Gå til innhold

Sniktitt: Samsung Omnia HD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Wi-fi-funksjonen lar deg koble telefonen til internett og få full hastighet gjennom det trådløse nettverket ditt hjemme, på jobben eller på kaféer og utesteder."

 

Er det betalt per ord? Det finnes vel særdeles få amobil lesere som ikke vet hva et wifi nett er eller hvordan det brukes?

 

Ellers en bra artikkel om en alldeles nydelig telefon, men den er nok neppe interessant nok for at en iphonofil som meg selv skal la seg friste.

Lenke til kommentar
Skjermen i Omnia HD er 3,7 tommer stor, og oppløsningen er 360 x 640 piksler.
HD sier dere, er ikke mye HD det der. Alt blir tydeligvis kalt "HD" om dagen, enten det stemmer eller ikke.

 

Uansett er det veldig positivt at de bruker AMOLED-skjerm. Slike skjermer byr på farger som de fleste bare kan drømme om i dag, og vi har bare så vidt fått en smakebit av hva denne teknologien vil gi oss etter hvert. Svært mange telefoner og små enheter har dårlige skjermer, og det er ikke lurt med tanke på synet.

 

Jeg gleder meg til vi får enheter i alle fasonger med slike skjermer, alt fra telefoner, musikkspillere til laptoper, PC-skjermer og TVer(som er større enn 11").

Lenke til kommentar
Skjermen i Omnia HD er 3,7 tommer stor, og oppløsningen er 360 x 640 piksler.
HD sier dere, er ikke mye HD det der. Alt blir tydeligvis kalt "HD" om dagen, enten det stemmer eller ikke.

 

360x640 på 3,7" er jo en vanvittig pixeltetthet! Må et bilde virkelig ha minimum 720 vertikale linjer for å være HD? Er ikke det kun et krav for for HDTV standarden? HD (high definition) henspeiler vel mer til pixeltetthet?

 

Uansett kan jo navnet være myntet på at den tar opp video i 720p som uten tvil er HD.

Endret av dredg
Lenke til kommentar
360x640 på 3,7" er jo en vanvittig pixeltetthet!

Vanvittig og vanvittig fru Blom.

 

SonyEricsson X1 har 384 tusen piksler på en 3" skjerm, mens Omnia HD har 230 tusen piksler på 3,7". Vi kan dermed regne Omnia HD som beviset på at når man er over akseptabel pikseltetthet er det andre faktorer som teller langt mer på opplevelsen av skjermen.

Lenke til kommentar
Skjermen i Omnia HD er 3,7 tommer stor, og oppløsningen er 360 x 640 piksler.
HD sier dere, er ikke mye HD det der. Alt blir tydeligvis kalt "HD" om dagen, enten det stemmer eller ikke.

 

360x640 på 3,7" er jo en vanvittig pixeltetthet! Må et bilde virkelig ha minimum 720 vertikale linjer for å være HD? Er ikke det kun et krav for for HDTV standarden? HD (high definition) henspeiler vel mer til pixeltetthet?

 

Uansett kan jo navnet være myntet på at den tar opp video i 720p som uten tvil er HD.

Kravet for HD-video og -bilder er 720 vertikale linjer, dette gjelder også skjermer.
Lenke til kommentar

Selvsagt finnes det andre telefoner med høyere pixeltetthet, men mitt poeng var bundet opp mot HD-begrepet. En HD-ready 32" TV har ca 32000 pixler per tomme mens da Omnia HD har ca 63000.

 

Ja jeg vet at 720 vertikale linjer er kravet til HDTV og HD-ready merket. Men begrepet High Definition er vel ikke bundet opp til det kravet?

Lenke til kommentar

Ser at i første post nevnes S8300, og jeg ble litt overrasket. Er ikke den ute hjemme i Norge enda ? Testet den selv men synes den var litt klumpete, men kan få den gratis med abonnement.

 

Samsung Omnia HD virker fett, men er litt redd siden den benytter Symbian.

Tror nok jeg venter på samsung sin Android mobil.

Lenke til kommentar
Kravet for HD-video og -bilder er 720 vertikale linjer

Helt riktig. Så hva er det du klager over da? Mobilen tar jo faktisk opp i 720p, altså i HD. Det er da helt innlysende at det er dette som er grunnen til 'HD' i navnet. Den er tross alt den første mobilen med opptak i denne oppløsningen (ihvertfall i Europa).

Lenke til kommentar
Ser at i første post nevnes S8300, og jeg ble litt overrasket. Er ikke den ute hjemme i Norge enda ? Testet den selv men synes den var litt klumpete, men kan få den gratis med abonnement.

 

Samsung Omnia HD virker fett, men er litt redd siden den benytter Symbian.

Tror nok jeg venter på samsung sin Android mobil.

 

Ikke alle som er villige til å bruke seks høvdinger på ny mobil vet du..

 

Og den har ikke blitt lansert i Norge ennå

Lenke til kommentar

Ekstremt høy pikseltetthet - bruker pytagoras for å finne ut punkter langs diameteren (som vi allerede vet er 3,7") og sammenligner med faktisk HD:

 

 

Omnia HD 3,7": √(640^2+360^2) = 734,3 ... 734,3/3,7 = 198,5 punkter per tomme

 

HD-ready 37": √(1280^2+720^2)= 1468,6 ... 1468,6/37 = 39,7 punkter per tomme

 

Full HD 40": √(1920^2 + 1080^2) = 2202,9 ... 2202,9/40 = 55,1 punkter per tomme

Endret av MMM
Lenke til kommentar
En HD-ready 32" TV har ca 32000 pixler per tomme mens da Omnia HD har ca 63000.

Man skal ikke lete lenge for å finne "vannvittig pixeltetthet" om man leter på den måten. Mine mobiler har i lang tid hatt høy pixeltetthet i forhold til pc-skjermen, som igjen har hatt høy pixeltetthet i forhold til TV'en, som igjen har hatt høy pixeltetthet til Freia-skiltet i byen.

 

Greia er at innenfor mobilskjermer har Omnia Hd langt derifra noe vannvittig pixeltetthet, men det er nå ikke det som teller heller, og det viser den mobilen veldig godt :)

Lenke til kommentar
Ekstremt høy pikseltetthet - bruker pytagoras for å finne ut punkter langs diameteren (som vi allerede vet er 3,7") og sammenligner med faktisk HD:

 

 

Omnia HD 3,7": √(640^2+360^2) = 734,3 ... 734,3/3,7 = 198,5 punkter per tomme

 

HD-ready 37": √(1280^2+720^2)= 1468,6 ... 1468,6/37 = 39,7 punkter per tomme

 

Full HD 40": √(1920^2 + 1080^2) = 2202,9 ... 2202,9/40 = 55,1 punkter per tomme

 

Hmmm... I min verden blir dette nokså riktig, i hvert fall. Først regner han ut hvor mange punkter det finnes på tvers av alle skjermene, ved å ta standard pytagoras. Deretter deler han denne diagonale linja på antall tommer den diagonale linja har, og får hvor mange punkter det er per tomme på denne linja. Dette er representativt for resten av skjermen også. Jeg regnet dem selv også, for å være helt sikker på at jeg var enig :-P Faktisk, for at Full HD skal ha samme pixeltetthet som Omnia HD, må skjermen være 11" !! 2202,9/11 = 200,3 punkter per tomme.

Til gjengjeld sitter du mye nærmere en mobil enn en TV, men hvor ofte har du en PC-skjerm under 20" som har full HD? Det er strengt tatt ikke så utrolig mye forskjell i avstanden der.. I hvert fall ikke for min del :-)

Lenke til kommentar

Finnes flere laptoper med 16" og full HD, men det er tross alt ikke så rart at en mobil har høyere pixeltetthet enn TV og PC skjermer. Kan ikke tenke meg en eneste mobil av nyere tid som ikke overgår en full HD 40" på pixeltetthet. Selv om du tar 320x240 fordelt på 3", som er veldig dårlig for en mobil, blir det mer enn dobbelt så høy pixeltetthet (133,33 ppt) sammenlignet med en 40" full HD.

 

Uansett er det ikke tvil om at Omnia HD har mer enn god nok pixeltetthet og jeg kan personlig skrive under på at kvalitetsmessig har den den desidert beste mobilskjermen jeg noengang har sett.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...