Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med sentrallås Vectra b


zonko

Anbefalte innlegg

Jeg har en Vectra B 98-modell stasjon som har en noe humørsyk sentrallås. Registrerte problemene for et par uker siden og de slår inn i 10-20% av gangene jeg låser/åpner bilen.

Når jeg bruker fjernkontrollen er det av og til at ingen av dørene låser seg. Andre ganger er det alle dørene bortsett fra førerdøra som reagerer - låsene på de andre dørene åpnes/ lukkes mens låsen på førerdøra står stille.

 

Jeg provoserte fram feil nå, ved å låse/ åpne flere ganger på rad. Etter et par forsøk med vellykkede åpninger og lukkinger står den plutselig fast, ingen reaksjoner. Det lyser på fjernkontrollen, så det sendes signaler. Jeg forsøkte da å låse døra ved å bruke nøkkelen. Ingen reaksjon fra sentrallåsen, det var bare førerdøra som ble lukket. Jeg lukket og åpnet den et par ganger med nøkkelen før jeg igjen prøvde fjernkontrollen. Da ble det igjen reaksjon fra sentrallåsen. Da fungerte det utmerket noen ganger, før samme problem gjentok seg.

 

Har også opplevd at dørene har låst og åpnet seg igjen i samme sekund når jeg har trukket "lås" på fjernkontrollen. Litt farlig når man skal parkere bilen og ikke oppdager det.

 

 

Er det en sentral styreenhet som begynner å synge på siste verset eller kan det være noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke bare benz som bruker vakum?

 

Problemet pleier som oftes alltid og ligge i førerdøra. Husker ikke hvordan det så ut på Opel, men det er sikkert kurant.

 

Jeg ville tatt av dørtrekket og sett hva som skjer inni der når det beynner og henge. Mulig du kan se en bryter som glipper over eller kanskje alt er lukka inni låsekassa. Prøv og beveg stag manuelt osv og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldingene folkens.

 

Jeg tror det er elektrisk sentrallås. Har ikke sett etter inni dørene, men jeg hører ingen vaakuumpumpe i allefall.

 

Jeg satte meg nå inne i bilen og brukte fjernkontrollen derfra. Det gikk først flere suksessfulle åpninger og lukkinger før det stopper helt. Like før det stopper hørte jeg en lyd fra låsen i førerdøra, akkurat som en elmotor som sliter litt. Da det stoppet frosøkte jeg å åpne og lukke manuelt ved å bruke knotten på dørene fra inne i bilen. Ingen action fra sentrallåsen, bare døra jeg forsøkte som låste og lukket seg.

 

Det virker helt klart som det er motoren i førerdøra som begynner å ta kvelden, noe som av og til gjør at sentrallåsen ikke fungerer. Som sagt i førsteposten, noen ganger fungerer sentrallåsen også mens førerdøra står, andre ganger er det ingen som fungerer. Kan alt skyldes den ene motoren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...