Gå til innhold

Test: Internet Explorer 8


Anbefalte innlegg

Om noen gir meg en tank diesel til bilen min så vil jo det normalt forutsette at jeg faktisk har kjøpt en bil å ha den dieselen i. Men det drivstoffet blir jo like gratis uansett. :)

Men i dette tilfellet får du KUN gratis diesel hvis du har kjøpt en Microsoft Car. Hvis du kunne fått IE gratis UANSETT hvilket operativsystem du kjørte, så kan du bruke din sammenligning.

 

Edit: Eller heter det dIEsel...? Hirr hirr :grin:

Endret av Trc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Disse diskusjonene om gratis viser hvor lite folk (unntak for noen få) kan og forstår av økonomiske realiteter. Det finnes intet som heter en fri lunch når vi snakker om økonomi.

 

Så selv om vi laster ned IE8 gratis, har vi betalt for den gjennom at Microsoft tar høyere pris enn nødvendig for OS-et. Akkurat som at Firefox, Chrome og Opera i stor grad er betalt gjennom våre kjøp av varer. Noe av dette (faktisk så mye som 10 % i mange tilfeller) går til reklame, hvor en del går til Google som igjen "sponser"/betaler Mozilla og Opera.

 

Faktisk har de fleste av dere gått på et av salgs/markedsføringens gamle triks, det såkalte "freebie"-trikset. Og det får dere gjerne gjøre for min del. Men for guds skyld ikke si at dere har fått IE gratis.

Lenke til kommentar

Enda et eksempel for å forklare:

 

Ved kjøp av ny PC på elkjøp følger det med en kopi av windows. Vi betaler ikke direkte for denne lisensen/programvaren derfor er den "gratis" (ifølge noen av dere).

 

Men nei! Du får selvfølgelig ikke windows gratis ved at det følger med en ny PC. Da hadde jo MS vært konk for lenge siden. Men maskinen (HP/dell/toshiba el.) koster mer i utgangspunktet.

En maskin til 5000kr med windows koster sikkert ikke mer enn 4000kr uten windows. Men siden MS har kuppet verden og bestikker produsentene er det ikke mulig å velge uten windows (i det alle fleste tilfeller.). Du betaler altså 1000kr rett i lomma til Balmer & Co.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Og uansett hvor mye vi krangler om hvilken nettleser som måtte være best, klarer ingen å vri seg ut av det faktum at IE er den nettleseren som støtter og er mest kompatibel med flest nettsider! Herlig dere eller hva? :)

(Uansett om måten den har havnet der er høyst diskutabel, men det er en annen diskusjon)

Lenke til kommentar

Siden IE ikke er eller aldri vil bli kryssplattform gidder jeg ikke engang teste den om den er aldri så bra. Blant andre er også jeg innom flere OS i løpet av dagen, og ønsker størst mulig likhet i de programmene jeg benytter mest. Å være avhengig av én spesiell type OS for å kjøre noe så hverdagslig som en nettleser er rett og slett gammeldags.

Lenke til kommentar
Jeg velger Firefox av den grunn at det er den eneste nettleseren som kan maksimere innholdet på nettsiden ved å minimere brukergrensenitt-designet til ên linje i toppen.

 

(rett meg om jeg tar feil!)

En helt genial funskjon. Merkelig at ingen andre kopierer denne. Installerte Firefox på konas Eee på grunn av denne funksjonen. Den hever surfeopplevelsen mange hakk.

 

Er dette en helt annen funksjon en F11 (full-screen) i Firefox?

 

Hvis det er den samme som jeg bruker av og til, så eksisterer denne i IE7 også, og så vidt jeg husker IE6.

 

 

Det er jeg også veldig interessert i å finne ut av. Etter å ha prøvd FF, Chrome og Opera (og IE) i lengre tid har jeg kommet fram til en liste med ting jeg ønsker meg i en nettleser:

 

1: Støtte standarder og være rask og sikker (selvfølgelig :) )

2: Ta så liten plass på skjermen som mulig, slik at nettsiden får størst mulig fokus. Her er Chrome genial, F11-funksjonen i FF skjuler adresselinja/tabs og startmenyen. (Finnes det en annen funksjon?)

3: Kunne lagre et bokmerke ved å trykke på én knapp. (stjernen i FF - priceless)

4: Startsiden består av mange vinduer som kan klikkes på (som Operas Speed Dial). Chrome har tatt denne ett skritt videre og gjort den dynamisk etter surfevaner, slik at mest besøkte sider vises her (man trenger ikke legge de til). Dette omtrent erstatter bokmerker for min del. Dersom jeg er ofte inne på denne diskusjonen f.eks., oppdateres bokmerket ettersom diskusjonen beveger seg over i nye sider.

 

Resultatet er at jeg står mellom FF og Chrome og klarer ikke velge ;)

Lenke til kommentar
Det vi savner i IE8-faner er en lukkeknapp i alle faner. Kun én av fanene har en lukkeknapp, dvs den aktive fanen. Vi må mao aktivere (klikke på den) en fane for å kunne lukke den. Det går riktignok an å høyreklikke på fanen og lukke den på den måten, men det er likevel litt tungvint dersom man ønsker å velge faner for å lukke.

 

Man kan jo alltids bare trykke på scrolleknappen. Er vel bare Safari som ikke har integrert dette.

 

Men hvorfor tok dere ikke med Chrome i "minne-testen"?

 

IE8 has a fairly complex model for making use of multiple processes. The browser is capable of sharing multiple tabs in a single process while still allowing each tab to be recoverable on its own. In addition, I found that the browser allocated memory differently depending on how much was available from the system. The same set of tabs used 211MB on a 1GB Vista system but required 265MB on a system with 4GB of RAM installed. And the system behaves differently when you open a saved group of tabs, as indicated by the three adjacent bars that use the blue gradient in the chart here. The set of tabs that required 265MB on Vista with 4GB used only 167MB when opened as a saved group. Depending on how I opened the tab set and how much RAM was available, IE8 used as few as two and as many as eight separate Iexplore.exe processes.

 

browser_memory_usage.png

 

http://blogs.zdnet.com/Bott/?p=754&page=2

 

Virker rett og slett som om IE8 er mer fleksibel enn Chrome når det kommer til hvordan den håndterer fanene, og det er jo en fordel om man ikke har for mye minne tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Om noen gir meg en tank diesel til bilen min så vil jo det normalt forutsette at jeg faktisk har kjøpt en bil å ha den dieselen i. Men det drivstoffet blir jo like gratis uansett. :)

Men i dette tilfellet får du KUN gratis diesel hvis du har kjøpt en Microsoft Car. Hvis du kunne fått IE gratis UANSETT hvilket operativsystem du kjørte, så kan du bruke din sammenligning.

Nei, sammenligningen er utmerket.

 

Om du har en bensinbil og får en tank diesel, så vil det ikke hjelpe deg. Men den vil fremdeles være fremdeles gratis! :)

Lenke til kommentar

abene: Har du forsøkt om de problemene du fikk i den norske versjonen også gjør seg gjeldende i den engelske IE8?

 

Microsoft går fra 12 - 20 prosent på Acid3-testen. Det gir ikke noe bra inntrykk. Det er viktig at dere fortsetter å teste med Acid3 og nye tester som måtte lanseres. Selv om det kan virke fånyttes å teste IE med slikt.

Lenke til kommentar
Fatter egentlig ikke helt vitsen med å måtte restarte maskinen etter å bare ha installert en nettleser. Trodde man var kommet litt lengre i dag.

Det viser vel bare at Microsoft ennå ikke har latt den tette integreringen mot Windows slippe taket.

Lenke til kommentar
Om noen gir meg en tank diesel til bilen min så vil jo det normalt forutsette at jeg faktisk har kjøpt en bil å ha den dieselen i. Men det drivstoffet blir jo like gratis uansett. :)

Men i dette tilfellet får du KUN gratis diesel hvis du har kjøpt en Microsoft Car. Hvis du kunne fått IE gratis UANSETT hvilket operativsystem du kjørte, så kan du bruke din sammenligning.

 

Edit: Eller heter det dIEsel...? Hirr hirr :grin:

 

Dette blir strengt tatt feil. Du får gratis diesel uansett om du har en MS bil eller ikke. Men du får bare brukt den om du har en bil som kan bruke dieselen.

 

Folk kan si hva de vil, men om du kan få noe uten å betale for det så er det gratis uansett om du kan bruke det eller ikke. Og siden man kan laste ned IE uten å betale så er IE gratis. At MS ikke har utviklet IE for andre OS endrer ikke på dette.

Lenke til kommentar
Om noen gir meg en tank diesel til bilen min så vil jo det normalt forutsette at jeg faktisk har kjøpt en bil å ha den dieselen i. Men det drivstoffet blir jo like gratis uansett. :)

Men i dette tilfellet får du KUN gratis diesel hvis du har kjøpt en Microsoft Car. Hvis du kunne fått IE gratis UANSETT hvilket operativsystem du kjørte, så kan du bruke din sammenligning.

 

Edit: Eller heter det dIEsel...? Hirr hirr :grin:

 

Dette blir strengt tatt feil. Du får gratis diesel uansett om du har en MS bil eller ikke. Men du får bare brukt den om du har en bil som kan bruke dieselen.

 

Folk kan si hva de vil, men om du kan få noe uten å betale for det så er det gratis uansett om du kan bruke det eller ikke. Og siden man kan laste ned IE uten å betale så er IE gratis. At MS ikke har utviklet IE for andre OS endrer ikke på dette.

Hvis du skal begynne å pirke, så FÅR man strengt tatt aldri noe som helst når det gjelder software. Det eneste programmet gjør er å endre statusen på en haug med bits på harddisken din, som du allerede har. Du så gøy det er med bilanalogier...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...