Gå til innhold

Microsoft begrenset bevisst hvor mye minne 32b OS skal ha


Anbefalte innlegg

Lisensiert minne i Windows, men som ikke er beskrevet i Windows EULA

 

Meget interesant artikkel om hvordan Microsoft begrenser minne til windows 32bit OS

 

http://www.geoffchappell.com/notes/windows...ense/memory.htm

 

 

Personlig så syns jeg dette er sn skammelig måte å tvinge gjennom 64bit windows på, selv om jeg mener at Microsoft flere år på etterskudd med akurat dette.

Dette gjør de kun for å selge enda flere windows lisenser.

 

mvh:

 

Arthanix

Endret av arthanix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Meget intresangt, håper noen kan forklare det på norsk til meg.

 

:hmm:

 

 

det hele går ut på den gule linje:

 

That 32-bit editions of Windows Vista are limited to 4GB is not because of any physical or technical constraint on 32-bit operating systems. The 32-bit editions of Windows Vista all contain code for using physical memory above 4GB. Microsoft just doesn’t license you to use that code.at 32_bit vista er begrenset til 4 gb skyldes ikke fysiske eller tekniske begrensninger

alle 32_bit vista versjoner inneholder/består av kode for å greie mye mer bruk enn fysiske minne enm 4 gb.

microsoft bare ikke tillater dette at du bruker/utnytter denne kode.

 

ellers er dette tungt lesestoff, som neppe er interessant for de fleste.

etter mitt syn er dette helt o.k. microsoft er en firma som vil tjene penger.

vil du ha nr. 1 i hastighet så må man betale for dette ( samme prinsipp som en større bil/båt motor )

Endret av p@ge
Lenke til kommentar

64bits utgavene koster ikke noe mer, så hvordan de skal tjene mer på 64bits utgavene forstår jeg ikke. MS har heller ikke agitert noe særlig for at folk skal bytte til 64bits utgaver, men vi vet jo at 64bit er fremtiden og mer minnekapasitet er vi nødt til å ta etterhvert som grafikkkort og selve systemet krever sitt.

 

For alt jeg vet med linux(ubuntu ihvertfall) så krever det også 64bits utgave om man vil ha mer enn 4GB minne.

Lenke til kommentar
Ser ikke helt det store problemer. Er ikke bare i Windows du ikke får utnyttet mer en 4gb minne hvis du forsatt kjører noe så arkaisk som et 32bits operativsystem.

 

Det er ikke noe problem og addresere mere enn 4GB minne i 32 bit windows. Det gjøres på servere (eller ble gjort før 64 bit os kom) Det har visse fordeler når man trenger mye minne. Men skal du bare spille gta4 så vil du mest sansynlig miste 10-30% ytese om du bruker Physical Address Extension. Så da kan du spørre deg hva er vitsen og bruke Physical Address Extension om du mister ytelse?

Lenke til kommentar

Det er da ikke noe skammelig å gjøre det?

32 bits systemer kan native klare 4294967296 bits per klokkefrekvens, hvis jeg ikke tar feil. Og da er jo poenget med å støtte mer ram borte, da mer ram hverken vil øke ytelse eller senke ytelsen fordi for hver "tick" vil jo masse ram være uadressert. Og det er vel en smal sak å bytte ut data i RAM?

Eller er jeg helt på villspor nå?

Lenke til kommentar

Det som også er litt "artig" er at microsoft (foreløpig) ikke klarer å kompliere en 64 bits versjon av officepakka. Det er vel for mye gammelt ræl der som ikke så lett lar seg porte. Det er et pardoks når alle deres andre produkter nå går 64 bit. Exchange, sql, sharepoint windows 7, win2008 server osv...

 

Så intill videre er microsofts vikitgste produkt, office pakka fortsatt på "gammel" teknologi. Hadde det ikke vært for office så hadde ikke folk hatt behov for windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...