Gå til innhold

(Forslag trukket) Bør bokstaven C kastes ut av det norske språk?


stemvenstre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

:wallbash:

 

ganske sikker på at denne tråden var serdeles lite gjennomtekt og at det finnes grisemange andre problemer i verden og bry seg om vi har c og z i alfabetet eller ikke, i mean COME ON! plager det deg så mye at boksatvene er der? med mindre du går i 2 klasse er jeg ganske sikker på at du ikke til dagelig skriver hele alfabetet, og at det er så slitsomt og skrive 2 ekstra bokstaver at de abre MÅ UT! :p

Lenke til kommentar
Jeg mener at vi bør begynne å skrive K i stedet for C! Hva mener dere?

 

 

Ord som cannabis bør for eksempel skrives kannabis.

 

Bokstaven C er overflødig i det norske språk, da den uttales likt som K, og i enkelte tilfeller S.

 

Andre bokstaver som bør vekk er J,Q, X og W.

 

Ja til 25 bokstaver i det norske språk!

 

Skal J-en vekk? :cool:

Korleis skal du stave ord som "Quisling, X-akse og Xylofon uten bokstavene?

 

Så må vi lage alle alfabetsangene på nytt: A-B-D-E... Det blir bere heilt feil. :p

Lenke til kommentar
_a, det skulle _eg også g_erne visst.

:!:

 

Det trådstarte IKKE skjønner er at hver eneste forandring i det norske skriftspråk/alfabet som gjør forskjellen til engelsk større enn den er gjør ting vanskeligere for de fleste.

 

Bærbar PC og tastatur blir dyrere, nå lages det kombitastatur av svenske og norske tegn. Skulle man tilpasset noe KUN for det norske markedet blir det dyrere.

 

Det er kun ett eksempel....

Lenke til kommentar

Lyden er ikkje nødvendigvis knytta opp til boksaven som blir bruk.

 

Når runerekka gjekk frå 24 til 16 tegn så ble det ikkje færre lydar i språket det var berre at du måtte forstå kva slags lyd som låg bak kvart tegn etter sammenhengen.

 

Eit eksempel er om vi brukar "Þ" for både "b" og "p" dette vil ikkje gjere det mykje vanskeligare å lese ei setning.

 

Eksempel:

Þare Þakere Þrater om Þølser Þå joÞÞ

 

 

 

 

I utganspunktet er eg enig i at vi burde fjere dei boksavane som er lite i bruk, eventuellt bruke dei meir slik som danskane og svenskane. Dei er mykje flinkare til å bruke bokstavane "c" og "z".

Lenke til kommentar

For ca. 900 sidan, hadde det nok vore mogeleg å fjerna q, w, z, x og c (og kanskje lagt til ŋ?), sidan skriftspråket var so ungt. Før i tidi brukte me jo desse bokstavane i dansk, men takka vere bokmål- og nynorskfedrene, er dei ikkje nytta lenger i norsk. Eit par eksempel:

Exempel->eksempel, philosoph->filosof, qvinde->kvinne, controll->kontroll, charakteer->karakter, cykle->sykle, og chauffeur->sjåfør.

 

Poenget mitt er at so lenge det ikkje vert forvirring når det gjeld bruken av dei, so kan dei berre standa i alfabetet og råtna.

Lenke til kommentar

Ioker eller Yoker.

 

z er vel første bokstaven vi bør kutte vekk. C brukes jo hvertfall i noe

Så kan vi som er interessert i dyr, gå i oologisk hage.

 

sologisk hage.

 

:wallbash:

 

ganske sikker på at denne tråden var serdeles lite gjennomtekt og at det finnes grisemange andre problemer i verden og bry seg om vi har c og z i alfabetet eller ikke, i mean COME ON!

 

Om det finnes større problemer, er da riv ruskendde irrelevant!

 

Korleis skal du stave ord som "Quisling, X-akse og Xylofon uten bokstavene?

 

Så må vi lage alle alfabetsangene på nytt: A-B-D-E... Det blir bere heilt feil. :p

 

Kvisling, X-akse (tillatt i matematikk, akkurat som bokstaven pi brukes), sylofon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...