Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Konfirmasjon, bør jeg holde en tale?


Anbefalte innlegg

Jeg husker når jeg konfirmerte meg så skrev pappa talen på en serviett han røsket med seg fra tinghuset under den offentlige sermonien :D Men det endte opp med å bli en super tale :)

 

Hvis du får henne til å le og ha det komfortablet med at "gamlingen" holder tale ovenfor en del mennesker så har du gjort det godt :)

 

Talene til holar er supre eksempler, og gode veiledninger!

 

Angående gaver... bygg henne en PC? ;) ;)

Hjemmelagd -og- digg :D

 

..eller kanskje ikke. Du kjenner din datter best, men det høres ut som du har kontroll på det :) Synes ikke det hørtes lite ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, så absolutt.

 

Jeg synes en tale bør få fram personen konfirmanten er, på en hyggelig og morsom måte. Det å ikke nevne episoder som er utrolig pinlige, er viktig. Episoder er greit, men de har sine grenser. Foreldrene mine nevnte hvordan jeg som andre klassing forfalska min mors underskrift fordi jeg forsov meg en morgen, og ikke var på skolen. De tok også opp episoder slik som den gangen jeg drakk en halv flaske biohvit som liten (det ble oppkast og jeg gikk lei biohvit mange år). Jeg opplevde det som greit, fordi de var ganske uskyldige, men hvis de hadde tatt opp episoden hvor jeg gjorde hærverk eller skulka skolen bevisst, snusa eller gjort andre ting, hadde jeg ikke blitt glad. Å få fram personen kan gjøres ved å beskrive hva personen gjør til vanlig. De sa at jeg gjerne lagde meg 5 ostesmørbrød etter skolen og stakk opp på rommet, og der var jeg veldig mye. Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg husker når jeg konfirmerte meg så skrev pappa talen på en serviett han røsket med seg fra tinghuset under den offentlige sermonien :D Men det endte opp med å bli en super tale :)

 

Hvis du får henne til å le og ha det komfortablet med at "gamlingen" holder tale ovenfor en del mennesker så har du gjort det godt :)

 

Talene til holar er supre eksempler, og gode veiledninger!

 

Angående gaver... bygg henne en PC? ;) ;)

Hjemmelagd -og- digg :D

 

..eller kanskje ikke. Du kjenner din datter best, men det høres ut som du har kontroll på det :) Synes ikke det hørtes lite ut.

Hun har en bra pc :)

Hun elsker å drive med bilde redigering..

Så derfor går jeg for et greit speilrefleks kamera + 42" flatskjerm for å se på sine favoritt serier he he.. også noe porselen fra Porsgrunn. + kr

Lenke til kommentar

Jeg stusser litt på hvor mye du gir henne, nå er vel jeg kanskje unormal av meg men jeg mener barna lærer best av egen erfaring og ikke av å få ting på sølvfat. Det er å gjøre de en bjørnetjeneste.

 

for meg virker det som om du savner din datter etter att hun flyttet å ønsker å gjøre det opp med å gi henne masse. Vel, hva med å heller bruke noen av de pengene på å være mer sammen med henne?

 

ting erstatter aldri mennesker!

Lenke til kommentar

Du gir i alle fall ikke for lite, det er sikkert. Det der er jo gaver for mangfoldige titusner - det holder i lange baner!

 

Når det kommer til talen så er mine tips følgende:

 

* bruk humor, husk at dette er et festlig lag - konfirmanten er det skuddpremie på denne dagen. :=) Neida, ikke overdriv, men ta med noen morsome historier fra barndommen, som den gangen hun snek med seg kakeboksen på rommet eller tilsvarende.

* ikke bruk for lang tid, jeg ville sagt, toppen 6 minutter. Hvis du bruker for lang tid blir det fort kjedelig.

* start med positve ord, trekk frem de poteniselt flaue episodene og avslutt med noen positive ord. Dermed får du pakket inn det flaue i positivt i begge ender, noe som gjør at det positive huskes, mens det flaue "glemmes". Enkel teknikk, men meget effektivt.

* ord sier mer enn alle pengene i verden, bygger du opp talen med den kjærligheten du har for datteren din, så kan det ikke slå feil.

 

Alle jenter i den alderen blir flaue bare du ser på dem, men hun kommer garantert til å sette pris på den talen i ettertid, gi henne gjerne et eksemplar, printet ut/skrevet pent på litt stilig papir. Slik at den kan bli et minne hun kan lese igjennom senere. Dermed blir talen noe hun kommer til å huske på og kunne kose seg med senere. Gode ord betyr mye!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg stusser litt på hvor mye du gir henne, nå er vel jeg kanskje unormal av meg men jeg mener barna lærer best av egen erfaring og ikke av å få ting på sølvfat. Det er å gjøre de en bjørnetjeneste.

 

for meg virker det som om du savner din datter etter att hun flyttet å ønsker å gjøre det opp med å gi henne masse. Vel, hva med å heller bruke noen av de pengene på å være mer sammen med henne?

 

ting erstatter aldri mennesker!

 

eh hmm.. hva jeg gir henne har nok ikke noe med "tapt tid" :)

Hun har bodd hos meg i lengre tider, (mnd) om gangen.. og bare her for noen år siden (ca2) så bodde hun bare 10 minutter unna, så da var hun mye hos oss :)

Det er bare litt vanskeligere nå som hun bor ca 2 timer unna.

Nei, gavene hun får av meg utgjør ca 20 000,- og det er penger som jeg har spart opp i mange år, nettopp til denne dagen :)

 

PS: Skulle selvfølgelig ønske at jeg kunne tilbragt mye mer tid med henne, men det er i grunn ikke praktisk mulig å få til noe mer pga skift arbeid og avstander. Så dette dreier seg ikke om dårlig samvitighet etc :)

 

PSS: Du har helt rett ang at barn trenger egne erfaringer, det har vi full fokus på.. både hennes mor og meg.

Hverken hennes mor eller meg har fått noe på søvfat her i livet.

Lenke til kommentar

Gjør hu litt flau :p det er gøy. Husker jeg var i konfirmasjonen til en venninne og når faren holdt tale fortalte han om den gangen hun var liten hvor hun hadde spurt: "pappa hvorfor melker menn tissen sin?" Skulle sett hun ble litt rød og alle lo :p Så sa han jo at han håpet hun visste hva det var nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Slik jeg ser det har du stort sett tre valg, de er som følger:

 

1) Den tradisjonelle talen. Litt humor, litt tårer, litt flauhet. Denne huskes som positiv i ettertid, men vil alltid bære med seg et lite hint av å være "oppkonstruert" fordi den skal følge tradisjonen. Dette er talen slik folk flest forventer den, og alle sitter å håper at den ikke skal ende som alternativ 2.

 

2) Samme som nummer 1, men her går alt i dass. Konfirmanten gremmes, pappa prøver å være morsom men det er bare bestefar som ler, og den er 10 minutter for lang.

 

3) Den korte men ærlige talen. Dette er den spontane talen som ikke har blitt skrevet og innøvd på forhånd. Den er dønn ærlig, og vil i motsetning til 1 og 2 huskes enda sterkere for deg og konfirmanten. Gjøres det riktig, sitter alle å tenker "aaw" og konfirmanten blir fuktig i øynene.

 

Erfaringsmessig har nummer tre fungert svært bra i noen av konfirmasjonene jeg har vert i foreløpig. Det er bedre med tre setninger rett fra hjertet enn tredve som prøver så godt de kan. Men suksessen her avhenger mye av hvilket forhold du har til konfirmanten og hvilken setting festen foregår i. Forøvrig er jeg enig i dem som mener du absolutt gir mer enn rikeslig i gaver, og at det ikke er hva du gir av ting som virkelig betyr noe, men heller hva du gir av deg selv og hva dere to deler sammen resten av året.

Lenke til kommentar

Du kom litt for sent fargoth med rådene dine :) men de var veldig gode..

Jeg skrev en tale på 2 A4 ark (maskin skrevet).. vell og når tiden var inne, så feiget jeg ut.. og ga blaffen i alt jeg hadde skrevet.. og talte kort og greit fra hjertet :)

Men fortalte alt til min kjære datter, og hun ville nå likevell ha arkene jeg hadde skrevet hennes tiltenkte tale.. :)

 

Konfirmasjonen ble en sukse, hun ble kjempefornøyd med gaver og tilstellning :)

11 år til neste gang :) og takk og lov for det !! :)

Lenke til kommentar

Spør du meg høres det ut som det knapt kunne gått bedre! Gratulerer med vell overstått, og lykke til i 2020. :)

 

De to arkene vil bli uvurderlige minner fra tilstelningen som jeg tror konfirmanten i ettertid vil sette høyere enn alt av gaver og materielle ting som ble gitt ellers. Det er kjekt med presanger der og da, men i retrospeksjon er det det som preger sjelelivet som innehar den største verdi.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
  • 10 år senere...

Jeg skal konfirmeres om ca 2 år og vet at pappa skal holde tale noe jeg er glad for det er fint vis du holder en rørende men morsom tale at dattera di feller noen tårer gjør ingenting. Start med og fortelle om denne dagen og komfirmasjonen for og så fortelle om oppveksten hennes. Og avslutt med at du alltid vil ære der for henne. 

Når det kommer til ca e kan du enten gi hun en litt dyr gave eller en personlig gave fra et minne eller noe hun har vært glad i feks du kan bestille en t skjorte med bilde av noe som betyr noe for hun. 

 

Lykke til! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...