Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Konfirmasjon, bør jeg holde en tale?


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er far til ei herlig jente som skal stå til konfirmasjon nå i mai.

Skal fatte meg i korthet :)

Jeg er ikke av typen som er vant til å snakke i forsammlinger.. men jeg føler at det kanskje hadde vært hyggelig for min datter om jeg holdt en liten tale i hennes konfirmasjon.

Men jeg vet ikke hva jeg skal si.. dvs jeg vet ikke hvordan jeg skal begynne, eller for den saks skyld avslutte en tale.. er det dumt om jeg ikke holder en tale?..

Er det noen som kan i såtilfelle hjelpe meg litt på vei?

Hun er ikke så ofte hos meg lenger pga de har flyttet ca 15 mil fra hvor jeg bor. så nå er hun bare hos meg hver 14 dag..

en annen ting, jeg har kjøpt inn gaver til henne for rundt 13 000,- i tillegg får hun en del penger av meg, er det nok? jeg føler liksom at barn får så mye til konfirmasjon for tiden.. mest penger, men jeg syns kanskje at penger er for upersonlig.. er jeg for gammeldags?

Men det viktigste er å få hjelp til en tale :) jeg har bare 3 uker på meg :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Start med å fortell litt om den viktige dagen hun har i dag (konfirmasjonsdagen), gå litt bakover i tid til da hun var mindre, og kom med småhistorier du kommer på, som kan være artig for slekt og venner å høre. Avslutt med tanker om fremtiden, og en skål. Vips så har du en kjempetale!

Lenke til kommentar

Det viktigste er at gaven er fra deg! (-: Da jeg hadde konf i fjord fikk jeg kanskje litt mer enn det vanlige folk får. Men penger gjør ingen lykklige! Jeg her helt sikker på at din datter blir gald for det hun får :)

Min far holdt ikke tale i min konf, var bare mor som snakket litt. Hun fortalte litt fra da jeg var liten. Som hvem jeg var dødsforelsket i som f.eks kjediser osv. Jeg skulle også ha lik bil som treneren min (HAHA). Også tok hun med litt teite ting som jeg hadde gjort ;-P Rompetroll jakt, bille jakt-når jeg fikk fanget de satt jeg en bøtte over billen og banket på. Du kan jo fortelle om noe dere har gjort sammen, som har vært gøy for dere begge? Min mor sluttet med at hun alltid var her for meg, og at hun var veldig glad i meg uansett hva som hendte.

Endret av RAKKA
Lenke til kommentar
Start med å fortell litt om den viktige dagen hun har i dag (konfirmasjonsdagen), gå litt bakover i tid til da hun var mindre, og kom med småhistorier du kommer på, som kan være artig for slekt og venner å høre. Avslutt med tanker om fremtiden, og en skål. Vips så har du en kjempetale!
Hva med å avslutte med en liten grovis istedet? :p Ikke noe bedre enn å løsne litt på stemninga! :p hehe

 

Men når det gjelder gaver må du passe på at hun ikke bare får stilongs, rumpetakser og slikt, det største samtaleemnet på skolen første skoledag etter konf. er hvor mye penger man har fått, og da er det kjipt å ha fått lite (snakker av erfaring her :roll: )

Lenke til kommentar
Start med å fortell litt om den viktige dagen hun har i dag (konfirmasjonsdagen), gå litt bakover i tid til da hun var mindre, og kom med småhistorier du kommer på, som kan være artig for slekt og venner å høre. Avslutt med tanker om fremtiden, og en skål. Vips så har du en kjempetale!
Hva med å avslutte med en liten grovis istedet? :p Ikke noe bedre enn å løsne litt på stemninga! :p hehe

 

Men når det gjelder gaver må du passe på at hun ikke bare får stilongs, rumpetakser og slikt, det største samtaleemnet på skolen første skoledag etter konf. er hvor mye penger man har fått, og da er det kjipt å ha fått lite (snakker av erfaring her :roll: )

 

Hmm jeg har ikke tenkt å gi henne så mange penger (av div grunner), men noen tusen blir det..

Har kjøpt inn 42" flatskjerm, Porsgrunn Porselen for 8 personer.. Speilrefleks (nikon D60), med utstyr (stativ, fotosekk mm).. Hun er veldig glad i å fotografere.. men aventer med å kjøpe noe dyrere pga jeg vet ikke om interessen vil vedvare.. hun kan låne linser o.l. av meg :)

 

Er i full gang med en tale som vil vare i ca 4 minutter.. tror det rekker.. he he..

Men jeg skal spørre henne på forhånd om hun ønsker det eller ikke :)

Hun har litt lett for å bli flau :)

Lenke til kommentar

Synes det er en god ide å holde en tale, jeg har holdt tale for begge mine.

 

Du sier at det er vanskelig å komme igang.

 

 

Jeg legger ut en redigert og forkortet versjon av talene min her. Det er blanke felt hvor du (eller andre) kan legge inn slikt som passer inn for din konfirmant.

 

 

Nr 1.

Ja, nå har stunden kommet, XXX, hvor jeg som din far skal holde en tale til deg.

Som du vet, så har vi foreldre et lite privilegium når vi skal holde slike taler – Vi kan nemlig hente fram pinlige episoder fra barndommen og fortelle dem høyt og tydelig her i dag.

 

Så nå har du litt å se fram til, og du håper vel nå at din gamle far begynner å bli småsenil, slik at det ikke blir alt for pinlig for deg..

 

Som liten likte du godt å....

 

Jeg husker også at du ...

 

 

Alltid blid, alltid klar til å smile til mennesker, alltid en godjente.

Ditt gode vesen, og strålende øyne, sjarmerte alle som kom i nærheten av deg

fra første stund. Og det har du fortsatt med.

 

Hjemme hos pappa har du alltid gjort det du kan for å skjemme bort din gamle far.

(eksempler, f.eks god til å lage mat - oppvasken blir stående til far)

 

 

Du er vokst opp til å bli en ansvarsbevisst ung dame. Du har mange fritidsaktiviteter, slikt som..

 

Der minner du meg ganske mye om meg selv, og jeg må medgi at jeg er stolt av deg.

 

Når du er på besøk hos meg, så pleier vi ofte å.....

 

Du har alltid vært en ærlig jente, og du har alltid visst hva som er rett og galt. Jeg er ikke i tvil om at du vil klare deg godt i livet framover.

Jeg har prøvd å huske tilbake om du overlagt har gjort noe galt, men det klarer jeg ikke å huske. Det betyr at du enten alltid har klart å skille mellom rett og galt, eller at du simpelthen er så dyktig til å skjule det, at en stakkars pappa ikke har oppdaget det – enda.

 

Det betyr ikke at du er feilfri, da.

Jeg husker godt at.....

 

Selvfølgelig skulle vi som foreldre gjerne gitt deg av vår livserfaring, vi ønsker jo at livet bare skal fare pent med deg.

Men, så selvstendig som du er, så lytter du til oss, men det virker som om du ønsker å lære alt av deg selv.

 

Man lærer av å feile også, og det gjelder å se mulighetene fremfor problemene.

Gi Gud dine bekymringer, han skal være oppe hele natten likevel.

Ukjent

 

Livet er nå engang slik at det byr på noen smeller også. Godt er det da å

huske på at alle vi som er her i dag også vil være her for deg i fremtiden.

 

For til syvende og sist er det du som må bestemme hva du vil. Vi som foreldre

vil nok være frempå med både råd og ønsker om hva du skal gjøre fremover. Men

det er ditt liv.

 

Du er i ferd med å utvikle deg til en nydelig, ung kvinne. Fortsetter du i samme bane som nå, ser fremtiden både lys og spennende ut for deg.

 

 

Jeg har prøvd å finne et visdomsord som oppsummerer deg, XXX, og jeg tror nok at jeg har funnet det:

 

Noen mennesker gjør verden spesiell, bare ved at de selv er i den.

Ukjent

 

Du er et slikt menneske XXX. Du får verden til å lyse opp, bare ved å være der. Du er et av de menneskene som sprer glede bare ved å være der.

 

 

Nå som talen min straks er slutt, har du vel merket at jeg ikke har kommet fram med noen virkelige pinlige episoder fra barndommen din…

 

Og det gjør jeg ikke heller.

Jeg har innsett at du er tenåring, så bare en tilslørt trussel om å gjøre det pinlig for deg kan gjøre at jeg får din oppmerksomhet.

 

Så takk XXX, takk for den du er. Takk for at du lyser opp livet, takk for at du er en hærlig datter.

Det er vanskelig å finne ord, så jeg får si det rett ut:

 

Jeg er utrolig glad i deg, XXX.

 

Kjærlig hilsen

 

Pappa

 

 

Nr 2

 

Kjære gjester

Kjære XXX

 

Ja, nå er det endelig min tur til å si noen ord til deg. Du har vel gruet deg lenge til dette, tenker jeg! 

 

Nå er det jo slik at du på denne dagen både skal få ris og ros, og jeg vet ikke hva du gruer deg mest til, kansje utenom at jeg skal tale.. For det er ikke alltid så lett å få mye skryt når man er konfirmant. Det kan jeg skrive under på! Du skulle bare hørt på talene da jeg ble konfirmert!!! Ja, du aner ikke hvor mye skryt jeg fikk! Det var så mye at jeg ble lyserød langt utover øreflippene. Men så var det jo ekstra mye å skryte av også da. 

 

Jeg ser du sitter og flirer – du tror visst ikke helt på det jeg sier? 

 

For du kjenner meg bedre enn de fleste, og du har opplevd hvor slitsomt det kan være med en far som meg.

 

Du var verdens beste storesøster for .....

Og du var verdens beste støttespiller for meg når jeg var single. ....

Ja, jeg vet nesten ikke hvordan jeg skulle ha klart meg uten din gode hjelp og støtte.

 

Til tross for at jeg til stadighet har påstått at dine gode gener kommer fra meg, så må jeg vel medgi at så smart som du er, så må du ha fått en god posjon av din mor også...

Og takk for at jeg har fått beholde noen av mine egne gener for meg selv!

 

Du er utrolig smart – det skal du ha. Skolen går jo som en lek, til tross for alle timer som brukes foran TV-en. Mer skal jeg ikke si om den saken – unntatt at TV-tittingen henger i en tynn tråd for øyeblikket…

 

For som du sikkert har merket , har vi jo lyst til å puffe deg ut i frisk luft. Og det som verre er – vi har lyst til å få deg til å trene! Grøss og gru! Ja, der kan dere se hvor urimelige vi kan være noen ganger!

 

Ja, du har det ikke lett, for jeg kan til og med begynne å mase om at du skal fullføre det som du har begynt på!

 

Og både vi koser oss på foreldremøter på skolen, og vi hører om hvor fantastisk flink du er. Ja, ikke bare lærerne, men alle venner vi har, roser deg også opp i skyene. Ikke bare er du flink, men du tar også mye ansvar for de som er omkring deg.

 

Det ”å ta ansvar” kan både være en god og en dårlig ting....., ikke alt går som planlagt.

 

Og nå er du blitt en typisk fjortis, som roter på rommet og synes at de voksne er pyton strenge.

 

Men slik skal det være, for ungdomstiden er en løsrivelsesprosess der du må finne din egen måte å gjøre tingene på. Vi har selvfølgelig lyst til at du skal tenke og gjøre akkurat slik som oss, for det er jo det aller beste! Iallfall for oss!

 

Fra spøk til alvor. Jeg håper virkelig at vi har klart å gi deg den ballasten du trenger for å finne din egen vei i livet. For du skal ikke bli som alle andre – du skal finne fram til det som er det unike med deg, og det skal du rendyrke.

 

Selv om det er vanskelig å være den som skiller seg ut, håper jeg at du ikke går på akkord med deg selv når det er viktige avgjørelser som skal tas. Og jeg håper at du alltid vil komme til oss dersom du trenger noen å diskutere med.

 

Nå er jeg ikke så bekymret for deg, for du er ei jente med bein i nesen, ....

 

Til slutt vil jeg bare ønske deg alt godt i ungdomstiden din!

 

Et stort hipp hurra for XXX!

Endret av holar
Lenke til kommentar

Eller bare ta et dikt:

 

Våg å være

 

Våg å være ærlig

våg å være fri

våg å føle det du gjør

si det du vil si.

Kanskje de som holder munn

er reddere enn deg?

Der hvor alt er gått i lås

må noen åpne vei.

 

Våg å være sårbar

ingen er av stein.

Våg å vise hvor du står,

stå på egne bein.

Sterk er den som ser seg om

og velger veien selv.

Kanskje de som gjør deg vondt

er svakest likevel?

 

Våg å være nykter

Våg å leve nå.

Syng, om det er det du vil -

gråt litt om du må.

Tiden er for kort til flukt,

bruk den mens du kan.

Noen trenger alt du er

og at du er sann!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...