Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Gjest cc4cc...419 skrev (1 time siden):

Jeg diskuterer mangel ved boligen min med chatgpt og Google Gemini, bygget er nytt fra i fjor og jeg overtok for en måned siden. Jeg mener det er altfor lytt inn på soverommene til å oppfølge forskrifter. Må jeg da reklamere til selger eller til utbygger? Slik jeg forstår chatbottene så må jeg sende reklamasjon til selger, men jeg regner jo med det er utbygger som må ta seg av ting, så det virker upraktisk at selger er mellomledd? Er chatbottene på jordet her eller er det slik det er?

Anonymous poster hash: cc4cc...419

Det er nok sånn det er. Sikkert kontraintuitivt for en praktiker som bare vil ha ting gjort - men riktig for å ha ting juridisk på stell og færest mulig kokker, minst søl og færrest kasteballer som bare sendes rundt.

Du er ikke tjent med å forholde deg til flere parter på en gang eller gå forbi selger. Du bør forholde kun til selger og selger bør ta det videre med utbygger, om så ufiltrert med direkte videresending av eposter. Apropos eposter: Bruk kun skriftlig kommunikasjon. Aldri muntlig, for det kan bety både misforståelser og dårlig gjenfortelling når du har en mellommann (hviskeleken) og det er vanskelig å dokumentere i etterkant. Med skriftlig kommunikasjon unngår du disse fallgruvene.

Hvis utbygger er vanskelig og vil ta ting til retten så er det faktisk enklere å sette selger i en skvis enn at du må gjennom hele bøtteballeten selv. En privat selger har som regel også lavere juridisk kompetanse og advokat-artilleri enn det en profesjonell utbygger har. Så for deg er det enklere å ta saken mot selger enn mot en utbygger.

Når det kommer til krav om lydtetthet og annet, så er udokumenterte påstander lite verdt. Dokumenterte påstander med faglig tyngde er konge! Det blir et utlegg på noen tusen å få en profesjonell måling av lydtettheten, men dersom du vinner saken så vil mest sannsynlig disse kostnadene bli belastet selger som så sender regress til utbygger. Hvis du er sikker i din sak så kan det være gode odds for å få dekt utleggene.

Endret av Simen1
Videoannonse
Annonse
Gjest cc4cc...419
Skrevet
1 hour ago, Nimrad said:

Hvorfor mener du det er en mangel og hva mener du skal hjelpe? Jeg vet ikke med TEK17, men TEK10 hadde ikke krav om isolasjon mellom rom.

 

Det er snakk om trafikkstøy som går forbi boligen og er til tider oppi intervallet 45 - 50 dB i følge mine så langt ganske uhøytidelige målinger. Det skjer også noen ganger på natten men kanskje ikke opp til 10 ganger om natten slik jeg forstår at er kravet for å være et mangel i TEK17. Men, i første omgang vil jeg melde fra om det jeg har oppdaget, slik at det ikke foreldes/at jeg ikke møtes med at dette burde jeg oppdaget før. Kan jo være utbygger mener selger burde oppdaget det første året da men...

Anonymous poster hash: cc4cc...419

Gjest cc4cc...419
Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

Det er nok sånn det er. Sikkert kontraintuitivt for en praktiker som bare vil ha ting gjort - men riktig for å ha ting juridisk på stell og færest mulig kokker, minst søl og færrest kasteballer som bare sendes rundt.

Du er ikke tjent med å forholde deg til flere parter på en gang eller gå forbi selger. Du bør forholde kun til selger og selger bør ta det videre med utbygger, om så ufiltrert med direkte videresending av eposter. Apropos eposter: Bruk kun skriftlig kommunikasjon. Aldri muntlig, for det kan bety både misforståelser og dårlig gjenfortelling når du har en mellommann (hviskeleken) og det er vanskelig å dokumentere i etterkant. Med skriftlig kommunikasjon unngår du disse fallgruvene.

Hvis utbygger er vanskelig og vil ta ting til retten så er det faktisk enklere å sette selger i en skvis enn at du må gjennom hele bøtteballeten selv. En privat selger har som regel også lavere juridisk kompetanse og advokat-artilleri enn det en profesjonell utbygger har. Så for deg er det enklere å ta saken mot selger enn mot en utbygger.

Når det kommer til krav om lydtetthet og annet, så er udokumenterte påstander lite verdt. Dokumenterte påstander med faglig tyngde er konge! Det blir et utlegg på noen tusen å få en profesjonell måling av lydtettheten, men dersom du vinner saken så vil mest sannsynlig disse kostnadene bli belastet selger som så sender regress til utbygger. Hvis du er sikker i din sak så kan det være gode odds for å få dekt utleggene.

Jeg tenkte å få til noe anbud på lydmålinger rett over nyåret, så gå i gang og teste. Helst en våt uke, er ekstra ille når det er vått merker jeg. Sikkert ekstra ille siden mange kjører med piggdekk også.

Det jeg lurer på er egentlig mest hvordan formulere seg i første epost. Skrive "jeg ønsker å reklamere siden jeg tror ikke boligen oppfyller kravene en moderne bolig har til støydemping mot trafikk". Konfliktsky som jeg er vurderer jeg også å presisere at jeg ikke har noe ønske om å ta selger men heller at dette er et ønske om å komme i kontakt med utbygger og å se på boligen mtp nybyggaranti, og at dette er mer en formalitet mtp å ikke bli møtt med "dette burde du meldt fra om tidligere".

(Beklager upresis justerminologi, dårlig på dette)

Anonymous poster hash: cc4cc...419

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...