-kga- Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Blir allt som koster over 200kr stoppet i tollen, eller hender det at det kommer gjennom uten å måtte betale ekstra og vente i en evighet? Hva er i såfal sjangsen for att den blir stoppet? Har ikke noe imot å betale for toll, men har ikke lyst til å vente i 2-3 uker ekstra, noe som fort kan skje om den blir stoppet.
Kontorstol Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 2-3 uker ekstra var kanskje å ta litt hardt i? 2-3 dager er vel mer realistisk.
phfjeld Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Å påstå at du fort må vente i to til tre uker på tollen er vel en litt drøy påstand. To til tre dager stemmer nok bedre med virkeligheten, og ja, alt som koster over 200 kroner kan stoppes i tollen.
Rescue me Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Å påstå at du fort må vente i to til tre uker på tollen er vel en litt drøy påstand. To til tre dager stemmer nok bedre med virkeligheten, og ja, alt som koster over 200 kroner kan stoppes i tollen. Blir som oftest det da, hvis man ikke skriver en annen verdi på pakken.
phfjeld Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Ja, men ikke alltid. Selv har jeg opplev å få igjennom pakker ufortollet til tross for at den oppgitte verdien var i overkant av $400. Man er da egentlig pliktig å melde i fra, tror jeg.
Isbilen Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 (endret) Bøker er ikke momspliktige, og går gjennom uansett (så lenge forsendelsen ikke inneholder noe annet du må fortolle). Ellers er det slik at hvis en "vanlig" vare over 200 spenn slipper gjennom tollen, er det bare flaks. Ikke regn med det. Endret 17. mars 2009 av Isbilen
-kga- Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Skrevet 17. mars 2009 Har kun hadlet bøker fra utlandet tidligere, så jeg har null erfaring med toll. Så jeg trudde det kunne ta flere uker siden jeg hørte en annen hadde måtte vente i flere uker ekstra. Kanskje han var uheldig. Man hører jo oftest om de værste tilfellene siden folk klager på ting oftere en de roser noe bra.
sedsberg Skrevet 17. mars 2009 Skrevet 17. mars 2009 Jeg har flere ganger vært ute for at en pakke har blitt ligende et par uker i tollen. Andre ganger kan en pakke være gjennom på 20 minutter. Har også vært ute for at de har åpnet pakker til verdi under 200kr. for å sjekke dem.
Skogslik Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 (endret) Kommer tollbrev lenge etter? fikk en vare som kosta rundt 500kr for sn stund siden, men ikkje hørt noe fra tollen enda. Men stod noe om toll på pakken, var stempla på. Endret 23. mars 2009 av Skogslik
cyclo Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 (endret) Jeg har selv opplevd at svært dyre ting har sluppet gjennom tollen ved en "glipp" flere ganger. Dog har det ikke skjedd i det siste. Den beste jeg har opplevd var en pakke hvor det på synlig pakkseddel stod "Total value: USD 550". Denne skriften hadde da tollen stemplet med "ikke tollpliktig" på tvers over. Tror ikke dette er noe man kan regne med, men de gangen man har sånn flaks kan man kose seg godt. (Dette gjelder forøvrig pakker sendt via vanlig post. Det har jeg opplevd har skjedd en 7-8 ganger. DHL og lignende bommer aldri) Endret 23. mars 2009 av cyclo
Skogslik Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Lurer på om det var det som stop på min pakke og faktisk! prisen på pakken var 70 dollar.
cyclo Skrevet 23. mars 2009 Skrevet 23. mars 2009 Jupp. Pakker som blir undersøkt og som man finner ut det ikke skal kreves inn toll eller moms på stemples med "ikke tollpliktig" og dato.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå