Gå til innhold

ble tatt med falsk legitimasjon helvete


saladin89

Anbefalte innlegg

Mem blir du ikke rapet i dusjen?? lol kødder, tipper norske fengsler er litt mer vennlige enn amerikanske. hadde jo vært litt gøy å gå i fengsel, men vet ikke om du må reise langt for å komme ditt, og det virker litt skummelt.

 

Ja det virker som jeg kom lett unna med 2000 kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kommer ikke i fengsel om du nekter å betale. Da får du krav fra Statens Innkrevingssentral, og oppå boten et skikkelig innkrevingsgebyr. Om du da heller ikke betaler krever de det inn i trekk fra lønn om du har arbeide eller trekk i trygd om du er trygdet. Om du hverken er trygdet eller har arbeid, slik at det er umulig å tvangstrekke noe, kan du havne i fengsel og sone for det.

 

Det smarteste er å betale boten og bli ferdig med det. Hvordan vil du føle det om arbeidsgiver får vite at du skal trekke i lønn for å betale en bot fordi du tulla i fylla?

Lenke til kommentar

skal seff betale boten med en gang. Har sendt den retur delen tilbake.

 

det står på papiret jeg fikk:

For overtredelsen ilegges De en bot til statskassen på Kr. 2000 eller hvis boten ikke betales/inndrives, en straff av fengsel i 4 dager.

 

jeg kan chillern i fengsel :o hvis jeg vil?!?

 

får jo gratis mat og greier lol :D

 

Men ut i fra det dere sier må jeg betale greia uansett.

Lenke til kommentar
Mem blir du ikke rapet i dusjen?? lol kødder, tipper norske fengsler er litt mer vennlige enn amerikanske. hadde jo vært litt gøy å gå i fengsel, men vet ikke om du må reise langt for å komme ditt, og det virker litt skummelt.

 

Ja det virker som jeg kom lett unna med 2000 kr.

 

Er også forskjell på film og virkelighet...

Lenke til kommentar
skal seff betale boten med en gang. Har sendt den retur delen tilbake.

 

det står på papiret jeg fikk:

For overtredelsen ilegges De en bot til statskassen på Kr. 2000 eller hvis boten ikke betales/inndrives, en straff av fengsel i 4 dager.

 

jeg kan chillern i fengsel :o hvis jeg vil?!?

 

får jo gratis mat og greier lol :D

 

Men ut i fra det dere sier må jeg betale greia uansett.

Det står jo "eller". Kontakt de som har sendt deg greiene.

Lenke til kommentar

ser ut som det er feil det dere sier jeg ble ikke tatt for dokumentforfalskning. Men det er tydeligvis en annen lov som dekker det jeg gjorde. Det jeg gjorde var jo å låne kortet til en annen, dette er tydeligvis ikke dokumentforfalskning, hvis det hadde vært det hadde jeg fått en mye strengere straff. Og nei jeg kan ikke velge fengsel tydeligvis, hvis jeg ikke hadde noe penger i det hele tatt, hadde jeg kunnet gjøre det, men jeg får jo stipen/lån så jeg har penger. Snakka med politimannen på telefonen, fikk vite det derfra.

Lenke til kommentar

Du vet at vaktene ikke har lov til å holde deg igjen? Hvis de tok kortet ditt kunne du bare gå din vei, og de hadde bare stått der med et random kort. Eneste som har lov til å kreve noe fra deg er politiet selv.

 

Dokumentforfalskning er hvis du hadde rippet i kortet, eller skrevet noe på det. Det hadde du ikke gjort, ergo ikke dokumentforfalskning!

Lenke til kommentar
Betyr dette at politiet kommer til å ta opp saken eller pleier de å henlegge sånne saker? lol vedder på at ingen vet dette, men hadde vært kult å vite hva som er standard prosedyre.
Dem skriver ned uansett, det er standard prosedyre at alt som skjer havner i PO. Om dem lager noen sak ut av det er opp til fornærmede. Om det er en alvorlig sak og fornærmede ikke vil ha sak, kan politiet likevel ta saken

 

hadde vært litt kult da å vært 4 dager i fengsel istedenfor å betale boten, kunne for eksempel lest pensum i fengsel liksom hehe. men man får kanskje mer på rullebladet eller noe hvis man har vært i fengsel.
Hvordan det går med rullebladet kommer veldig ann på hvilken type straff du fikk

Forenklet forelegg - Ingenting på rullebladet (dette du fikk?)

Forelegg - 2år på rullebladet

Betinget Fengsel - 5år på rullebladet

Ubetinget fengsel - 10år på rullebladet

 

jeg kan chillern i fengsel :o hvis jeg vil?!?

Det kan du ikke, det skal myyyyye til for at du havner i fengsel for ubetalt forelegg. Da må du isåfall ikke eie noe, ingen verdier og bankkonto på 0 i lange tider

Lenke til kommentar
Du har brukt et falskt "dokument" til å lure noen til å tro at du er gammel nok, da er det vel dokumentforfalskning, og etter det jeg vet har dokumentforfalskning en strafferamme som tilsvarer fengsel.

 

Edit: Tviler selvfølgelig på at du får veldig høy straff, siden dette neppe er kjempealvorlig, men det kan være nok til å få prikk på rullebladet, vil jeg tro.

Teknisk sett var ikke dokumentet han forsøkte å benytte falskt, det var forsøk på bedrageri. Alså, han forsøkte å utgi seg for å være en annen. For å bli straffet for dokumentforfalskning må dokumentet som blir vist frem være falskt.

 

Tekniske ting slik sett er litt morsomme. Frem til for et par år siden så alle førerkort like ut, og førerbevi (mopedførerbevis, båtførerbevis, osv) så helt forskjellige ut, og siden praktisk talt alle førerkort krever at du er 18 år ble forutsatt at alle med førerkort var 18. Dette var ganske kjekt for vi som tok lappen på lett motorsykkel :D Kort sagt, så var det kun 1/10 som gadd å sjekke datoen, og de som sjekket datoen så at det faktisk var gyldig legitimasjon (bare at man ikke var gammel nokk :p), og så lenge man ikke sa "jeg er 18" eller svarte ja på spørsmål, så kunne man ikke bli tiltalt på noe vis, da man ikke hadde forsøkt å utgi seg for noe man ikke var. Det ble også mye lettere siden alle spurte "har du legitimasjon?", ikke "er du 18 år?". Desverre for kommende generasjoner er nå mopedlappen på samme kort som billappen, og siden mange mopedister har forsøkt seg på dette, så har betjening blitt obs. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...