Gå til innhold

(Forslag trukket) Bør bokstaven C kastes ut av det norske språk?


stemvenstre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er MYE lettere for Island å "lage" ord for fremmedord, da de er mye mer isolert. Se på språket deres. Vi snakket tilnærmet slik for 800 år siden her i Norge. Så kom dansk, svensk, og de to språkene gir oss ord hele tiden, og vi dem. Bøg er ikke et norsk ord. Korv brukes sikkert også noen plasser. I østfold er det mye svensk innflytelse...

 

Og med internett begynner folk lett å bruke ord de finner der, pluss at de kommuniserer over internett. På Island er kanskje Språkrådet deres før alle andre på internett og finner rare ord og oversetter dem, hvem vet?

Lenke til kommentar
Og med internett begynner folk lett å bruke ord de finner der, pluss at de kommuniserer over internett. På Island er kanskje Språkrådet deres før alle andre på internett og finner rare ord og oversetter dem, hvem vet?

 

Eg har ein fetter på Island. Han brukar ikkje mange slangord, om han no ikkje brukar dei i det heile tatt. Og han er 14 år no, og i Noreg ville det sjølvsagt bety:

Den verste alderen når ein tenkjer på språket. Slangord som "sjæl ass", "lissom lissom", "ass" osv.

Eg trur ikkje språkrådet kunne tatt seg bryet med å lage nye ord, sånn at ungdom ikkje skulle måtte bruke slanguttrykk på Island. Ungdommen er jo som i Noreg - vil ikkje høyre på dei eldre.

 

Noregs språk (bokmål ihvertfall) er jo heilt gjennomsyra av Romanske ord med oppringinga si frå Latin.

Eg ville meine at Latin og Islandsk kan stillast som reine og skjære motsetjingar (sett bort frå at dei kjem frå same språkstamme, då :roll: ).

Mens omtrent ALLE språk i heile Europa er prega av det latinske og romanske frå Romarane, så er Islandsk heilt fritt (til ein vanvittig grad) for påverkinga frå latinske språk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...