Gå til innhold

Sparer en virkelig strøm ved å slå av tv data osv?


Gjest member-63169

Anbefalte innlegg

Gjest member-63169

Noe jeg lenge har lurt på er om man virkelig sparer strøm ved å slå av lys, tv, data, osv.

Grunnen er at omtrent alt som bruker strøm i hjemmet omgjør den til varme til syvende og sist likevel, og blir med på å varme huset.

Det jeg tror er at når en slår av lyset vil ovnene stå mer på siden de alene må stå for oppvarmingen av rommet, hvis de har termostat på feks 20 grader.

Dette forutsatt at en behøvde å varme opp rommet, så om someren kan en spare strøm med å slå av.

 

Eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man snakker om at det du never bør slås av når du ikke bruker det, så handler det ikke så mye av hva du evt sparer, så det utgjør kanskje ikke så mye. Men når det blir flere tusen, eller millioner husstander, så blir dette ganske mye "bortkastet" strøm.

 

Selv om noe går opp i varme så vil jeg ikke tro det utgjør så mye, i alle fall ikke på en kald vinters natt her i norge. Men jeg kan ta veldig feil, da jeg ikke kan så alt for mye om akkuratt det som foregår fra elektrisitenten "kommer ut av veggen" og blir til varme etter hvert ;)

Lenke til kommentar

Bruker man elektriske varmeovner med god termostat til å varme opp et rom, så er det i prinsippet ingenting å spare på å slå av andre elektriske apparater i det samme rommet. Men siden varm luft er lettere enn kald luft, vil jeg anta at energien fra varmekilder som er plassert høyt oppe (f.eks lyspærer), ikke blir til særlig nytte for å varme opp rommet.

 

Hvis en skal være skikkelig pirkete så har man selvfølgelig også et mikroskopisk tap i alt lys og lyd som slipper ut, men tror en må være ganske gjerrig for å bry seg med slikt. :!:

Lenke til kommentar

Jeg hørte en gang at å skru av og på en LCD-skjerm brukte mer strøm enn å la den stå på i 24timer. Dette høres jo veldig merkelig ut, men kult om noen kunne underbygge/avise dette.

 

I flere diskusjoner på nettet har jeg sett nerder si at å skru av pcen er så 1995 og at strømforbruket og sannsynligheten for at noe går galt er minimalt (regner da med at pcen står i hvilemodus eller noe)

Lenke til kommentar
Gjest member-63169
Jeg hørte en gang at å skru av og på en LCD-skjerm brukte mer strøm enn å la den stå på i 24timer. Dette høres jo veldig merkelig ut, men kult om noen kunne underbygge/avise dette.

 

I flere diskusjoner på nettet har jeg sett nerder si at å skru av pcen er så 1995 og at strømforbruket og sannsynligheten for at noe går galt er minimalt (regner da med at pcen står i hvilemodus eller noe)

 

Har hørt det samme om lysrør, de bustet faktisk det på mythbusters. Det eneste du sparer på der er livslengden på røret.

Tviler neppe det er slik med LCD og, tenk deg en tv som bruker 100watt (100 Joule per sekund) skulle bruke mer enn 100*24*60*60= 8640000 joule (8640000w i ett sekund om du vil) hver gang en slo det på.

Lenke til kommentar

En Mac i dvalemodus bruker ca 0,05 W. Å slå den helt av hver natt gir derfor kun en ubetydelig besparing, selv på sommeren.

 

Glødepærer (tradisjonelle lyspærer) avgir ca 5% av energien som lys, resten avgis som varme. Å slå av lyset i et rom som varmes opp med strøm gir derfor kun en ubetydelig besparing, på vinteren vel og merke. På sommeren bør derimot lyset slås av når det ikke trengs.

 

I utelysene (der evt. varmeeffekt er bortkastet) bør man bruke sparepærer, det finnes sparepærer med innebygd lysmåler som egner seg godt for utelys.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Slå av eller slå heilt av? Forskjellen på standby og heilt av er mikroskopisk, der er brannfaren det beste argumentet for å slå alt heilt av.

 

Når ein varmer opp eit rom med elektrisk ovn med termostat betyr det lite om ein har mykje utstyr ståande på. Eg brukar LCD-TV, forsterkar og PC til å varme opp stova. Om natta er alt av, då er og ovnen av. Ingen grunn til å halde 23 grader i eit rom midt på natta. Same gjeld på sommaren heile døgnet. Utstyret står sjølvsagt på når eg brukar det, men eg slår det alltid av, legg ned lokket til PC-en osv. når det ikkje er i bruk. Ein PC brukar ikkje stort, det er mest for å senke brannfaren.

Lenke til kommentar
Hjemme skrur jeg av LCD-skjermen til PCen, PCen skrur seg av av selv klokka 01.00 og på igjen klokka 16.30, servern min står på 24/7. veit ikke om det er så strømbesparende men slipper ihvertfall bråk når jeg sover!

Jeg bruker å skru av skjermen, men lar PC'en stå på 24/7. Er blitt vant til litt bråk (ikke at PC'en bråker noe særlig) så går bra å såve :) .

Lenke til kommentar
Slå av eller slå heilt av? Forskjellen på standby og heilt av er mikroskopisk, der er brannfaren det beste argumentet for å slå alt heilt av.

Det varierer drastisk fra ting til ting. Dekoderen man lånte av Get før brukte f.eks. akkurat like mye strøm når den var på som når den stod på standby. Tror det var ca 50W. Har ikke testet den nye.

Lenke til kommentar
:) Selv om du får noe varme ut av det, blir det fortsatt tap av energi.

Da må man spørre seg hva "tapt energi" er, og hvor den blir av. I dette tilfellet er energien tapt når den går ut av huset (f.eks. i form av lydbølger), eller over i varme. Det aller meste av energien vil gå over i varme før den går ut av huset, og spørsmålet er derfor bare om denne varmen forsvinner ut av huset fortere enn om man brukte en ovn.

Lenke til kommentar
:) Selv om du får noe varme ut av det, blir det fortsatt tap av energi.

Da må man spørre seg hva "tapt energi" er, og hvor den blir av. I dette tilfellet er energien tapt når den går ut av huset (f.eks. i form av lydbølger), eller over i varme. Det aller meste av energien vil gå over i varme før den går ut av huset, og spørsmålet er derfor bare om denne varmen forsvinner ut av huset fortere enn om man brukte en ovn.

Blir jo tapt energi uansett da, kan ikke spare energi med å ha på diverse apperater selv om man ikke taper noe særlig om vinteren.

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at den strømen som blir brukt, kunne gjøre mye mer nytte for seg om den ble brukt til akkuratt oppvaring, isteden for å være ett produkt av noe annet

 

Jeg vil si det er helt omvendt.

 

All energi du bruker i et hus går til slutt over til varme. Det sies at bare omtrent 5% av energien som brukes av en glødelampe blir til lys mens resten blir til varme, men selv de siste 5 prosentene blir til varme når lyset absorberes av gjenstander i rommet. Unntaket er det som forsvinner ut gjennom vinduer. Samme med lyd; en høyttaler varmer opp vegger som absorberer lyd, selv om det er så lite at det egentlig bare er en teoretisk pussighet. Samme gjelder med kjøleskap, blendere, tv-er, datamaskiner o.s.v. Energi kan ikke forsvinne, bare ta en annen form, og omtrent all energi som ledes inn i huset via stikkontaktene blir før eller siden gjort om til varme. Eneste unntak jeg kan komme på er lys som forsvinner ut gjennom vinduer og lyd som plager naboen.

 

Så for å sørge for at strømmen gjør så mye nytte for seg som overhodet mulig er det faktisk best å ikke bruke det kun til oppvarming, men la oppvarmingen være et biprodukt av noe annet.

Lenke til kommentar
Det jeg mener er at den strømen som blir brukt, kunne gjøre mye mer nytte for seg om den ble brukt til akkuratt oppvaring, isteden for å være ett produkt av noe annet

 

Jeg vil si det er helt omvendt.

 

All energi du bruker i et hus går til slutt over til varme. Det sies at bare omtrent 5% av energien som brukes av en glødelampe blir til lys mens resten blir til varme, men selv de siste 5 prosentene blir til varme når lyset absorberes av gjenstander i rommet. Unntaket er det som forsvinner ut gjennom vinduer. Samme med lyd; en høyttaler varmer opp vegger som absorberer lyd, selv om det er så lite at det egentlig bare er en teoretisk pussighet. Samme gjelder med kjøleskap, blendere, tv-er, datamaskiner o.s.v. Energi kan ikke forsvinne, bare ta en annen form, og omtrent all energi som ledes inn i huset via stikkontaktene blir før eller siden gjort om til varme. Eneste unntak jeg kan komme på er lys som forsvinner ut gjennom vinduer og lyd som plager naboen.

 

Så for å sørge for at strømmen gjør så mye nytte for seg som overhodet mulig er det faktisk best å ikke bruke det kun til oppvarming, men la oppvarmingen være et biprodukt av noe annet.

 

Ja selvfølgelig gpr energi over i andre former. Men la oss si at du har enn vis menge strøm tilgjengelig:

 

Så 5% blir til lys, hva om du da kunne brukt de restrende 95% i en varmeovn som utnytter elektrisitet til å skape varme mye mer effektivt enn det en lyspære gjør, slik er det man kan spare strøm!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...