Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

går det an å spise sunt for 100 kroner daglig ?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kan du ja, bak egne brød. Kjøp mye first price/euroshopper pasta, finnes i kilo pakker til noe under 30 kr, og billige nudler du kan krydre selv. Kylling i kilo pakker, de varer hvertfall i 2 dager. Om du går inn for det og finner en fast handleliste kan du leve på 100 for 2 dager. Sunt ja.

Lenke til kommentar
Gjest woiwoi

Holder 1 kilo kyllingfilet til 2 dager? isåfall spiser du sykt mye kylling...

 

får kjøpt 2 kilopakke med kylling for 155 kroner tror jeg. og det holder iallefall en uke.

 

200gram pr middag * 7 = 1400gram = 1,4 kilo.

 

Kjøp gigapac med wok grønnsaker, som også holder nesten til hele 2 kilo'en med kyllingfilet. og så trenger du bare krydder.

 

og ris, kjøp de store pakkene, sykt billig.

Lenke til kommentar
jeg tror spørsmålet blir feil, det burde heller være: går det ann å spise usunt for 100 kroner daglig?

er usunn mat som er dyr.

Der er jeg desverre ikke enig med deg, kan jo heller se på det fra en annen vinkel.

 

Klart det er MASSE usunn mat som er dyrt, ingen tvil om det men hvis man skal leve på minst mulig så er nok de billigste alternativene av usunn mat billigere enn de billige alternativene til sunn mat.

 

For eksempel, prøv å finn en sunn middag som er billigere enn en kjøpepizza til 15-20 kr eller ett par pakker nudler til totalt en femkroning.

 

Edit:

Ett annet punkt er jo at ALT som er sunnere varianter av noe annet er ofte MYE dyrere. Kalkun/kyllingpølse vs vanlig pølse eller den superdyre pølseserien fra Vitahjertego. Dette er bare ett av maaaange eksempel.

 

Er også mye vanskeligere å finne FirstPrice alternativ til de sunn produktene.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Skal man være "sunn" er det grønnsaker og kjøtt/fisk som trekker prisen opp. Pasta, poteter og ris kan man kjøpe billig om man handler i litt større kvanta. Måltidene som består av brødmat kan man gjøre relativt billige, og dersom man baker selv kan man lage brød som faktisk har noen næringsverdi også. Selv spiser jeg grønnsaker til alle varme måltider og jeg bruker mye frosne grønnsaker i kombinasjon med ferske. Jeg varierer mellom å spise noen epler, bananaer eller annen frukt i løpet av uken og føler at det er tilstrekkelig for å dekke behover for frukt/grønt. Jeg kjøpet så mye ubehandlete produkter som mulig, og kan jeg velge går jeg for ren torsk med poteter fremfor fiskepinner med potetstappe. Som student lever jeg for under hundre kroner dagen, og det har gått helt utmerket i lang tid. Man må bare være ekstra påpasselig med hva man putter i seg slik at man får nokk proteiner, karbohydrater og riktig fett samt tilstrekkelig med vitaminer og mineraler, samtidig som man er bevist på å kjøpe så smart som mulig.

Lenke til kommentar

Riktignok har matvareprisene de siste månedene økt drastisk, men et matbudsjett på 3000 kroner pr. måned er mye for en person. Har man fryser så er det bare å følge med på tilbudene og hamstre, ellers er div. billigmerker OK ta f.eks. FirstPrice 650g seifilet som er både sunt og billig.

 

Tenker man på overpriset øko-mat derimot så blir det en annen sak.

Endret av Ba'al
Lenke til kommentar
å spise på mcern kan fort bli 80 spenn, og da har du kun ett måltid. så ja, usunn og rask mat er ofte dyrere.

Ja, okay, og hva hvis du hadde bestilt en cæsarsalat med dressing og bagett + brus? Ofte finner du ikke gode til under 100-lappen. Mcern er jo bare samlebåndmat, så 80 kr er ikke så mye sett i forhold til hva du får. Mcern er billig - og det er crappy mat som serveres der! :hrm:

 

Det er mange flere eksempler. Dette med brus er noen eksempler. Brus er jo nå billigere enn flaskevann mange steder. Fy, det gjør vondt.... :(

 

Samfunnet leder jo folk til å velge de usunne alternativene hvis lommeboken skriker. Hurra! Her trengs det endring, gitt! :whistle:

Lenke til kommentar

Noe sier meg at Simster ikke har levd på et studentbudsjett.. Blir feil å sammenligne med mcern, er ingen med et budsjett på 100kr dagen som går på mcdonalds.. Du kan derimot ta regne ut ifra å kjøpe en 10pk first price hamburgere og brød, evt annet tilbehør. Da blir prisen en annen enn 80kr måltidet.

Lenke til kommentar

Sunn mat er dyrt, usunn mat er også dyrt, men ikke i nærheten av sunn mat.

 

Nå koster jo en 1,5 liter billigbrus fra 6 kr pluss pant, mens en 1.5 liter melk koster 17-18 kr?

 

Se for deg at du har 3k til mat pr mnd:

gradiosa + 1.5 liter brus = 45 kr * 30 = 1350 kr pr. mnd

fisk + 1.5 liter vann = 65 kr * 30 = 1950 kr pr. mnd

 

Det ser ikke så mye ut, men skal du følge dette eksempelet et skoleår:

1500 * 10 = 13500

2250 * 10 = 19500

 

Da snakker vi om 6000 kr forskjell!

(det er prisene i vår nærbutikk, så om det er noen kroner forskjell hos dere, så ikke skyt meg)

Lenke til kommentar

Syntes den prisantydninen på fisk blir litt feil, da du kan kjøpe større kvanta for billigere priser. Har da ikke prisene her, men kan ta et kjapt regnestykke på kylling. Du får kjøpt en 2kg pk med kyllingfileter for 160kr

 

La oss si en grandis på 500g koster 40kr, 40kr måltidet.

 

200g kyllingfilet - 16kr, ris til dette 5kr og en hvitløksbaguett (2 for 10kr)

 

Mine regnestykker viser da at det sunne alternativet blir billigst

Lenke til kommentar

Laksekoteletter på Rema 100 fra Lerøy, ca. 33 kr pr. kg.

 

5 kilos eske med kyllinglår til 99 kr på Rema 1000.

 

Nå har de svinestek av bog til 39 kr kiloen på Rema 1000, nesten ikke svinn i det hele tatt.

 

Ny pålegg-skinke på Rema 1000 som er produsert for Rema av Sørlandskjøtt, tett over 90 kr pr. kg! Kommer i 250 grams pakker.

 

Fullkornpastra fra AXA på Rema 1000, ca. 17 kr for 500g.

 

Lag mye mat fra scratch, det som blir billigst. Lag store porsjoner som du kaster i den STORE fryseren.

 

OG man kjøper ikke vann, syns du springvann smaker bæsj må du være litt kreativ. En liten sitronskvett, litt mynte, bland med litt juice eller konsentrat osv.

 

Hver uke ryr det inn med tilbudsaviser som alltid har gode tilbud. Hvis man er en anelse bevisst kan man spare mye på mat.

Endret av ^fmj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...