Gå til innhold

SSD som oppstartdisk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe muligheter å bruke en SSD harddisk som oppstartdisken der Windows er lagret, forså ha en vanlig disk der du lagrer andre filer?

Er det noe poeng i det, eller vil det bare oppstå komplikasjoner. ideen er jo hvertfall ikke dum, tipper det vil gjøre Windows en del raskere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil det være en forskjell på det du lurer på og det å ha to helt vanlige disker der windows ligger på den ene og man lagrer ting og tang på en annen disk?

Skrevet
Vil det være en forskjell på det du lurer på og det å ha to helt vanlige disker der windows ligger på den ene og man lagrer ting og tang på en annen disk?

spørsmålet er jo bare om det er noe som lar seg gjøre uten, og om det er vært prisen og ytelsen?

Skrevet

Som sagt: Eg skjønner ikke hvorfor en SSD disk ikke skulle kunne brukes som windows oppstartdisk.

Hvordan klarer man seg med bare en SSD disk hvis dette ikke går?

Men mulig eg ikke skjønner spørsmålet ditt.

Skrevet
Som sagt: Eg skjønner ikke hvorfor en SSD disk ikke skulle kunne brukes som windows oppstartdisk.

Hvordan klarer man seg med bare en SSD disk hvis dette ikke går?

Men mulig eg ikke skjønner spørsmålet ditt.

jeg skjønner at, du ikke skjønner hvorfor en SSD disk ikke skulle kunne brukes som en Windows oppstartdisk.

Jeg har jo ikke sagt at det ikke går an. og fordi du skjønner at det går an, så betyr det ikke at andre ikke skal få spørre om det går an. Og dessuten så forstår jo jeg i bunn og grunn at det går, men det jeg hovedsakelig spør om, er hvor mye raskeredet går med en SSD disk og er ytelses øningen hvert prisen det koster.

Det er det jeg spør om.

Skrevet
Er det noe muligheter å bruke en SSD harddisk som oppstartdisken der Windows er lagret, forså ha en vanlig disk der du lagrer andre filer?

Er det noe poeng i det, eller vil det bare oppstå komplikasjoner. ideen er jo hvertfall ikke dum, tipper det vil gjøre Windows en del raskere.

Du har helt rett her, dette er den anbefalte måten å bruke SSD. Legg windows og programmer på en kjapp og liten SSD (30-120GB) og eventuelt spill, og så ha spill og mediefiler på en vanlig harddisk ved siden av. Det er ingen problemer med dette oppsettet, og de fleste her på forumet med SSD bruker det slik.

Jeg har selv dette, og har brukt det i over et halvt år nå.

Sjekk Beef Supreme's SSD for begynnere tråd, der er det en fin oversikt fra andre med SSD.

Jeg anbefaler selv at du sjekker OCZ Vertex 60GB eller 120GB, eller Intel x25-M 80GB. Det er veldig bra kjøp som vil gi deg masse ytelse og nokk plass. Ytelsen er verdt prisen, det vil du se fra tilbakemeldinger også ;)

Skrevet

SSD i bærbar funker veldig bra. Normalt er harddiskene der veldig trege.

Det som er fint er også at "alle" SSD er 2,5", så de passer helt fint i laptopper.

Rådet er fortsatt Vertex eller x25-M.

Skrevet

Du har helt rett her, dette er den anbefalte måten å bruke SSD. Legg windows og programmer på en kjapp og liten SSD (30-120GB) og eventuelt spill, og så ha spill og mediefiler på en vanlig harddisk ved siden av. Det er ingen problemer med dette oppsettet, og de fleste her på forumet med SSD bruker det slik.

Jeg har selv dette, og har brukt det i over et halvt år nå.

Sjekk Beef Supreme's SSD for begynnere tråd, der er det en fin oversikt fra andre med SSD.

Jeg anbefaler selv at du sjekker OCZ Vertex 60GB eller 120GB, eller Intel x25-M 80GB. Det er veldig bra kjøp som vil gi deg masse ytelse og nokk plass. Ytelsen er verdt prisen, det vil du se fra tilbakemeldinger også ;)

ok, så det har begynt å bli vanlig å kjøre slikt system altså, Nice!

er et slikt oppsett bedre enn foreksempel en raptor disk med 15000 rpm?

Skrevet

Det har begynt å bli "vanlig" blandt entusiaster som tar i bruk teknologi før det når folk flest. Selv var jeg ganske tidlig ute, allerede i slutten av august kjøpte jeg mine, siden det har det kommet mange fler her på forumet. De fleste som har kjøpt det hittil er enten folk som liker å mekke og skru på PC, folk som jobber som "admins", og gamere med enten god datakunskap eller dyp lommebok.

Håpet mitt er at det vil bli "vanlig" i løpet av året å bruke SSD som OS-disk, og snurredisker til lagring.

For dere som ikke har så stor peil på SSD, så skjønner jeg at prisen på 1200kr for 30GB og 2200kr for 60GB kan virke avskrekkende, men det vil gi dere en PC som føles like sprek som maskinene til hardcore gamere i "generell bruk". Alså, en ferdigbygd PC til 4000kr (for selve kabinett med innhold) blir like sprek (eller sprekere) som en PC til 10000-15000 hvis man putter i en del til 1200-2200kr...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...