Gå til innhold

Spillenes Spotify heter Onlive


Anbefalte innlegg

Jepp, StreamMyGame.com er genialt (bruker det også på laptop'en). Jeg har på følelsen av at de mest hardbanka gamere kommer uansett til å holde seg til sine egne maskiner i fremtiden (grunnet flere åpenbare tekniske årsaker)...

 

Pris og effektivitet/stabilitet er selvfølgelig det viktigste for slike tjenester, og de har som sagt nok med utfordringer foran seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kommer ikke dette til å bety døden for hardwareindustrien som ikke får solgt en eneste oppgradering til majoriteten av folk som oppgraderer?

 

Vill jo ikkje det.

 

OnLive må kjøpe relativt dyre hardware. Pluss du kjøper ein billig bærbare. Dette gir jo meir intekt til dei. Istedenfor at du berre skal kjøpe ein billig bærbare. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Kommer ikke dette til å bety døden for hardwareindustrien som ikke får solgt en eneste oppgradering til majoriteten av folk som oppgraderer?

 

Vill jo ikkje det.

 

OnLive må kjøpe relativt dyre hardware. Pluss du kjøper ein billig bærbare. Dette gir jo meir intekt til dei. Istedenfor at du berre skal kjøpe ein billig bærbare. :)

 

Så du mener at en bedrift som kjøper high-end utstyr kan veie opp for millioner av pc-spillere som slutter å gjøre småoppgraderinger/mellomoppgraderinger hele tiden? Jeg trenger ikke å kjøpe noen billig bærbar. Jeg har allerede en stasjonær, bærbar eller jeg kan kjøpe den lille boksen til tvn. =)

Lenke til kommentar
...

Dette er vel bare snakk om hvor mye penger de dytter i det. Jeg regner med at de er klare til å spytte i MYE på et så ambsiøst prosjekt. Og om hver spiller betaler noen hundre i måneden så er hvertfall ikke båndbredde kostnader et problem... Lurer heller på hvordan de skal få til hardware til å kjøre spillene.

 

Men om man tenker litt på det... Om gamer nordmann kjøper en maskin til 10 000, så bruker han den kanskje 10% av dagen (2,4 timer). Om onlive kjøper en like kraftig maskin, så koster den de sikkert 3-4k, og den brukes 90% av tiden. Altså 20-30 ganger billigere. DER har du god business modell.

 

 

3-4k? Totalt urealistisk, de trenger kraftige servere. I fleng. De kan ikke basere en hardware park på en vanlig gamer pc. Dette koster dem mange mange millioner og dra igang. Flopper det så er det nok mange mange år til vi ser noe slikt igjen.

 

Totalt urealistisk? Tja, nå var det riktignok et tall jeg dro ut av ræven men tenk på følgende:

I en PC som koster 10k så betaler man veeeeeldig mye for ting som ikke er direkte ytelse.

1. 25% MVA

2. De kjøper nok ikke maskinene på elkjøp, men direkte fra produsent.

3. Ingen unødvendig hardware, men spesialisert til sitt behov. MAO: Hver "maskin" har ikke nødvendigvis sin egen PSU, Harddisk, HK (gjetter jeg), kabinett, en masse I\O porter etc. Uten at jeg har den fjerneste anelse om hvordan de løser det hele, så er det hvertfall STORE muligheter for billigere løsninger.

4. Alle spill trenger ikke dyr hardware.

5. Hardwaren en spessialisert for spillene.

 

Når det gjelder kostnader til båndbredde så tenkte jeg vel så mye på forbrukerne som Onlive sine kostnader. Brøkdelen av verden har råd til linjer som er store nok til å drive dette. Så kommer det kostnader med dekodere for og få dette opp på skjermen vår. Dette er sikkert ikke gratis heller. Å slikt sett, hvor skal alle under 18 får ett par hundre kroner i mnd til spill? Da er det mer realistisk og kjøpe en pc som en engangs invistering.

 

Dessuten, hva med alle oss som liker å skru pc, markedet dør nok ikke, det forandrer seg.

Ifølge onlive så trenger man minimum 1,5mbit. Det har nok de fleste som har nett, selv i USA. Dekoderen er sagt til å være "billigere enn alle konsoller de vet om". En PS2 koster sikkert rundt 500kr. Det er en bitteliten boks på størrelse med 2 mobiltelefoner.

 

Hundre kroner er det folk betaler for et MMO. De er det en del av. I tillegg til det så betaler folk store summer for hardware.

Kanskje det koster mindre, men tenk nå på at mange er villige til å betale mange hundrelapper i måneden for TV kanaler.

 

Jeg hadde ikke vært villig til å betale noe for dette om det fungerer "ok". Men om det fungerer like bra som de skal ha det til, så kan jeg betale en god del. Fra mitt ståsted er det ikke pengene det står på. Det er produktet.

Lenke til kommentar

Problemet er / blir ping etter hva jeg har lest fra amerikanske nettsider...

 

For oss i Norge å spille på servere plassert i usa vil nok bli en laber opplevelse...

 

Så tjenesten kommer ikke til Norge før de får satt opp spillservere i Fedrelandet....

 

 

Spørsmål, er det nevnt noen steder at en spillserverpc klarer å takle to spill/brukere samtidig.?

Ser for meg totalkrasj og mye av beskjeden : "Ingen ledige servere, vennligst prøv igjen senere..."

 

Må innrømme at jeg er en person som liker å ha kontrollen over MINE ting selv...

Å ha en topp pc som fint takler både spill, videoredigering, fotoredigering og multitasking kommer ikke til å forsvinne...

Men at dette blir en fin tjeneste for de som sitter på litt svakere pc'er og mac'er...

 

Også et stort pluss at man med dette får full crossplatform-gaming...!

Også på Linux.!

Endret av Tore
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette blir bra nok til å utrydde noe som helst.

 

Det vil være et tillegg for de som ikke ønsker å kjøpe maskinvare for å spille, men de vil ikke klare å betjene store brukermassen med nymoderne spill.

 

At det har pågått utvikling i 7 år sier ikke mye. Det er først nå i senere tid at bla. AMD har hatt prosjekter med GPU kraft som tillater slike initativ. HW hadde vel en artikkel om dette AMD prosjektet tidligere i år.

 

Dessuten er jeg skeptisk til brukervennligheten i forretningsmodellen på slike prosjekter. Man ser allerede at Steam misbruker sin matstilling ift. kunden som ukritisk legger sin tillitt, sine spill og penger i deres hender. Steam sensurerer i stor grad misfornøyde kunder, de sperrer deg ute fra kontoen og tilgangen til dine kjøpte spill uten å blunke. Og du må være pålogget for å få lov å spille "offline" som det heter.

 

Dette her gir tilbyderen ennå mer makt over forbrukeren.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Problemet er / blir ping etter hva jeg har lest fra amerikanske nettsider...

 

For oss i Norge å spille på servere plassert i usa vil nok bli en laber opplevelse...

 

Så tjenesten kommer ikke til Norge før de får satt opp spillservere i Fedrelandet....

Det er ikke så veldig langt ned til resten av europa. Vil tro at <50 ms er spillbart, noe som er helt vanlig til frankrike\tyskland\UK (pleier vel å ligge på 20-50ms).

Endret av Zappy
Lenke til kommentar

leste om dette på mobilen tidligere i dag..

 

jeg må si jeg satt igjenn med blandede følelser.. og mange spørsmål:

 

-vil dette bety slutten for heftige gamingPC-er?

-er man enda mer nerd vist man bruker en lite formue på PC?

-vil dette i det heletatt fungere like bra som de påstår?

 

og kansje litt midre fortvilet: vil ikke dete fremdeles kreve en del av skjermen? man vil få mye bedre kvalitet med en god skjerm og hurtig nett?

 

litt mange spm. som kansje til og med har blitt stilt og besvart allerede, men nå var de i alle fall stil og vist noen har synspunkter vil jeg gjerne vite det :)

 

ellers syntes jeg det virker ganske spennende.. kansje jeg kan ha min nåværeende PC mye lengre enn jeg trodde senest i går...? :)

 

edit:

 

når det gjelder antall server og standaren på disse, så må det jo være av en an verden. blizzard har klart detrte med server og linje meget godt i forrhold til wow, men dette krver jo faktisk enda mer. de må nok punge ut rimelig mye for å sette opp server for et helt kontinent.

 

jeg vil tro det kommer til å ta sin tid før det kommer server til europa/norge, da det vil koste hinsides mye om de skal etablere seg over hele verden sammtidig.. og halveis løsninger er ikke en gang vitsig å prøve. vist folk skal virkelig skal punge ut for dette så må det funke nermest perfekt. nå er jeg ingen ekspert men nermest perfekt er nermest umulig og umulig koster penger..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Får dem med seg spillfirmaene til å betale gilde slik at de kan sette opp serverparker over alt så kan det bli bra. Men dette vil koste MYE penger. Se bare på tv2 sin nett tv løsning, de har dårligere kvalitet på bildet enn det som trengs for onlive men allikevel opplever man lagg. For en tv tjeneste går det ann, for en spilltjeneste er det uakseptabelt.

Lenke til kommentar

Forstår meg ikke på dere, du trenger ikke en syk linje for å streame over nettet, med en lett og fleksibel enkoding + bedre og mer direkte linjer (jeg har fiberoptikk i huset, noe jeg er glad for at jeg har) så skal ikke dette være et problem, dessuten skal jo denne teknologien bli født før den skal løpe, kan ikke forvente HD-oppløsning i FPS-spill med det første, men etter som linjene utvikler seg så kan kvaliteten følge med. :)

Lenke til kommentar

Det vil for det første ta veldig lang tid før tjenesten blir etablert.

Samtidig er de nødt til å kjøpe opp lagerplass for å ha sine gigantiske serverparker og disse er nødt til å være i minst hver store by, sannsynligvis flere også. Og da vil det koste. Lagg på selve linjen tror jeg faktisk de klarer å unngå. Høres ut som at de har forsket veldig mye på komprimering. Men det spørs likevel på serverkapasitet. Tror det har alt å si.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan de kan ha penger til dette. Den gigantiske maskinparken de vil trenge er jo en ting, men hva med båndbredden? Dette vil jo bli mer krevende enn en haug med ihuga BitTorrent-entusiaster.

 

Man kan jo ikke basere konkurranser, compoer, på lan, og internett for den del, med denne tjenesten.

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Det vil for det første ta veldig lang tid før tjenesten blir etablert.

Samtidig er de nødt til å kjøpe opp lagerplass for å ha sine gigantiske serverparker og disse er nødt til å være i minst hver store by, sannsynligvis flere også. Og da vil det koste. Lagg på selve linjen tror jeg faktisk de klarer å unngå. Høres ut som at de har forsket veldig mye på komprimering. Men det spørs likevel på serverkapasitet. Tror det har alt å si.

 

Installere en park på fibernettet til Lyse hadde forsynt hele vestlandet. Oslo og har vel også fibernett.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...