Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..

KVTL

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Gjest cc4cc...419 skrev (1 time siden):

Jeg diskuterer mangel ved boligen min med chatgpt og Google Gemini, bygget er nytt fra i fjor og jeg overtok for en måned siden. Jeg mener det er altfor lytt inn på soverommene til å oppfølge forskrifter. Må jeg da reklamere til selger eller til utbygger? Slik jeg forstår chatbottene så må jeg sende reklamasjon til selger, men jeg regner jo med det er utbygger som må ta seg av ting, så det virker upraktisk at selger er mellomledd? Er chatbottene på jordet her eller er det slik det er?

Anonymous poster hash: cc4cc...419

Det er nok sånn det er. Sikkert kontraintuitivt for en praktiker som bare vil ha ting gjort - men riktig for å ha ting juridisk på stell og færest mulig kokker, minst søl og færrest kasteballer som bare sendes rundt.

Du er ikke tjent med å forholde deg til flere parter på en gang eller gå forbi selger. Du bør forholde kun til selger og selger bør ta det videre med utbygger, om så ufiltrert med direkte videresending av eposter. Apropos eposter: Bruk kun skriftlig kommunikasjon. Aldri muntlig, for det kan bety både misforståelser og dårlig gjenfortelling når du har en mellommann (hviskeleken) og det er vanskelig å dokumentere i etterkant. Med skriftlig kommunikasjon unngår du disse fallgruvene.

Hvis utbygger er vanskelig og vil ta ting til retten så er det faktisk enklere å sette selger i en skvis enn at du må gjennom hele bøtteballeten selv. En privat selger har som regel også lavere juridisk kompetanse og advokat-artilleri enn det en profesjonell utbygger har. Så for deg er det enklere å ta saken mot selger enn mot en utbygger.

Når det kommer til krav om lydtetthet og annet, så er udokumenterte påstander lite verdt. Dokumenterte påstander med faglig tyngde er konge! Det blir et utlegg på noen tusen å få en profesjonell måling av lydtettheten, men dersom du vinner saken så vil mest sannsynlig disse kostnadene bli belastet selger som så sender regress til utbygger. Hvis du er sikker i din sak så kan det være gode odds for å få dekt utleggene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest cc4cc...419
Skrevet
1 hour ago, Nimrad said:

Hvorfor mener du det er en mangel og hva mener du skal hjelpe? Jeg vet ikke med TEK17, men TEK10 hadde ikke krav om isolasjon mellom rom.

Det er snakk om trafikkstøy som går forbi boligen og er til tider oppi intervallet 45 - 50 dB i følge mine så langt ganske uhøytidelige målinger. Det skjer også noen ganger på natten men kanskje ikke opp til 10 ganger om natten slik jeg forstår at er kravet for å være et mangel i TEK17. Men, i første omgang vil jeg melde fra om det jeg har oppdaget, slik at det ikke foreldes/at jeg ikke møtes med at dette burde jeg oppdaget før. Kan jo være utbygger mener selger burde oppdaget det første året da men...

Gjest cc4cc...419
Skrevet
1 hour ago, Simen1 said:

Det er nok sånn det er. Sikkert kontraintuitivt for en praktiker som bare vil ha ting gjort - men riktig for å ha ting juridisk på stell og færest mulig kokker, minst søl og færrest kasteballer som bare sendes rundt.

Du er ikke tjent med å forholde deg til flere parter på en gang eller gå forbi selger. Du bør forholde kun til selger og selger bør ta det videre med utbygger, om så ufiltrert med direkte videresending av eposter. Apropos eposter: Bruk kun skriftlig kommunikasjon. Aldri muntlig, for det kan bety både misforståelser og dårlig gjenfortelling når du har en mellommann (hviskeleken) og det er vanskelig å dokumentere i etterkant. Med skriftlig kommunikasjon unngår du disse fallgruvene.

Hvis utbygger er vanskelig og vil ta ting til retten så er det faktisk enklere å sette selger i en skvis enn at du må gjennom hele bøtteballeten selv. En privat selger har som regel også lavere juridisk kompetanse og advokat-artilleri enn det en profesjonell utbygger har. Så for deg er det enklere å ta saken mot selger enn mot en utbygger.

Når det kommer til krav om lydtetthet og annet, så er udokumenterte påstander lite verdt. Dokumenterte påstander med faglig tyngde er konge! Det blir et utlegg på noen tusen å få en profesjonell måling av lydtettheten, men dersom du vinner saken så vil mest sannsynlig disse kostnadene bli belastet selger som så sender regress til utbygger. Hvis du er sikker i din sak så kan det være gode odds for å få dekt utleggene.

Jeg tenkte å få til noe anbud på lydmålinger rett over nyåret, så gå i gang og teste. Helst en våt uke, er ekstra ille når det er vått merker jeg. Sikkert ekstra ille siden mange kjører med piggdekk også.

Det jeg lurer på er egentlig mest hvordan formulere seg i første epost. Skrive "jeg ønsker å reklamere siden jeg tror ikke boligen oppfyller kravene en moderne bolig har til støydemping mot trafikk". Konfliktsky som jeg er vurderer jeg også å presisere at jeg ikke har noe ønske om å ta selger men heller at dette er et ønske om å komme i kontakt med utbygger og å se på boligen mtp nybyggaranti, og at dette er mer en formalitet mtp å ikke bli møtt med "dette burde du meldt fra om tidligere".

(Beklager upresis justerminologi, dårlig på dette)

Skrevet (endret)
6 hours ago, Guest cc4cc...419 said:

Jeg diskuterer mangel ved boligen min med chatgpt og Google Gemini, bygget er nytt fra i fjor og jeg overtok for en måned siden. Jeg mener det er altfor lytt inn på soverommene til å oppfølge forskrifter. Må jeg da reklamere til selger eller til utbygger? Slik jeg forstår chatbottene så må jeg sende reklamasjon til selger, men jeg regner jo med det er utbygger som må ta seg av ting, så det virker upraktisk at selger er mellomledd? Er chatbottene på jordet her eller er det slik det er?

Du bør reklamere til selger, men du kan (og bør) antakelig også rette krav mot tidligere ledd, jf. avhl. § 4-16 (evt. buofl. § 37).

Endret av Ståle Nordlie
klargjøring
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har funnet fram noen kilder det går an å lese seg opp på. Da får du mer "kjøtt på beinet" om hvilke lydkrav som gjelder og hvordan det måles. TEK17, veiledningen til TEK17 og litt om hvordan lydkrav / lydklasser defineres i norsk standard.

https://www.byggforsk.no/byggeregler/paragraf/tek-1713-6

https://www.dibk.no/regelverk/byggteknisk-forskrift-tek17/13/iv/13-6

https://standard.no/fagomrader/akustikk-og-stoy/lydklasser/ (Selve NS-en er bak betalingsmur)

https://online.standard.no/nb/ns-8175-2019

https://www.miljodirektoratet.no/sharepoint/downloaditem?id=01FM3LD2RGRXNLK7ZOJRCLYXXZE2AVNCVU

Endret av Simen1
  • Liker 1
  • 1 måned senere...
Gjest cc4cc...419
Skrevet
On 12/7/2025 at 8:46 AM, Simen1 said:

Jeg har funnet fram noen kilder det går an å lese seg opp på. Da får du mer "kjøtt på beinet" om hvilke lydkrav som gjelder og hvordan det måles. TEK17, veiledningen til TEK17 og litt om hvordan lydkrav / lydklasser defineres i norsk standard.

https://www.byggforsk.no/byggeregler/paragraf/tek-1713-6

https://www.dibk.no/regelverk/byggteknisk-forskrift-tek17/13/iv/13-6

https://standard.no/fagomrader/akustikk-og-stoy/lydklasser/ (Selve NS-en er bak betalingsmur)

https://online.standard.no/nb/ns-8175-2019

https://www.miljodirektoratet.no/sharepoint/downloaditem?id=01FM3LD2RGRXNLK7ZOJRCLYXXZE2AVNCVU

Beklager, dette ble helt nedprioritert en periode pga. andre problemer i livet mitt. Er dette en melding som får ballen til å rulle eller er det helt veldig dårlig skrevet?

Eg syns framleis støyen i leiligheten her er meir enn ein skal forvente frå ein såpass moderne bolig som dette, så eg ynskjer å reklamere på det eg meiner er ein mangel ihht. lydisoleringskrav i TEK17. 

Eg har forstått det slik at juridisk så er det ikkje nokon forpliktelse mellom eg og utbygger, så eg må reklamere til deg/dykk som selger og så må de ta det vidare med utbygger om det skulle bli problemer i dialogen mellom eg og utbygger. 

Så denne reklamasjonen kan sjåast på som ein nødvendig formalitet medan eg undersøker vidare på moglege tiltak.

Skrevet (endret)

Flott at du er på ballen igjen. Forslag:

Eg syns framleis støyen i leiligheten her er meir enn ein skal forvente frå ein såpass moderne bolig som dette, så eg ynskjer å reklamere på det eg meiner er ein mangel ihht. kjøpsloven avhendingsloven og lydisoleringskrav i TEK17. 

Eg har forstått det slik at juridisk så er det ikkje nokon forpliktelse mellom eg og utbygger, så eg må reklamere til deg/dykk som selger og så må de ta det vidare med utbygger. om det skulle bli problemer i dialogen mellom eg og utbygger. 

Så denne reklamasjonen kan sjåast på som ein nødvendig formalitet medan eg undersøker vidare på moglege tiltak.

Jeg synes du bør engasjere forrige eier/selger og ikke be de forholde seg passivt som i siste setning. Jeg ville bedt om kopi av all dokumentasjon på leiligheten som forrige eier har fra byggherre. F.eks prospekt, kjøpsavtale med vedlegg, byggetegninger, tekniske beskrivelser etc. Hvis noe av dette mangler, be selger om å forespørre det fra utbygger.

Til tekniske målinger av støynivå må du nok engasjere en 3. part. De bør ikke ha tilknytning til utbygger (eierskap, utstrakt samarbeid etc) og de bør ikke engasjeres av utbygger direkte, for da havner de i en interessekonflikt. De bør være uavhengige og kun jobbe for deg. Disse målingene må du nok legge ut for, men dette er krav du senere bør rette videre til i selger, som i sin tur blir engasjert til å rette kravet videre til utbygger.

Med forbehold om at målingene faktisk viser det du mistenker, så tror jeg du vil ha en god sak videre. Dvs. krav om utbedring + saksomkostninger.

Endret av Simen1
avhendingsloven
Gjest cc4cc...419
Skrevet

Men, er det feil av meg å skrive slik jeg gjorde og gjøre selger passive? Jeg tenker jeg kan heller be de være mer aktive så snart jeg har snakket mer med utbygger. 

Jeg er ikke sikker på at saken vil vise det jeg ønsker. Men der er i alle fall typisk kun 15-20 dB forskjell på støydemping med lukket vindu og åpent vindu, observert ved min uhøytidelige smarttelefonmåling av dB lyd. 

Aller viktigst for meg er det at jeg rett og slett får sendt noe, for jeg syns dette er utrolig skummelt og jeg prokrastinerer noe voldsomt av den grunn. Redd for at det ikke skal gå. Da må jeg trolig selge leiligheten for å beholde psyken min.

Skrevet

Kjøpsloven regulerer ikke boligsalg. Avhendingsloven regulerer salg av brukt bolig, bustadoppføringsloven oppføring av bolig og kjøp av nyoppført bolig. 

Gjest: Er du første beboer og kjøpte fra utbygger eller flipper? Eller hadde selger bodd der? 

Uansett: Det er et brudd på Tek17, som utgjør en mangel etter enten bustadoppføringslova eller avhendinsglova. Du bør peke på én av lovene. 

• Liker 2
Gjest cc4cc...419
Skrevet
On 1/15/2026 at 9:42 AM, Herr Brun said:

Kjøpsloven regulerer ikke boligsalg. Avhendingsloven regulerer salg av brukt bolig, bustadoppføringsloven oppføring av bolig og kjøp av nyoppført bolig. 

Gjest: Er du første beboer og kjøpte fra utbygger eller flipper? Eller hadde selger bodd der? 

Uansett: Det er et brudd på Tek17, som utgjør en mangel etter enten bustadoppføringslova eller avhendinsglova. Du bør peke på én av lovene. 

Selger hadde bodd der i ca. 1.5 år, men måtte flytte pga. omstendigheter i familien slik jeg forsto det. Jeg burde nok visst bedre at jeg kanskje ikke er like beskyttet juridisk når jeg kjøper fra selger og ikke fra utbygger. 

• 3 uker senere...
Gjest 3d799...c7f
Skrevet

Rent hypotetisk tilfelle. Jeg har en jobb som til tider er veldig rolig. Veldig fri jobb, jeg er effektiv og gjør en god jobb. Jeg har basically tid til å ta en del andre oppdrag på si, men det er neppe noe nåværende arbeidsgiver vil like. Det finnes remote jobber utenlands jeg kan ta, men det er ikke så veldig aktuelt pga alt meldes til staten pga skattekort, a-mld, skattelister osv.

Så, spørsmålet er. Helt sett bort fra det etiske med å ha to jobber. Kan jeg ha et AS hvor jeg jobber for et annet selskap uten å ta ut noe lønn i det hele tatt? At dette blir en form for sparing hvor heller pengene investeres i aksjer e.l.?

Anonymous poster hash: 3d799...c7f

Skrevet (endret)
Gjest 3d799...c7f skrev (9 timer siden):

Kan jeg ha et AS hvor jeg jobber for et annet selskap uten å ta ut noe lønn i det hele tatt?

Min forståelse av reglene er at du kan arbeide i eget AS uten å ta ut lønn, og du trenger heller ikke være ansatt.

Selskapet skatter 22 prosent av alt overskudd. Om du deretter tar ut utbytte med skattesats på 38 prosent ender du med en sammenlagt skattesats på 51,5 prosent. Det finnes også andre måter å tappe firmakontoen på som gir lavere skattetrykk.

Du kan ikke registrere et AS som et bemanningsbyrå dersom selskapet er uten ansatte. Dette innebærer at du selv vil være ansvarlig for resultatet av jobben du gjør, i motsetning til at oppdragsgiver skal bære dette ansvaret. Hva dette innebærer i praksis kommer an på forholdet mellom deg og selskapet som leier inn dine tjenester.

Du er lite beskyttet av arbeidsmiljøloven og har selvfølgelig ingen krav på feriepenger, sykepenger, dagpenger og pensjonspoeng fra denne tilleggsjobben.

Endret av X10anT
  • 3 uker senere...
Skrevet
Gjest 3d799...c7f skrev (På 11.2.2026 den 7.09):

Rent hypotetisk tilfelle. Jeg har en jobb som til tider er veldig rolig. Veldig fri jobb, jeg er effektiv og gjør en god jobb. Jeg har basically tid til å ta en del andre oppdrag på si, men det er neppe noe nåværende arbeidsgiver vil like. Det finnes remote jobber utenlands jeg kan ta, men det er ikke så veldig aktuelt pga alt meldes til staten pga skattekort, a-mld, skattelister osv.

Så, spørsmålet er. Helt sett bort fra det etiske med å ha to jobber. Kan jeg ha et AS hvor jeg jobber for et annet selskap uten å ta ut noe lønn i det hele tatt? At dette blir en form for sparing hvor heller pengene investeres i aksjer e.l.?

Anonymous poster hash: 3d799...c7f

Også når du mottek aksjer som vederlag så skal du skatte av den skattemessige fordelen du får av å enten få aksjene utan betaling eller ved at du får kjøpe aksjer til underpris. Det du mottar av aksjer for arbeidet skal også meldast inn til skatteetaten basert på verdien av aksjane du har mottatt.

Det største juridiske spørsmålet her er om du kan ha to jobbar, ikkje om arbeidsgivaren din kan finne ut at du får ei lønn til. Arbeidsgivar kan uansett ikkje vite når du utfører jobb nr 2, så det er såleis ingen grunn til å skulle skjule inntektene.
Det er sjølvsagt eit stort etisk spørsmål ved å kreve betalt frå arbeidsgivar 1 medan du utfører arbeid for arbeidsgivar 2, men det kjem litt ann på kva slags jobb du har, og kva slags arbeidsinstruksar du har mottatt. Om jobb nr 1 handlar om å være tilstades for å ta deg av det som dukker opp av arbeid og du ikkje har fått andre avgrensingar så er det i prinsippet liten forskjell på leser vg.no, strikker genser eller skriv på ein roman du har tenkt å publisere. Det viktige er at det du gjer ikkje er til hinder for å utføre jobben din, samt at det ikkje bryt mot arbeidsinstruksen din. Til dømes så er det ikkje så uvanleg at at den som sitt i kassa på daglegvarebutikken ikkje får lov til å bruke mobilen, ikkje fordi det går utover arbeidet når det uansett ikkje er kundar å ta seg av, men fordi sjefen har bestemt at det tek seg dårleg ut at kundane ser at tilsette speler Candy Crush i arbeidstida.

Deretter så er det eit spørsmål om arbeidslojalitet. Jo nærmare oppdraga du utfører på si ligger din ordinære jobb, jo større fare er det for interessekonflikt. Slik interessekonflikt kan også oppstå om jobb nr 2 er utført utanom vanleg arbeidstid.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Screenshot_20260313-141549.thumb.png.9fd031b50099f42fb19e6297308d4bca.png

Det skal tydeligvis ikke så mye til før politiet tar sertifikatet fra folk. Trenger de egentlig noe særlig mer enn sannsynlighet og synsing? Burde det ikke være litt mer rettssikkerhet før man mister sertifikatet?

• 2 uker senere...
Skrevet

Usikker på om skattespørsmål kommer innunder denne tråden?

Problemstilling: Hvor mye skal det skattes av hussalget? Hva skal inn i selvangivelsen?

Bakgrunn:

1984: Svigers bydge hus med mye eget arbeid og materialer fra egen skog. Ikke godt dokumentert hvor mye det kostet å sette opp huset. De tror det kanskje var kostnader for rundt 4-500k, men uansett er det mye egenarbeid og "gratis" materialer brukt slik at det er mer verdi inn.  (Hvis relevant). 

2000: Garasje ble bygget for et par hundre tusen. Mye egetarbeid også her.  I samme år byttet de hus med foreldrene sine, så de bor da ikke her lenger.  (Svigers eier begge husene)

2024: Foreldrene til svigers flytter ut.

2025: Huset ble solgt for 1 350 000.  (Huset er ute på bygda)

Hva blir riktig å sette inn som startverdi for å beregne eventuel gevinst på salget?  Kan man stikke fingeren i været å bruke alt fra 700k til 1 400k?  Hva må dokumenteres, og hva må man passe på her?  Ønsket er jo selvfølgelig å betale så lite skatt på dette som mulig, innenfor lovens rammer.

Skrevet
KoKo_ skrev (3 timer siden):

Problemstilling: Hvor mye skal det skattes av hussalget? Hva skal inn i selvangivelsen?

Bakgrunn:

1984: Svigers bydge hus med mye eget arbeid og materialer fra egen skog. Ikke godt dokumentert hvor mye det kostet å sette opp huset. De tror det kanskje var kostnader for rundt 4-500k, men uansett er det mye egenarbeid og "gratis" materialer brukt slik at det er mer verdi inn.  (Hvis relevant). 

2000: Garasje ble bygget for et par hundre tusen. Mye egetarbeid også her.  I samme år byttet de hus med foreldrene sine, så de bor da ikke her lenger.  (Svigers eier begge husene)

Hva blir riktig å sette inn som startverdi for å beregne eventuel gevinst på salget?  Kan man stikke fingeren i været å bruke alt fra 700k til 1 400k?  Hva må dokumenteres, og hva må man passe på her?  Ønsket er jo selvfølgelig å betale så lite skatt på dette som mulig, innenfor lovens rammer.

Litt usikker på denne da det er basert på en gammel historie jeg har hørt og ikke klarer å finne noe som støtter denne påstanden ved søking, så mye mulig den er feil. 

Det ser for meg ut som om foreldrene til svigers er deres nærstående, og jeg går utifra at de har dekket de normale driftskostnadene ved boligen og at den således har vært lånt bort skattefritt. 

Jeg mener at jeg husker en historie (fra om lag 10 år siden) om at noen kunne selge bolig barna hadde benyttet skattefritt, fordi barnet hadde dekket driftskostnader ved boligen, altså man hadde vært i reglene for skattefri bortlån nærstående. 
Mulig jeg husker feil, eller at personen som fortalte meg om situasjonen gjenfortalte det som hadde skjedd feil. 

Skrevet
KoKo_ skrev (På 27.3.2026 den 8.55):

Bakgrunn:

Inngangsverdien er summen av de utgiftene man har hatt for å sette opp boligen. Eget arbeid er også en utgift i denne sammenhengen (se Skatte-ABC pkt. B-10-8.2). Man må vurdere et antall timer og multiplisere med en anslått timelønn (vanligvis tilsvarende ufaglært arbeid i relevant håndverkerbransje). Verdien av vennetjenester og dugnadsarbeid skal også legges inn. 

Ofte, og kanskje særlig på bygda, vil dette kunne føre til at boliger selges for et skattemessig tap. Da vil Skatteetaten være interessert i tallene du har lagt opp og vurdere grundigere hvor høyt du har verdsatt arbeidet ditt (se Skatte-ABC pkt. I-3-2.3.3). 

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
HW1 skrev (På 27.3.2026 den 12.33):

Litt usikker på denne da det er basert på en gammel historie jeg har hørt og ikke klarer å finne noe som støtter denne påstanden ved søking, så mye mulig den er feil. 

Det ser for meg ut som om foreldrene til svigers er deres nærstående, og jeg går utifra at de har dekket de normale driftskostnadene ved boligen og at den således har vært lånt bort skattefritt. 

Jeg mener at jeg husker en historie (fra om lag 10 år siden) om at noen kunne selge bolig barna hadde benyttet skattefritt, fordi barnet hadde dekket driftskostnader ved boligen, altså man hadde vært i reglene for skattefri bortlån nærstående. 
Mulig jeg husker feil, eller at personen som fortalte meg om situasjonen gjenfortalte det som hadde skjedd feil. 

Denne historien gjelder nok skattefri utleie heller enn skattefritt salg. Ved nærståendes bruk av bolig regnes det ikke som skattepliktige leieinntekter dersom den nærstående dekker kun direkte kostnader ved boligen. 

• Innsiktsfullt 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...