Gå til innhold

Nybegynner spm: Hvilke Canon kamera burde jeg velge?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Emnet sier vell mye.

 

Igjennom jobb har vi fått tilbud på endel Canon SLR kameraer.

 

Jeg har sett meg ut 2 alternativer, og har ifbm. dette noen spm.

 

valget står mellom Canon 1000D og 450d. Jeg skjønner at 450d er ett bedre kamera, men igjen så tenker jeg at det er veldig tvilsomt at jeg som nybegynner vil ha bruk for de ekstra funksjonene til mitt bruk.

 

Jeg har forsåvidt klart meg fint med ett hp kompaktkamera i lengre tid. Jeg bruker hovedsaklig kameraet til å knipse bilder av bilen min i guds frie natur. Altså ikke så avanserte oppgaver.

 

Har jeg da rett i teorien at jeg vil klare meg plenty med 1000D kontra 450D?

 

Begge kameraene blir levert med samme linse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hele kommer an på prisforskjellen.

 

Hvis det ikke er større forskjell på prisen ville jeg heller kjøpt 450D,Den har etpar ting som jeg synes er viktig.

Blant annet så kan du på 450D bruke en orginal ir.kontroll til og ta bilder og den har 9 fokuspunkt i stede for tre,ikke at akkurat det er så viktig.Du har også spotmåling av lys på 450D pluss raskere serieopptak av bilder.

 

Men hvis du bare skal bruke kameraet til og ta bilder og sannsynligvis ikke kommer til og utforske alle muligheter et digital speilrefleks kan gi deg,spiller det forsåvid ingen rolle hvilken kamera du velger.

 

Men bare forsikre deg om at det er objektivet som har benevnelsen 18-55 ef-s f/3.5-5.6 IS du får med.

 

Edit:du faktisk selv se alle forskjellene på kameraene her

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

m/ 18-55 mm IS Står det, så regner med det er den du mener! ;)

 

Tusen takk for tips og meninger!

 

Edit: Jeg ser at forskjellene er ganske små, som du sier 7 istedet for 9 autofocus objekter. Så tror nok jeg klinker til på 1000D, iom at den oppfyller nok mine krav med god margin :)

Endret av Rusher
Lenke til kommentar
Kjøp 1000D også putter du pengene i ett bedre objektiv heller. :fun:

Det må være minst 1000 kroner i differanse før du egentlig får noe optikk det kan være verdt å beholde, nemlig 50/1.8.

 

Skal du ha noe bedre enn 18-55IS må du tross alt legge ut et par tusen, siden 18-55IS faktisk er svært skarpt.

 

Jeg ville nok valgt 450D, det er pittelitt mer avansert, og det vil kanskje vare ørlite lengre for en fotograf.

Lenke til kommentar
Jeg ville nok valgt 450D, det er pittelitt mer avansert, og det vil kanskje vare ørlite lengre for en fotograf.

Helt enig med den... :yes:

RandiA

 

men hvorfor? eneste forskjellen jeg kan se er at 450D har er litt flere megapixler og 9 istede for 7 fokuspunketer og litt større skjerm, men er dette verd en tusenlapp mer?

 

har ikke begge sånn autofokusmotor sånn at man slipper å ha det i objektet?

Lenke til kommentar
har ikke begge sånn autofokusmotor sånn at man slipper å ha det i objektet?
Ingen Canon-hus har autofokusmotor, så alle EF-objektiver har det (med noen få unntak du ikke trenger å tenke på med det første).

 

 

men hvorfor? eneste forskjellen jeg kan se er at 450D har er litt flere megapixler og 9 istede for 7 fokuspunketer og litt større skjerm, men er dette verd en tusenlapp mer?
Det er nok litt større forskjeller under skallet, bl.a. er autofokusmodulen i 450D mer avansert, og skulle i teorien være bedre. Nå har den riktignok fått en del pepper, så jeg skal ikke insistere på at den i praksis _er_ bedre.

 

Edit: 450D har i tillegg bedre skjerm og er litt raskere. Jeg er ikke sikker på at det er verdt å betale for. Du bør forøvrig sjekke tilbudet du har fått gjennom jobb opp mot prisguiden her på Akam, https://prisguiden.no/cat.php?cat_id=54 , så du er sikker på at det faktisk er et bra tilbud. Hvis ikke, kan du egentlig velge helt fritt blant alle merker - for alle merkene er veldig gode.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
men hvorfor? eneste forskjellen jeg kan se er at 450D har er litt flere megapixler og 9 istede for 7 fokuspunketer og litt større skjerm, men er dette verd en tusenlapp mer?

 

har ikke begge sånn autofokusmotor sånn at man slipper å ha det i objektet?

 

450D har også 3" skjerm mens 1000D har 2.5" skjerm,Raskere skuddtakt/bufferminne,gummigrep,mulighet for trådløs utløser og flere muligheter for lysmålinger har 450D også.

 

Canon har konsekvent benyttet fokusmotor i objektivene,fordelen er at hvert individuelle objektiv har fokusmotor som optimalisert for spesifikte objektiv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...