Gå til innhold

Røkke / Aker - saken


Anbefalte innlegg

2. På meg virket det mer som om Røkke "truet" med å selge Aker til utlandet og at regjeringen gikk inn og kjøpte aksjer i Aker Solutions for å sikre arbeidsplasser og norske eierskap.

Jepp, men klarte Røkke å materialisere disse utenlandske kjøperne? Hydro var jo en aktuell kjøper, men de ble ikke enige om aksjonæravtalen såvidt jeg vet.

 

Videre er det ingen rødgrønne politikere som har fått noen plass i Akersystemet.

Tore Tønne er vel kanskje den mest kjente politikeren som både har vært minister og jobbet for Aker og Røkke. I følge TV2 har Røkke syv tidligere topp-politikere i styrene i sine selskaper. Nå trenger det ikke være noe problem at politikere har jobber i næringslivet, det er langt bedre det enn at de er broilere, jeg vil faktisk gjerne oppfordre politikere til det. Men når de har det er det så viktig å lage gode avtaler, som tåler dagens lys, slik at alle kan se at statlige avtaler ikke er vennetjenester. Det føler jeg ikke jeg kan si her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, Røkke har aldri vært noe helt for meg og en del andre. Men han har hatt en urolig evne til å ro seg unna. Mannen ble tross alt dømt for korrupsjon, men han er ålreit kar og spandrer pizza for 20.000 på de insatte. Mange synes jo hytta var temmelig tacky, men det var jo også en god del folk der ute som drømte om samme hytte. Senere ingår han samarbeid med staten og framstår som en respektabel industrialist. På toppen ble det jo hengt opp bilder av han på gutterommene, ved siden av fotballspillere. Han er såklart ikke like populær nå. Men det er fortsatt mange som forsvarer ham på en rekke nettfora.

 

For meg virker det som om Røkke på tross av alle sine krumspring har klart å framstå som en mann av folket og dermed ungått mye av janteloven. Men det er grenser for hvor mye han klarer å tøye strikken, jeg tror den ryker nå.

Lenke til kommentar
2. På meg virket det mer som om Røkke "truet" med å selge Aker til utlandet og at regjeringen gikk inn og kjøpte aksjer i Aker Solutions for å sikre arbeidsplasser og norske eierskap.

Jepp, men klarte Røkke å materialisere disse utenlandske kjøperne? Hydro var jo en aktuell kjøper, men de ble ikke enige om aksjonæravtalen såvidt jeg vet.

 

Videre er det ingen rødgrønne politikere som har fått noen plass i Akersystemet.

Tore Tønne er vel kanskje den mest kjente politikeren som både har vært minister og jobbet for Aker og Røkke. I følge TV2 har Røkke syv tidligere topp-politikere i styrene i sine selskaper. Nå trenger det ikke være noe problem at politikere har jobber i næringslivet, det er langt bedre det enn at de er broilere, jeg vil faktisk gjerne oppfordre politikere til det. Men når de har det er det så viktig å lage gode avtaler, som tåler dagens lys, slik at alle kan se at statlige avtaler ikke er vennetjenester. Det føler jeg ikke jeg kan si her.

 

Det var ihvertfall noen rykter om noen russiske oppkjøprere og det skremte nok Ola Nordmann (som så for seg mafia og korrupsjon, et perfekt skremselsbilde). Men du har et veldig godt poeng i at det materialiserte seg ikke noen konkrete kjøpere.

 

Enig at det kan være prblematisk med eks-politikere som tar seg jobb i næringslivet, men ikke nødvendigvis.

Lenke til kommentar

Syns denne damen sier det rett ut.

 

Sendt inn av Nina Oline Borgen, 17. april 2009 kl. 19:48.

Så det er næringslivsledere som skal holdes i ørene når statens styrerepresentant ikke har gjort hjemmeleksa si? Når avgjørelsen skal taes i styret, må du være forberedt og ha satt deg inn i saken. Dette gjelder alle styrerepresentanter. (Er det noen som har grunn til å klage her, så er det de private eierne, ca 60%.) Det er fullstendig patetisk å komme i ettertid å skylde på de som har fulgt spillereglene. Berit Kjøll, Sylvia Brustad og resten av regjeringen og det politiske Norge må nå skjerpe seg. Aker er en stor bedrift i norsk sammenheng, og det er våre politikeres fordømte plikt å hjelpe norsk næringsliv, ikke gjøre alt for å ødelegge en bedifts omdømme ved å svartmale eieren. Dette har de Aker-ansatte skjønt. Røkke får støtte både fra LO og de ansatte.

 

Hele saken minner meg litt om kraftkommunene (de fleste med AP-ordførere) som sutret over at de var bltt lurt da kjempetapet var et faktum. Er du med på leken, må du tåle steken.

 

http://www.abcnyheter.no/node/87266

Vil ha en strengere stat
Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
http://www.abcnyheter.no/node/87266
Vil ha en strengere stat

- Det er aldri så galt at det ikke er godt for noe. Aker-saken kan i seg selv støtte opp om et mer aktivt eierskap fra statens side. Eieren skal være mer aktiv, sier Rolf Terje Klungland.

Gjetord for Herr Klungland:

Fool me once - shame on you.

Fool me twice - shame on me.

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar
Syns denne damen sier det rett ut.

 

Sendt inn av Nina Oline Borgen, 17. april 2009 kl. 19:48.

Så det er næringslivsledere som skal holdes i ørene når statens styrerepresentant ikke har gjort hjemmeleksa si? Når avgjørelsen skal taes i styret, må du være forberedt og ha satt deg inn i saken. Dette gjelder alle styrerepresentanter. (Er det noen som har grunn til å klage her, så er det de private eierne, ca 60%.) Det er fullstendig patetisk å komme i ettertid å skylde på de som har fulgt spillereglene. Berit Kjøll, Sylvia Brustad og resten av regjeringen og det politiske Norge må nå skjerpe seg. Aker er en stor bedrift i norsk sammenheng, og det er våre politikeres fordømte plikt å hjelpe norsk næringsliv, ikke gjøre alt for å ødelegge en bedifts omdømme ved å svartmale eieren. Dette har de Aker-ansatte skjønt. Røkke får støtte både fra LO og de ansatte.

 

Hele saken minner meg litt om kraftkommunene (de fleste med AP-ordførere) som sutret over at de var bltt lurt da kjempetapet var et faktum. Er du med på leken, må du tåle steken.

 

http://www.abcnyheter.no/node/87266

Vil ha en strengere stat

Det er all grunn til å kritisere Røkke. En transaksjon som er gjort til et datterselskap av Aker Solution for å slippe å ta opp transaksjonen på generalforsamling slik vedtektene krever, det lukter det av. Nå kan man kanskje si at slik Røkke har behandlet minoritetsaksjonærer tidligere burde partiene som stemte for å kjøpe aksjene hans skjønt at han kom til å lure dem før eller siden.

 

Men ifølge aksjonærloven har Aker Solution ikke lov å forfordele en aksjonær, men om det har skjedd her er subjektivt. Markedet kan synes å mene at det har skjedd, men det blir vel eventuelt opp til retten å avgjøre.

Lenke til kommentar
Neppe. Men saken har definitivt tatt livet av Arbeiderpartiets oppslutning...

 

De nyeste målingene i etterkant av Aker-saken viser faktisk en økt oppslutning for AP på ca. 2%. Den politiske dynamikken er mer kompleks enn som så, derfor er det viktig å ta i betraktning flere variabler inn i bildet når man spår det politiske utfallet i forhold til denne saken. Her er det viktig å se på saken fra et større perspektiv enn bare det rent subjektive.

 

Som nevnt uttalige mange ganger før så er majoriteten av folket dårlig opplyst rent politisk. Folk har ikke subjektive preferanser som tilsier at de stemmer på representanter som gjør slike brølere slik som den rød-grønne regjeringen kan ha gjort i denne saken. Dermed får regjeringen sympati fra velgere som mener at staten er blitt lurt av ”haier” slik som Kjell Inge Røkke. Om det er tilfellet ønsker ikke jeg å uttale meg om siden min kunnskap ligger først og fremst på å tolke den politiske delen av saken. Jeg kjenner ikke til godt nok detaljerte omstendigheter i forhold til saken for å kunne trekke de riktige konklusjoner.

 

Rent politisk har dette bidratt til større oppslutning til AP fordi folk flest er tilhørere av middelklassen som er misunnelige på Røkkes levestil og rikdom. Dermed danner de seg meninger som tilsier at det er Røkke som er den store stygge ulven i saken. For de fleste er det totalt uakseptabelt at regjeringen skal være så ukompetent. Hvis de aksepterer det siste momentet så sier de implisitt at deres egne preferanser i forhold til valget av Stortingsrepresentanter var feil. Det er nok mer enn folk flest ønsker å innrømme. Dermed får det største partiet i regjeringen mer i oppslutning.

Endret av statsviter
Lenke til kommentar

Synes det sier litt når Røkkes motstandere kun sitter igjen med litt etterligning av dialekt som det verste. Kanskje innse man heiv seg på mediebølgen som baserte seg på såkalte eksperter, og Røkke inviterte jo alle som ville til å ettergå regnskap osv om de fortsatt mente tingene de har sagt i ukene som har gått skal være sanne.

 

Røkke forklarte enkelt og greit hvordan ting er foregått, og tok kritikk på de tingene som kunne vært håndtert annerledes, men ingen lover er brutt så det er ingenting å rope for.

Da får man heller rope for å få endret spillereglene!

Lenke til kommentar

Uavhengig om hvem som har rett eller feil i denne saken, så viser Røkke at han sliter å takle media under press. På pressekonferansen så kaster Røkker mer bensin på bålet, jeg kan ikke forstå at Røkke ønsker mer oppmerksomhet rundt denne saken nå. Jeg vil tro at det ville være i alle parters interesse å få ro om denne saken mens granskningen pågår.

Lenke til kommentar
Så hvorfor har Aker Solutions AS inngått en dårlig avtale med Aker ASA når Røkke ikke har full kontroll på dem?

 

Min omtrentlige forsåelse m/ disclaimer!!!

Røkker har solgt datterselskap som er beheftet med gjeld fra sitt fulleide selskap til sitt ikke-fulleide selskap, slik at eventuelle tap som kommer av gjeldposisjoneringen ikke blir belastet fullt ut han selv men at andre deleiere tar del i tapet, til en pris som det såes tvil om.

 

Da har kjøperen gjort en dårlig vurdering, ikke sant? Her har idiotene som disponerer pengene som jeg skal ha når jeg blir pensjonist dummet seg ut. De har gått inn i et selskap som Røkke kontrollerer, og som er datter og søster og bror til flere andre selskaper Røkke kontrollerer. Det burde da virkelig være mulig for regjeringen å forutsi en slik hendelse?! Og ikke minst gidde å gjøre såpass research at de ikke havner i en slik posisjon de har gjort nå?

 

Dette er ene og alene regjeringens feil, Røkke har vært smart og flyttet en del av et tap, fra seg selv til andre aksjonærer - det er jo helt genialt! Regjeringen bør sporenstreks trekke seg og overlate roret til noen som har evnen til å forstå hvordan økonomi fungerer, noe sier meg at blårussen er aktuell her.

Lenke til kommentar

Om det stemmer at den 13 mars tilbød Aker over telefon til næringsministeren å forklare alle fakta i saken, men hun ikke hadde tid for hun skulle reagere er det ikke rart han blir litt provosert av dama da.

Spesiellt om vi skal ta det Røkka sa i dag som sannhet og ministeren ikke var i nærheten av å sitte på alle og riktige fakta før hun hiver seg ut i mediedebatten.

Sier vel desverre mer om dagens politikere og hva de er opptatt av, og hvilket grep egentlig media har på våres folkevalgte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...