkelig (uansett), bygg deg oppover, og ikke gå lengre enn å ta 5RM. Aldri maks med én repetisjon. Dette er pga kroppen blir helt fullstendig brutt ned og det er ikke gunstig for nervene. Trening skal ikke gjøre mer vondt enn godt.

 

Store spriket vet jeg vel årsaken til egentlig :) Startet ikke med skikkelig trening på knebøy før 2 mnd siden, dvs markløften har over 1 år forsprang.. I tillegg er det ikke sikring til knebøy der jeg trener, så er redd for å bli sittende på huk uten å få av meg vektene.. :/

 

Kostholdet mitt tror jeg skal være bra nok, får i meg godt med proteiner iallefall :) Sover godt også. Tvilsomt der jeg stangerer. Tenker å kjøre 3RM når jeg skal makse rundt jul/nyttår. Men må enten ha noen som sikrer meg på knebøyen eller gjøre dette en annen plass...

Lenke til kommentar

Var på Yoga med en venninne i går. Det var veldig artig. Har jo prøvd yoga før (to ganger), men er en stund siden nå. Det var ikke særlig tungt akkurat i går, men det er veldig interessant, og det kan være svært tungt. Er veldig fascinert av meditasjon, buddhisme og slikt, så yoga blir på en måte en treningsform som har slike elementer i seg. Føler meg veldig kontrollert og rolig etter og under en slik økt.

Lenke til kommentar

Dagens trening:

 

Knebøy

Oppvarming

50kg aktiveringssett

80kg x 5

100kg x 5

110kg x 5

120kg x 4 (failet her, målet var 5 reps, toppsett)

80kg droppsett

 

næring/ 5dl H-melk + 35g prozyme + 4g kreatin

 

Markløft

50kg aktiveringssett

80kg x 5

100kg x 5

110kg x 5

120kg x 5

80kg droppsett

Skulderpress

Oppvarming

20kg aktiveringssett

30kg x 5

35kg x 5

37,5kg x 5

27,5kg droppsett

 

Hang-ups (tre sett)

6 reps

4 reps

3 reps

 

næring/ 5dl H-melk + 35g prozyme + 4g kreatin

 

Mage

Planke til failure

Planke høyresiden til failure

Planke venstresiden til failure

 

YOGA

1,5 timer med avslappet slitsomhet

 

 

Kommentar:

Første økt på ca. en uke. Veldig, veldig tungt. Pustet og peste, og svettet som en gris. Skylder på knebøy og markløft. Ufrivillig maksing i knebøy, men det er tydelig at jeg begynner å nærme meg min gamle styrke (5RM 120kg). For bare et par uker siden klarte jeg jo bare 90kg (5RM). Markløft går bedre enn noen gang. Ble totalt 1,5 timer på styrkeøkten, så var på senteret i totalt 3,5 timer medregnet yoga-økten.

 

Yoga var helt fantastisk. En utrolig dyktig instruktør, hun var virkelig noe helt for seg selv. En helt utrolig personlighet; morsom, omtenksom, utrolig vennlig, nesten barnslig i den sprudlende væremåten. Hun ga alle masse komplimenter, hjalp folk med teknikken og slikt, motiverte skikkelig. Den fantastiske britiske dialekten gjorde ikke ting verre (alt foregikk på engelsk). Jeg sovnet under "slappe av"-stunden i slutten med lysene av og stearinlysene på. Utrolig deilig.

 

Det var svært, svært tungt, noen steder klarte jeg faktisk ikke å gjøre alle øvelsene uten å falle sammen på gulvet. Hadde jo en hard styrkeøkt å se tilbake på, men likevel. Var mindre fokus på det indre, absstrakte og klassisk "japanske" som man forbinder med meditasjon. Mer fokus på det fysiske, det kroppslige.

 

Anbefaler virkelig alle å teste ut yoga :) Ikke bare er det ekstremt krevende fysisk, men man utfordrer psyken sin ved å regelrett dumme seg ut foran andre mennesker (slik det føles), og det er noe fint med det å ta en saltime med andre generelt. Man føler raskt tilhørighet, og varmen og gleden som fellesskapet gir.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Helt klart lagt på deg litt masse ja, ser ikke ut som det er noe særlig mer fett, så det er vel bra? Spesielt bryst å triceps ser ut til å ha vokst godt! fortsett med det harde arbeidet.

 

HVis du ikke er fornøyd med proggresjonen din, kan du jo prøve å spise mer? Da vil du vertfall bli større :D

Endret av Badtothebonenot
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hehe, hadde ikke tenkt å gjenstarte loggen selv om jeg har blitt mer aktiv på styrkeforumet i det siste. Men kan jo gi en liten update likevel, siden du spør så pent :)

 

Jeg har søkt befalsskole, som betyr at en 3 ukers opptaksperiode starter rundt 27. juni. Jeg har altså rundt 3-4 måneder å trene på. You all know the drill, det er fysiske minstekrav + andre ting som man ikke får vite om på forhånd. Jeg trener målrettet mot å klare meg best mulig på dette opptaket. De fysiske minstekravene er:

 

Push-ups - 16 (jeg klarer 30)

Sit-ups - 20 (jeg klarer 30-40)

Hang-ups - 4 (jeg klarer 6-7)

3000-meter - tid: 14:00 (jeg klarer det akkurat på denne tiden)

 

Som man ser ligger jeg greit an mtp styrken, men kondisjonen kunne vært mye bedre. Helst burde jeg vært nede på 10-12 min. Så det jeg gjør for tiden er å gå i fjellet. Jeg var på Ulriken (Bergens høyeste fjell på 643 moh.) på søndag, på onsdag, og jeg skal i dag etter skolen. Det fins også andre fjell jeg har tenkt å bestige i løpet av treningsperioden.

 

Jeg måler progresjon på tiden jeg bruker opp Ulriken, samt hvilepuls. For øyeblikket bruker jeg 30-35 min opp, og har en hvilepuls på ca. 60. Burde kanskje skaffet meg en pulsklokke.

 

Trener kroppsøvelser et par ganger i uken, push-ups er jo enkelt å trene hjemme. Blir lite styrkeløft, men prøver å få til én økt i uken. Føler meg stor og sterk, og tror ikke jeg har mistet mye styrke fra min glanstid. Løftet 150kg 1RM i markløft for noen uker siden.

Lenke til kommentar

Høres bra ut! Virker som du er godt i gang med forberedelsene til opptaket, og jg tror det kommer til å gå glatt. Kondisjonen kommer fort bare du fullfører et par intervaller i uka.

 

150 i marken er imponerende, spesielt til tross for lite trening!

 

Håper du kommer til å oppdatere litt her innimellom da :)

Lenke til kommentar

Kanskje det blir en oppdatering eller to :)

 

Gikk Ulriken i dag, som planlagt, og brukte nøyaktig 30 min. Prøvde å jogge litt oppover (på en distanse som ikke er spesielt bratt/steinete sammenlignet med resten), og fant raskt ut at det ikke gikk så bra. Klarte ca. 50 meter og puls/pust var "sky-high".

 

Skal ta noe push-ups og planke nå, og ta en velfortjent dusj (kom nettopp inn dørene etter fjellturen).

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hej hej hej hallå!

 

Jeg velger å vende tilbake til styrkeforumet, nå som jeg har begynt å trene "for fullt" igjen. Det har blitt lite strukturert trening grunnet militærtjeneste, men nå er ting mer på stell og jeg skal begynne igjen i gamle spor. Håper noen har savnet meg, og at jeg får tilbake noen gamle kjenninger i tråden som kan komme med innspill, kritikk og råd. Nye folk er selvfølgelig også velkommen.

 

Trener for tiden tre ganger uken fullkropp, som jeg egentlig alltid har gjort. Markløft eller knebøy hver trening, pluss mer isolerte øvelser for bryst, legg, triceps/biceps og skuldre. Fokuserer på styrke i baseløftene og volum i øvelsene for bryst, skuldre og armer. Må jo se bra ut for meg selv og jentene :)

 

Trener med Børge Fagerlis berømte auto-regulering, altså så mye jeg makter hver økt, ingen fast progresjon. Men når det gjelder øvelser er det egentlig kun markløft/knebøy jeg kjører fast, kunne godt tenkt meg å starte nytt program. Har noen forslag? Målsetning er å se bra ut, altså volum, men styrke er også viktig. Mer enn noen gang er det viktig for meg å få god spenst/balanse/motorikk, bli myk og rask. Tøyer mye hver trening.

 

Satser på å loggføre for fullt etter hvert, men det krever kanskje litt tilvenning. Nå som jeg er veileder må jeg uansett være litt regelmessig på forumet, så håper det vil ordne seg av seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...