Gå til innhold

Sitronsafts treningslogg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror jeg begynte å trene ca. 3 måneder inn i VG1, altså rett før juletider i 2008. Dette gjelder altså styrketrening på treningssenter. Har jo trent fotball som alle andre (sluttet i 8. klasse), gått på padling og diverse. Jeg har ikke trent styrke kontinuerlig siden 2008, det har vært av/på perioder (særlig knyttet til ferier/hvileuker) og jeg har jo også trent mer målrettet/seriøst noen ganger enn andre. Min første trening på treningsstudio målte jeg diverse maksløft, og da kunne jeg såvidt løfte 40kg 10RM. I dag er min 10RM rundt 100kg.

Lenke til kommentar

Okok, trent like lenge vi da faktisk. Kjøpte treningssenterkort desember 2008 ;) Jeg var vel og merke VG3 da.

 

Ser ut som du òg henger litt etter med benkpressen. Jeg tar like mye i benk som i roing (noe jeg ser du og gjør), og jeg føler i alle fall benken går saktest fremover. Tror jeg skal begynne å prioritere litt mer bryst fremover. :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Lite måltid jeg hadde for ca. 1 time siden:

Photo190.jpg?t=1281308040

4 pizzastykker av typen Grandiosa Pepperoni

Ca. 100-150g kyllingfilét fra Prior

2 frokostegg

2 tynne halvgrove skiver

1 glass (3dl) h-melk

1 glass (3dl) appelsinjus Jacobs Utvalgte (ikke konsentrat)

1 banan

1 nektarin

 

Litt sunt, litt usunt, mye godt. Anbefales ;) Beklager dårlig bilde, men er tatt med integrert kamera.

 

Edit: Etter å ha regnet i hodet i ca. 20 sekunder har jeg kommet frem til at dette måltidet inneholder ca. 900-1200kcal og 30-50g høyverdig protein, 60-100g protein totalt.

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar

Når du i en periode kun har spist 1-2 måltider kan man ofte pjote inn mye mat i et måltid.

 

Hvis du da driver lenge nok på med dette vil jeg nok tro at du vil klare å få inn alle kaloriene man trenger i to måltider.

 

Bare en måte kroppen tilpasser seg for overlevelse.

Lenke til kommentar

Kroppen er tilpasset overlevelse hele tiden tar den energien den trenger ut av ett døgn uansett om du spiser ett måltid eller flere, det har med stoffskiftet å gjøre, ingen innstinkter. Om du spiser mye mindre enn stoffskiftet tilsier derimot så kan kroppen tilpasse seg å forbruke fettlagrene og muskellagrene på kroppen til energi, samtidig som energien du inntar blir omdannet til fett for å spare på det man ikke bruker. Går man så lavt som dette vil man kalles underernært.

Lenke til kommentar

Så trente jeg altså i dag. Skulle makse i knebøy.

 

Gjennomførte en grundig dynamisk oppvarming for så å ta 2-5 reps på 40, 50, 70, 90, 100 og 110kg. Deretter tok jeg 1 rep på 120kg, så 3 rep på 130kg før jeg failet på bunnen av den fjerde repetisjonen. Deretter gikk jeg ned til 125, og der failet jeg på vei opp på andre repetisjon, helt utslitt. Ga meg der, på plass med vektene og tøyet ut.

 

Deretter trente jeg litt cardio, 15 min på romaskinen. Det var ufattelig tungt. 3500 meter totalt, med en gjennomsnittstid på 2 min og 8 sekunder per 500m.

 

Alt i alt en ufattelig tung trening. Tror jeg skal gi meg for noen dager nå, og deretter makse i markløft og eventuelt flere øvelser om jeg orker/kroppen takler det.

Lenke til kommentar

Nyheter:

 

- Jeg har startet igjen med periodisk faste (intermittent faste), og kommer til å bli strengere på dette. De fleste dager vil jeg spiste mitt siste måltid kl. 10 eller 11, og deretter ikke spise igjen før kl. 15 neste dag. Jeg har lest at det kan være OK/hensiktsmessig å spise mindre måltider kun bestående av magre proteinkilder (kylling) og grønnsaker, så kommer muligens til å spise et slikt til frokost og et til lunsj. Kommer til å gjøre litt mer research på emnet.

 

- Kjøpt inn to nye flasker med selolje av merket Vitality Line, så det er tilbake i kostholdet for en stund. Skal sørge for å kjøpe FØR jeg går tom neste gang, så jeg ikke går opp til flere dager uten.

 

- Begynt med vitamin/mineral-tilskudd (kosthold +), ved siden av ZMA. Så nå får vi se hvordan det går.

 

- Skal begynne igjen med kreatin monohydrat fra CreaPure. 5g hver kveld.

 

- Jeg har tenkt å lese meg litt opp på emnet auto-regulering. Om dette er teori jeg forstår/liker skal jeg teste det ut. Foreløpig har jeg begynt en ny runde med Børge Fagerlis 5x5-program.

 

- Jeg skal sørge for å få minst 7 timer søvn hvert døgn (kan ikke egentlig vite om jeg klarer å sovne eller ikke, men skal legge meg før kl. 12). Står opp kl. 7 hver morgen.

 

_ _ _

 

Dagens trening, dag 2 i programmet (markløftdagen). Første trening på denne runden etter lang hvileuke, begynner i det små.

 

En pitteliten økt på romaskin som oppvarming

 

 

Knebøy

Dynamisk oppvarming

40kg x 13

50kg x 5

50kg x 5

50kg x 5

50kg x 5

50kg x 5

 

Markløft

50kg x 5

 

Skulderpress

Dynamisk oppvarming

20kg x 5

20kg x 5

20kg x 5

 

Pull-ups

3 x F (10, 5, 4)

 

Mage

3 sett med L-sit (til failure)

1 sett vanlig planke

 

Kommentar:

Fin og ekstremt lett økt. Begynte veldig i det små ettersom dette er første trening etter hvileuke og på nytt program. Har tenkt å ta det mer rolig på styrken denne gang, ikke bli helt utslitt. Tror kroppen har godt av kvalitet fremfor kvantitet. Jeg kommer også til å kjøre med kardiotrening, så da er det greit å kompensere litt tror jeg.

 

Mageøkten var helt insane, jeg har aldri kjent det så godt før. Anbefaler alle å teste ut L-sit. Etter de tre settene føltes planke nesten som å ligge på sofaen, det var helt ubeskrivelig. Kjente liksom ingen smerte.

 

Fred ut.

 

PS: Jeg kommer til å oppdatere førstepost oftere, med info og diverse. Så om folk er interessert kan de ta en titt ;)

Endret av Sitronsaft
Lenke til kommentar
Jeg har startet igjen med periodisk faste (intermittent faste), og kommer til å bli strengere på dette. De fleste dager vil jeg spiste mitt siste måltid kl. 10 eller 11, og deretter ikke spise igjen før kl. 15 neste dag. Jeg har lest at det kan være OK/hensiktsmessig å spise mindre måltider kun bestående av magre proteinkilder (kylling) og grønnsaker, så kommer muligens til å spise et slikt til frokost og et til lunsj. Kommer til å gjøre litt mer research på emnet.

 

Mener du å spise i faste-tiden? Vil ikke dette vært helt mot sin hensikt da du bryter fasten?

Lenke til kommentar

Det stemmer. Det blir da en "modifisert faste". Det vil ikke bli en 100% faste, men som jeg skriver, jeg mener å huske å ha sett at Børge Fagerli faktisk har skrevet at det kan være bedre/mer hensiktsmessig å ha et lite måltid eller to kun bestående av protein og grønnsaker, eller at det liksom er greit da. Men som sagt, dette skal jegi kke si sikkert, og skal lese litt mer om det. Om det viser seg at det beste vil være en fullstendig faste kommer jeg til å prøve å gjennomføre dette.

 

I dag ble jeg så sinnsvakt sulten at jeg bare måtte ha noe mat, så jeg kjøpte to kyllinglår (spiste ikke fettet) rundt 12-tiden. Etter det var det ikke noe mat før proteinshaken jeg tok etter trening i 5-6 tiden.

Lenke til kommentar

Jaaaa, får ikke begynt skikkelig med den j***** kondisjonstreningen. Været er så dårlig, og det er så stress å komme seg rundt pga jeg ikke har noe sted å legge motorsykkelutstyret (haha... luksusproblem). Men det er vel ingen unnskyldning. Får sette i gang med tredemøllen, selv om jeg misliker den. Ellers har jeg faktisk gått et par turer på fjellet i det siste, og romaskinen blir hyppigere brukt. Romaskinen kommer virkelig til å få kjørt seg når den store rokonkurransen (se signatur) begynner :)

 

Kanskje jeg skal prøve å få til en skikkelig fjelltur fast hver helg, mer blir det faktisk ikke tid til omtrent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...