Gå til innhold

Flykter fra kommunismen. Mulig å ha amerikansk og norsk pass?


Anbefalte innlegg

Hvorfor ikke bare akseptere at noen vil bo i et annet land?

Selvsagt. Bor man for lenge på ett sted, så mister man perspektiv på tilværelsen. Det er i seg selv en berikelse å kunne bo ulike steder i Norge, og det er enda bedre om en kan bo noen år i utlandet og "sammenligne" med det man er vant til fra Norge. Man finner fort ut at mye av det man sparer på lavere skatt forsvinner i form av private forsikringspremier etc.

 

Enkelte ordninger kan være mer praktiske enn i Norge, som f.ex. at man kan få kjøpt øl & vin på nærmeste Esso-stasjon, mens andre ting er mer kompliserte, som f.ex. at man bare får kjøpt tobakk i spesialforretnigner.

 

Men denne tråden handler hovedsaklig om tomme trusler fra en frustrert "guttunge".

Han kommer, i likhet med de fleste som truer med å flytte hjemmefra/utenlands, til å bli boende i Norge og være i dårlig humør. En stemme på FrP ved neste valg er vel heller ikke å utelukke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har vurdert en slik flukt selv. Spørsmålet er om man kan få støtte til å utvandre.

Sikker på at du ikke har bodd for lenge sammen med oss kommunister? Stønad fra fellesskapet for å gjøre noe for deg selv? Latterlig konsept. For å si det enkelt; har du ikke spenn til å komme deg vekk, er det din egen feil. Nytter ikke å komme å tigge om at vi andre skal jobbe, så vi kan dele med deg som ikke har kroner. Fair enough? :)

Lenke til kommentar

For det første, USA er et flott land som er bygget på gode idealer og med koselige mennesker. Men det er også pokker meg et dobbeltmoralsk land, og det er MYE galt med USA. Det er ikke like mye "the land of the free" som en skulle tro.

 

I tillegg er nesten klin umulig for en 'vanlig' person å få fast oppholdstillatelse. Om du søker visa gjennom arbeidsgiver (Employment-Based Visas) må arbeidsgiver søke for deg. De må også legge til grunn tilstrekkelig med dokumentasjon på at en amerikaner ikke kan gjøre arbeidet de vil ansette deg til.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke bare akseptere at noen vil bo i et annet land?

Selvsagt. Bor man for lenge på ett sted, så mister man perspektiv på tilværelsen. Det er i seg selv en berikelse å kunne bo ulike steder i Norge, og det er enda bedre om en kan bo noen år i utlandet og "sammenligne" med det man er vant til fra Norge. Man finner fort ut at mye av det man sparer på lavere skatt forsvinner i form av private forsikringspremier etc.

 

Enkelte ordninger kan være mer praktiske enn i Norge, som f.ex. at man kan få kjøpt øl & vin på nærmeste Esso-stasjon, mens andre ting er mer kompliserte, som f.ex. at man bare får kjøpt tobakk i spesialforretnigner.

 

Men denne tråden handler hovedsaklig om tomme trusler fra en frustrert "guttunge".

Han kommer, i likhet med de fleste som truer med å flytte hjemmefra/utenlands, til å bli boende i Norge og være i dårlig humør. En stemme på FrP ved neste valg er vel heller ikke å utelukke.

 

hva slags trusler kom jeg med?

 

frp er idioter som vil ta vare på ubrukelige gamle folk, de har ingen nytte for samfunnet lengre

Lenke til kommentar
Hei, jeg forbereder meg på å flykte itilfelle vi får SV i regjering neste år. Det har gjort nok .... de 4 siste årene og orker ikke 4 år til. Derfor tenkte jeg at jeg skulle flytte til det lande der menneskeverd, ytringsfrihet og demokrati er de fremtredene verdiene.

 

Jeg lurer derfor på

 

-hvordan jeg kan søke om amerikans pass?

-kan jeg ha både amerikans og norsk pass?

-hvis jeg har begge typer pass, hvor høy skatt betaler jeg? Betaler jeg skatt til den amerikanske eller norske stat?

-vil jeg fortsatt få gratis sykehus og trygd hvis jeg har amerikans og norsk pass?

 

Haha, synes det er utrolig morsomt at du ønsker å flykte fra "kommuniststaten", men gratis goder vil du holde på...

 

Men for å svare deg: Amerikansk pass får du kun dersom du er amerikansk statsborger. Amerikansk statsborger blir du enten ved fødsel, eller du kan søke etter at du har bodd i USA i 3-5 år sammenhengende som immigrant.

 

Når det gjelder skatt så er det hvor du regnes som skattemessig bosatt, og ikke statsborgerskap som gjelder.

 

Trygd og andre goder vil du normalt opparbeide og ha krav på for de årene du bor i Norge. Trygd baseres normalt bare på norsk inntekt mens du er bosatt i Norge.

 

Lykke til med utflyttingen! :blush:

Lenke til kommentar
Et liberalt magasin(Reason magazine) publiserte denne for en stund siden.

 

http://iamashadow.files.wordpress.com/2008/10/2e0vl6v.jpg

 

Den der var artig! :) Immigrasjonssystemet til USA er helt bak mål. Opprettet ikke Microsoft et eget hovedkvarter i Canada i frustrasjon fordi de ikke fikk oppholdstillatelse til programmører o.l.?

 

Det amerikanske immigrasjonssystemet er ikke mer bak mål enn det norske. Det er snarere mer omfattende for en amerikanere å søke oppholdstillatelse i Norge enn omvendt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...