Gå til innhold

Sier IQ noe om hvor smart en person er?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som nevnt tidligere finnes det forskjellige typer intelligens som er relevant i de forskjellige gitte situasjonene..Når man snakker om hvor "smart" en person er i forhold til målt IQ, tror jeg dette kommer ann på definisjonen av hva "smart" er...Jeg kjenner en som har målt IQ på 101, dette oppfattes nok som middels, men blant venner og kjente ol blir han ansett som en smart person pga hans personlige egenskaper...som f.eks hans empatiske forståelse. Dette har forøvrig gjort at han gjør det svært godt i arbeidslivet som leder.

Lenke til kommentar

Jeg mener at IQ er veldig relativt til når man tar testen, i hvilken form man er i, og også påvirkning utenfra. I tillegg så kan tidspress på hvert spørsmål slå negativt ut for en hver. Jeg husker at jeg tok den testen til Mensa, og fikk 119. Igår tok jeg en lignende test, men denne gangen med tidsbegrensning på hvert spørsmål. Fikk da kun 99. Jeg synes ikke at en IQ-test skal teste hvor stressa man blir under tidspress, det har jo ingenting med intelligens å gjøre såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke at en IQ-test skal teste hvor stressa man blir under tidspress, det har jo ingenting med intelligens å gjøre såvidt jeg vet.

 

Blir vell feil å definere det som intelligens, men det er jo en del av helheten!

Men jeg er forøvrig helt enig med deg i at dagsform vil slå inn på en slik test.

Husk også at forkjellige tester gir forskjellige resultat.

Lenke til kommentar
Jeg synes ikke at en IQ-test skal teste hvor stressa man blir under tidspress, det har jo ingenting med intelligens å gjøre såvidt jeg vet.

 

Husk også at forkjellige tester gir forskjellige resultat.

Begge var en versjon av WAIS, såvidt jeg vet.

 

Men det er fortsatt to forskjellige sett med spørsmål.

Men ja om det var to versioner av WAIS så vil jeg tro det var dagsformen som spillte mest inn :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...