Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Mapper som må lukkes pga. problem


Anbefalte innlegg

Hver gang jeg går på mine dokumenter eller andre mapper som jeg har filmer på, så kommer det opp av mappen må lukkes.

Da står det slik:

 

explorer.exe har et problem og må lukkes. Vi beklager det inntrufne.

Hvis du holdt på me noe, kan informasjonen du arbeidet med ha gått tapt.

Fortell Microsoft om dette problemet.

Vi har opprettet en feilrapport du kan sende oss slik at vi kan forbedre explorer.exe. Rapporten vil bli behandlet konfidensielt og anonymt.

Hvis du vil se hvilke data denne feilraporten inneholder, Klikker du her.

så står det send feilrapport og ikke send nedenfor.

 

Noen som vet hvorfor det blir slik? Noen som har hatt samme problem før?

Virus?

Men skjønner det ikke, det plager meg enormt. jeg får ikke tid til å åpne en film eller noe får den bare må lukkes, så klikker datan litt, så blir det greit igjen.

 

Noen som kan hjelpe meg med å få løst dette blir jeg utrolig glad :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis XP, prøv dette:

 

 

regsvr32 /u shimgvw.dll i command prompt (win + r, skriv cmd og trykk ok)

 

Merk at Image and Fax Viewer blir deaktivert og du kan ikke skifte bilde på brukerkontoen din (dvs, det bildet som kommer opp over start menyen og ved siden av kontonavnet ditt når du logger på).

 

Hvis det ikke hjelper, kjør regsvr32 shimgvw.dll i samme vindu for å aktivere den igjen. Da kan du prøve dette:

 

start regedit

 

[HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler]

 

rediger default og slett innholdet

ta backup først for å være sikker

Endret av Bludd
Lenke til kommentar
Har hatt samme problemet selv.. Tror jeg måtte til med en format :/

 

Hva mener du med at du måtte til med en format??

 

 

Til meg å er det bare filmmapper.

 

Jeg har XP, men jeg skjønte ikke noe av det du skrev Bludd, kan du prøve å skrive det litt enklere.

Vil så gjerne få orden i dette, det er helt jevlig å ha dette problemet.

Lenke til kommentar

Jeg tar intet ansvar hvis du ødelegger noe, registeret er veldig viktig og det er mulig at noe går til helsike. Gjør dette på eget ansvar.

 

Trykk Start - kjør

Skriv inn regsvr32 /u shimgvw.dll og trykk ok

 

Merk at når du gjør denne operasjonen blir Image and Fax Viewer deaktivert og du kan ikke skifte bilde på brukerkontoen din (dvs, det bildet som kommer opp over start menyen og ved siden av kontonavnet ditt når du logger på).

 

Hvis dette ikke hjalp, gjør det samme igjen bare fjern /u dvs, skriv inn regsvr32 shimgvw.dll og trykk ok, dette er for å aktivere det du skrudde av i sted.

 

Nå kan du prøve dette:

 

Start - Kjør - skriv inn regedit og trykk ok.

Naviger til:

 

[HKEY_CLASSES_ROOT\SystemFileAssociations\.avi\shellex\PropertyHandler]

 

Høyreklikk der det står PropertyHandler og velg export og lagre den en plass du kan lett finne den igjen (f.eks. desktop). Nå dobbelklikker du på (Default) og sletter value data, dvs. trykk delete slik at det som står der (en drøss med bokstaver og tall) blir borte. Trykk OK.

 

Hvis dette ikke hjalp så dobbelklikker du på den fila du lagret når du eksporterte i sted og sier ja/ok når den spør om du vil gjøre operasjonen i registeret.

Endret av Bludd
Lenke til kommentar

Det er lenge siden jeg har sett noen med dette problemet. Det er garantert mange gamle poster i forumet og på google om dette problemet: Her er en post fra forumet i 2007.

Nøkkelord er "avi preview explorer.exe"

 

Mener dette problemet forsvinner helt dersom man oppdaterer til Windows SP2(I dag bør du ha SP3!). Dette kan du gjøre via Windows Update.

 

Hvilken versjon av Windows XP har du? Du kan finne ut dette ved å trykke kombinasjonen "Windowsknappen på tastaturet + Pause/Break knappen på tastaturet" eller ved å høyreklikke på "Min Datamaskin" og velge Egenskaper.

 

Dersom du sitter på en piratversjon av XP så er jeg egentlig ikke villig til å hjelpe deg. Vil derimot advare deg mot at en oppgradering til SP2/SP3 med piratversjon KAN føre til at du blir "låst" ut av Windows. Da får du nøye deg med om omgå problemet, i stede for å løse det. Bludd har gitt deg fremgangsmåten for dette.

 

Edit:

Det er mulig å ha dette problemet med SP2/3.

Endret av Hareide
Lenke til kommentar
Har samme problemene selv, på noen av de filmene jeg har på pcen. I mitt tilfelle er det ingen virus, for jeg kjørte et virusprogram på de mappene det gjalt, og ifølge programmet var det ingen virus der.

 

Har du prøvd det som er gitt som et tips til løsning?

Trykk på startmenyen, velg kjør.

Skriv inn følgende linje i Kjør vinduet:

"regsvr32 /u shimgvw.dll" (uten "")

Trykk OK

 

Hvis dere vil kommet til bunn av hva som er galt så må dere helst legge ut feilmeldingen dere får når explorer låser seg. Der står det som regel referert til i hvilken fil feilen oppstår, eks divx.dll.

Ikke slik. Dere må klikke dere inn på detaljene av denne feilmeldingen!

 

Det finnes mange varianter av denne feilen. Bla der hvor folk ikke får slettet avi/mpeg filer. Og kan ofte spores til et korrupt codec i system32 mappen.

 

En annen løsning kan kanskje finnes ved at dere finne en fil som utløser dette problemet. Og deretter bruker GSpot til å finne ut hvilket codec som er registrert for den bestemte filen. Da burde en fjerning / reinstallering av codec'et fjerne problemet. post-84401-1239812505_thumb.jpg

 

Dere kan også prøve å fjerne det som finnes av rene codecs på "Legg til Fjern Programmer" (Kontrollpanelet). Dette er for eks: K-Lite Codec Pack, Nimo Codec Pack, DivX, Combined Community Codec Pack, Xvid .. For deretter å legge inn det du trenger på nytt:

 

DivX

CCCP

Xvid

FFDShow

K-lite (aldrig likt denne selv)

 

Hvis problemet ligger i registeret og du ikke har lyst til å tukle med det selv, så ville jeg prøvd det som står anbefalt nederst i denne tråden.

Endret av Hareide
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...