Gå til innhold

Sier IQ noe om hvor smart en person er?


Anbefalte innlegg

Emnetittelen er litt missvisende siden "smart" kan bety så mangt.

Men det synspunktet jeg er interesert i er det synspunktet som ofte kommer fra i mange debatter, at persjoner med lav IQ er dumme.

Og derfor så skal ikke disse utalelser/handlinger ikke regnes som like valide som utalelser/handlinger fra persjoner med høy IQ.

 

Er en persjon med 180 IQ et bedre og mer vellykket menneske en en annen persjon med 90 IQ?

 

Du stiller to helt forskjellige spørsmål:

 

1) Er man "smartere" jo høyere IQ man har?

 

2) Er man et "bedre og mer vellykket" menneske jo høyere IQ man har?

 

Til spørsmål 1. Som du selv er inne på, er dette helt avhengig av hva man mener med "smart." Hvis man med dette sikter til ens evner til logisk tenkning, må svaret være ja. IQ skal nettopp måle slike evner.

 

Til spørsmål 2. Det finnes ingen objektiv målestokk for hva som er "bra" og "vellykket." Dette varierer fra person til person. Men i den grad man mener man er et godt og vellykket menneske jo mer intelligent man er, blir svaret ja også her. Imidlertid er det vel få som mener dette.

 

Personlig har jeg møtt drittsekker som utvilsomt er intelligente og hedersfolk som neppe er det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I og med at intelligens er evnen til å trekke på tidligere erfaring, er i hvert fall hukommelse nært beslektet. Uten minner hadde jo ikke intelligensen noe å jobbe med. Spørsmålet om det er nyttig å betrakte dem som atskilt, samme ting eller overlappende og i hvilken grad, er et som må stilles i en sammenheng.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

For å prøve å svare klarere på topic: Tja. :p Jeg tror at innenfor gjennomsnittet er det andre ting som spiller større rolle enn intelligens i å avgjøre hvor "smart" man ender opp med å bli. Jo lenger over og kanskje særlig under gjennomsnittet man kommer, jo tydeligere fremstår intelligens eller mangel på det som en spesiell egenskap.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Det jeg vet om IQ tester er at de er satt sammen av forskjellige tester av forskjellige egenskaper som hukommelse, logik og mønster.

Om du har full pott på en kategori og ingenting i de andre så tror jeg at det ofte er slik at man kan oppnå en ganske høy "score".

Så dette er tydeligvis ikke en test på hvor allsidig du er.

 

Jeg synes det var velig morsomt å høre reslutatet av en spørreundersøkelse som ble gjennomført for Hurtigruten, som viste at Østlendiger med høy utdannelse viste minst om Norge.

Jeg husker ikke tallene fra denne undersøkelsen men det var en stor del av denne gruppen som trodde at det var isbjørner i finnmark.

 

Jeg tror at innteresse for å lære seg noe (eller gjøre noe) er mye viktigere en å ha en høy IQ, om man ønsker å komme seg lang i livet.

 

Jeg har i hode en liten oversikt over diverse venner med høy og lav IQ (ganske sær ting å huske)

Å det jeg vet er at de med høy IQ har hatt en tendens til å kjede seg på grunnskolen, mye pga det at de ikke har fått nok utfordringer.

Lenke til kommentar

Det som er, er at IQen som kna måles bare måler den akademiske, logiske IQen, man har feks sosial intelligens, som ikke ennå 'kan måles'

 

Mennesker med lav IQ, (80 - 90)har ofte problemer med sosial intelligens (som kan virke ironisk siden 'populære' personer tidlig i livet ikke virker særlig glupe, det er fordi dem ikke prøver:P)

fordi man trenger logisk sans for å ha en sosial intelligens.

Det kan også gå andre veien, flere personer med veldig høy IQ har blitt gale, eller har hatt veldig dårlig sosial intelligens.

 

Det skrives person forresten, håper du skjønner ironien i dette ;)

 

Vel; IQ er vel strengt tatt ikke synonymt med rettskrivning.

 

Ikke synonymt, men har klare sammenhenger.

IQ har med hvor lett man plukker opp kunnskap (lettlært) med mindre man har lidelser som hindrer visse emner, dom dysleksi.

 

Men for å gi deg et svar;

 

Ja. IQen sier mye (nesten alt) om hvor smart en person er.

Lenke til kommentar

Illustret Vitenskap hadde en artikel for en god stund siden, som het "Vi har 7 forskjellige intelligenser", fant dette utdraget:

 

Vi har 7 forskjellige intelligenser

 

Forskerne er i dag enige om at vi har forskjellige intelligenser. Vi er alle sterke på noen av områdene og svake på andre.

 

Språklig intelligens:

Stort ordforråd, godt språkøre, evne til å forklare andre noe.

 

Matematisk-logisk intelligens:

Flink til å regne og vurdere mål og vekt, dyktig til å tilrettelegge.

 

Visuell-romlig intelligens:

God retningssans, flink til å finne veien og til å forestille seg noe.

 

Kroppslig intelligens:

Dyktig til å arbeide med hendene og bruke kroppen.

 

Musisk-rytmisk intelligens:

Fin følelse for rytme og musikk, kan gjenkjenne melodier.

 

Personlig intelligens:

Flink til å forstå egne følelser og dyktig til å planlegge sin tid.

 

Sosial intelligens:

God til å lytte og flink til å lede andre mennesker.

 

Er vel i hovedsak Matematisk-logisk intelligens som måles i IQ tester. Miljøet man lever i, vil nok spille en stor rolle i hvilke evner som er viktig og som gjør deg "smart".

Lenke til kommentar
Ikke synonymt, men har klare sammenhenger.

IQ har med hvor lett man plukker opp kunnskap (lettlært) med mindre man har lidelser som hindrer visse emner, dom dysleksi.

 

Veldig glad for at du tok med den siste delen :thumbup:

Jeg vet med meg selv at dysleksien gjør at jeg kan ha problemer med å lære meg nye ting fra en bok. Men jeg har alikavell flereganger gjennom skolegangen blitt brukt som assistent for klassen min i spesielle fag. (ofte relatert til programmering eller data generelt)

 

 

Er vel i hovedsak Matematisk-logisk intelligens som måles i IQ tester. Miljøet man lever i, vil nok spille en stor rolle i hvilke evner som er viktig og som gjør deg "smart".

 

Miljøet vi vokser opp i spiller en STOR rolle, enkelte ville påstå hele rollen.

Det er miljøet rundt oss som former oss.

Endret av Barret_wallace
Lenke til kommentar

Jeg tror at en persjons logik forståelse kan måles.

Men dette som alt annet er jo egentlig et resultat av hva du har gjort og gjennomgått gjennom livet.

Om noen scorer lavt på en IQ test er det ikke umulig at samme persjon kan score høyt om et par år. (visa versa)

Men jeg tror ikke at vi vil greie å produsere en test med en lav nok feilmargin til at den faktisk kan brukes for å "kategorisere" folk.

Lenke til kommentar
Er vel i hovedsak Matematisk-logisk intelligens som måles i IQ tester. Miljøet man lever i, vil nok spille en stor rolle i hvilke evner som er viktig og som gjør deg "smart".

 

Miljøet vi vokser opp i spiller en STOR rolle, enkelte ville påstå hele rollen.

Det er miljøet rundt oss som former oss.

Jeg tenkte ikke nødvendigvis så "lokalt", om vi tar en "by person" og en fra "de dype skoger i amasonas" så vil jeg tro at "by personen" vil score høyere på en tradisjonell IQ test, men det gjør ikke personen fra amasonas nødvendigvis noe mindre smart. Begge er nok smart i sitt miljø, men skulle de bytte plass, så blir nok begge "dumme" da ingen har de riktig forutsettingene for å overleve i den andres miljø (på egenhånd).

Derfor bør man ikke se seg blind på IQ da det kun forteller litt om helhetsbildet av hvor smart (eller ei) en person er.

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blant annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

 

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

 

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...