Gå til innhold

Ingen Radeon HD 4890 X2


Anbefalte innlegg

Det er vel snakk om at neste steget er flerkjernes-GPUer, og ikke flere GPUer per kort.

De fleste high-end skjermkort i dag har godt over 100 kjerner. Intet nytt på den fronten altså, selv mitt gamle 6600gt har relativt mange kjerner.

 

Ja, dette vet jeg, men det var nå ikke slik jeg mente det. Mer at f.eks to GPUer skulle konsolideres på en brikke. Dette ble nevnt i en tråd tidligere her, husker ikke akkurat når...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel snakk om at neste steget er flerkjernes-GPUer, og ikke flere GPUer per kort.

De fleste high-end skjermkort i dag har godt over 100 kjerner. Intet nytt på den fronten altså, selv mitt gamle 6600gt har relativt mange kjerner.

 

Ja, dette vet jeg, men det var nå ikke slik jeg mente det. Mer at f.eks to GPUer skulle konsolideres på en brikke. Dette ble nevnt i en tråd tidligere her, husker ikke akkurat når...

Det vil jo være akkuratt som X2 kort i dag, bare enda vanskeligere, siden man må kjøle to kjerner som står helt ved siden av hverandre, i steden for litt fra hverandre

Lenke til kommentar
Får se hva nVidia/ATI gjør. Selv har jeg alltid vært uinterssert i disse strømslukende kolossene, for min egen del liker jeg helst kort med en rask GPU.

 

 

Vell, antall GPU'er er vell egenlig uintersant hvis man ønsker lik ytelse. Om man presser sammen to GPU'er til en enkelt brikke kommer strømforbruk og varmeutvikling i stor grat til å være den samme.

 

Man kan satse på alt på en GPU, og såklart slippe unna med halve forbruket og varmeutviklingen, men man sitter også igjenn med halve ytelsen. Slik vil det alltid være. Om en liten stund kommer det nok en GPU som er raskere enn alle dagens kort og samtidig bruker mindre strøm. Men to av denne vill igjen være dobbelt så rask, bruke dobbelt så mye strøm og vareme dobbelt så mye.

 

Et eksempel på dette er min første flerkorløsning, to 3D-fx kort i "SLI" og et tredje kort for 2D. Et hvilket som helt kort med en GPU er raskere enn disse i dag.

Lenke til kommentar

Jeg håper AMD/ATI klarer å få surret seg til å lage 4890x2, kanskje de da kan ta tilbake ytelsestronen fra 295.

Når det gjelder kjøling av et slikt monster, hvorfor ikke lage vannkjøling som standard på 4890x2 og bare regne med at de som vil kjøpe et slikt kort enten har vannkjøling fra før, eller ikke vil bli skremt av å måtte skaffe det samtidig?

Vil vannkjøling forresten muliggjøre bruk av kun èn slot?

Lenke til kommentar

hvorfor må hver enkelt pc ( GPU) stå for all den regnekraften ?

 

en bedre i de ( for å spare energi) er da å låne regnekraft fra en annen maskin på nettet .

 

men da blir vel problemet at

- nettlinjen er ikke rask nok

- det blir for dyre å låne regnekraft

- prisen for en rask nok nett linje blirel i stiveste laget

Lenke til kommentar

Jepp, en kraftig nokk linje til å levere 1920x1200 oppløsning med 50-100fps (eller mer) vil være et problem, pluss responstiden vil kanskje også bli problem. GPU snakker ikke kun med skjermen, den snakker også med CPU og RAM, og å snakke med disse over en nettlinje vil føre til veldig mye høyere latency enn internt i maskinen.

Lenke til kommentar

ATi Radeon HD 4890 Specs: (RV790)

 

 

 

• Core Clock: 850MHz

• Process: 55nm

• Memory Capacity: 1024MB

• Memory Clock: 3900MHz (975MHz X 4)

• Memory Type: GDDR5

• Memory Interface: 256-bit

• Unified Stream Processors: 800

• Texture Units: 40

• Render back-ends: 16

• Standard DirectX Version: 10.1

• Video Playback Technology: Avivo HD (UVD2)

• Interface: PCI-Express 2.0 (Backward Compatible)

• Power Connector(s): Two 6-Pin PCI-E Connectors

• MSRP: $249USD | StaticICE Pricing

• Thermal Design Power (TDP): Unknown

 

the RV790 chip is not the same as RV770, it has some architectural improvements and should run faster clock to clock, but we dont know many fixed details.

 

Currently one can expect the Radeon HD 4890 to have a GPU frequency of 850 MHz. This clock speed has been mentioned several times and appears to be realistic. Thus the HD 4890 is running 100 MHz faster than the HD 4870. The chip is said to be called RV790 and apparently it runs at 275 MHz only when in idle mode. 1,024 MiByte GDDR5 VRAM running at 975 MHz and linked via a 256 Bit interface is supposed to be the default memory size for the HD 4890.

 

Furthermore the Radeon HD 4890 will offer the common support for CrossfireX and DirectX 10.1. According to the pictures there haven't been a lot of changes made to the cooling solution. Power is supplied via two 6-pin connectors. The braze points for a combination with one 6-pin and one 8-pin power connector are available on the PCB.

 

Radeon HD 4890 (RV790) is still 55nm based and is basically a higher clocked version of RV770. The RV790 card comes with 10 layers PCB and is 9.5" long with a new dual slot cooler. We told you previously, there are 2 versions; standard and OC edition. The OC edition will come later in April. The price for standard 512MB edition is US$199 while the price for 1GB OC edition is US$299.

 

Radeon HD 4750 and 4770 is 40nm based and we already have seen a preview of it. Price of HD 4750 is expected to be around US$99 while HD 4770 is priced at around US$119. Apparently, the yield is so good that AMD decided to pull in from May to early April release to give GeForce GTS 240 and 9600 GT a run for its money.

 

The website ocheaven.com published the first benchmarks with the Radeon HD 4890. It seems like the already mentioned clock speeds are confirmed. In 3DMark 06 the Radeon HD 4890 reached 10,996 points. The performance advantage compared to the HD 4870 is said to be quite good and the overall performance is supposed to be around the GTX 285. In 3DMark Vantage things don't look as good though since the AMD GPU doesn't support Physx.

 

Their only expecting the 4890 to be 15 to 20% higher powered than the 4870.

 

So a 4870 X2 still beats a 4890, but a 4890 CFX setup should beat a 4870 X2 by 15 to 20%.CFX doesn't scale 100%.

 

 

Der har du mer info Theo343

Lenke til kommentar

Det er nettopp det, jeg ser omtrent ingen nyheter her. Mye tekst men alt det skummer ned til er dette.

it has some architectural improvements and should run faster clock to clock, but we don’t know many fixed details.
Og det tror jeg fordi det ikke virker som det er noe særlig forskjell fra HD4870.
Lenke til kommentar
Det er nettopp det, jeg ser omtrent ingen nyheter her. Mye tekst men alt det skummer ned til er dette.
it has some architectural improvements and should run faster clock to clock, but we don't know many fixed details.
Og det tror jeg fordi det ikke virker som det er noe særlig forskjell fra HD4870.

 

 

Hvis man leter litt på nett finner vi noen som har gått gjennom dokumentasjonen for ATI sin 4000 serie. Og der står det noe om burstmemmory og noe slikt. Så er vel noen småforandringer som er gjort. Kan jo tenkes at de har tatt bort den crossfire kommunikasjonsbiten som alikevel ikke ble brukt også.

 

 

Men nå kommer vel testene i morgen, så da får man sikkert litt mer håndfast materiale på hvilke endringer som er gjort. Men det er sikkert ikke de store tingene, litt småplukk her og der tenker jeg.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...