Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tampong-bruker i koma


Anbefalte innlegg

Hei!

Tamponger er farlige hvis de er inne i lengre enn 4 (?) timer.

Hva skjer med en jente som legges inn på sykehus med tampong?

Blir dette sjekket?

Skifter sykesøster tampong på pasienter som fortsatt blør? Eller bruker de bind?

Hva har bevisstløse pasienter på seg under dyna?

Og hvordan tømmer de seg når de er i drømmeland?

 

Rettet T9-feil.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Tamponger er farlige hvis de er inne i lengre enn 4 (?) timer.

Hva skjer med en jente som legges inn på sykehus med tampong?

Blir dette sjekket?

Skifter sykesøster tampong på pasienter som fortsatt blør? Eller bruker de bind?

Hva har bevisstløse pasienter på seg under dyna?

Og hvordan tømmer de seg når de er i drømmeland?

 

Rettet T9-feil.

Hvorfor lurer du på dette? (har faktisk lurt på det samme)

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Jeg er nysgjerrig på hva man gjør med bevisstløse pasienter. Så enkelt er det.

 

Sliter litt med å se for meg at sykesøs eller legen leter etter tampongen. Antagelig er den vel lett synlig pga. tråden som henger ut?

 

Jeg er mann, så jeg har aldri brukt tampong.

Men jeg så en dokumentar på Discovery om noen kvinner som døde av et nytt tampongmerke. det var unge, friske kvinner som døde av "toksisk sjokk-syndrom" Det var ikke bakterier i tampongene, men de virket som rugekasser og kvinnens egne bakterier fikk vokse i tampongen til de ble sterke nok til å invadere kroppen hennes. Etter dette forsvant de såkalte "superabsorberende" tampongene fra hyllene.

 

Men det er ikke bare det med tamponger jeg lurer på, tross emnetittelen.

Lenke til kommentar
Men jeg så en dokumentar på Discovery om noen kvinner som døde av et nytt tampongmerke. det var unge, friske kvinner som døde av "toksisk sjokk-syndrom" Det var ikke bakterier i tampongene, men de virket som rugekasser og kvinnens egne bakterier fikk vokse i tampongen til de ble sterke nok til å invadere kroppen hennes. Etter dette forsvant de såkalte "superabsorberende" tampongene fra hyllene.

 

Hjelp :wow:

 

Jeg er litt usikker på hva som er praksisen når det kommer til tamponger på sykehus, men det hadde vært greit om de hadde fjernet dem. Selv om jeg ser for meg at det blir litt rart å sjekke.

Lenke til kommentar

Dragen:

Stikker de inn et kateter i urinblæren på alle pasienter som er i koma?

Det er vel litt enklere på jenter enn på gutter? Er ikke bleie en bedre løsning?

 

Og denne "bæsjestolen"... Forutsetter ike det at man vet når pasienten skal bæsje?

 

Har lest historier om folk som har vært hjernedød og ligget på sykehus i 20 år. De sitter vel ikke på en sånn stol. så bruker de bleie? Får man ikke forferdelige sår bak av å gjøre i bleia hver dag i 20 år?

 

Hvordan fjerner de alle ikke-kroppslige deler?

Sjekker de om det henger en bomullstråd ut av vagina, og drar i så fall ut denne?

Hva om de ikke umiddelbart ser tråden? Må de grave litt for å være sikker?

 

 

Capria:

Det programmet jeg så om de døde tampongbrukerne var amerikansk.

De hadde brukt et nytt merke superabsorberende tamponger. De inneholdt selvsagt ikke bakterier, men deres superabsorberende egenskaper gjorde dem farlige allikavel. De fins ikke i hyllene nå.

Men jeg antar at en kvinne som lar normale tamponger bli der inne for lenge kan få samme sykdom. Og den er livsfarlig.

 

Rely tampons

Package of Rely Tampons

 

Following a controversial period of test marketing in Rochester, New York and Fort Wayne, Indiana,[9] in August 1978 Procter and Gamble introduced superabsorbent Rely tampons to the United States market[10] in response to women's demands for tampons that could contain an entire menstrual flow without leaking or replacement.[3] Rely used carboxymethylcellulose (CMC) and compressed beads of polyester for absorption. This tampon design could absorb nearly 20 times its own weight in fluid.[11] Further, the tampon would "blossom" into a cup shape in the vagina in order to hold menstrual fluids.

 

In January 1980, epidemiologists in Wisconsin and Minnesota reported the appearance of TSS, mostly in menstruating women, to the CDC.[12] S. aureus was successfully cultured from most of the women. A CDC task force investigated the epidemic as the number of reported cases rose throughout the summer of 1980, accompanied by widespread publicity. In September 1980, the CDC reported that users of Rely were at increased risk for developing TSS.[13]

 

On September 22, 1980, Procter and Gamble recalled Rely[14] following release of the CDC report. As part of the voluntary recall, Procter and Gamble entered into a consent agreement with the FDA "providing for a program for notification to consumers and retrieval of the product from the market".[15] However, it was clear to other investigators that Rely was not the only culprit. Other regions of the United States saw increases of menstrual TSS before Rely was introduced.[16] It was shown later that higher absorbency of tampons was associated with an increased risk for TSS, regardless of the chemical composition or the brand of the tampon. The sole exception was Rely, for which the risk for TSS was still higher when corrected for its absorbency.[17] The ability of carboxymethylcellulose to filter the S. aureus toxin that causes TSS may account for the increased risk associated with Rely.[11]

 

By the end of 1980, the number of TSS cases reported to the CDC began to decline. The reduced incidence was attributed not only to the removal of Rely from the market, but also from the diminished use of all tampon brands. According to the Boston Women's Health Book Collective, 942 women were diagnosed with tampon-related TSS in the USA from March 1980 to March 1981, 40 of whom died.

 

[edit] (wikipedia)

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Jeg er nysgjerrig på hva man gjør med bevisstløse pasienter. Så enkelt er det.

Ja, akkurat! Der har du det! Man mister jo på en måte kontrollen over hva som skjer og behandlingen. Man mister jo også absolutt sin selvmedbestemmelsesrett i og med at man ikke kan gi signaler om hva man selv ønsker. For noen vil kanskje tilværelsen som en bevisstløs pasient være en blottelse av privatlivet og kontroll, i og med at mange mennesker selv ønsker å styre hvem som skal se på ulike deler av kroppen, og hvordan det skal skje.

 

Hva menes forresten med sånne seter dere snakket om litt lengre nede i emnet?

Endret av Mademoiselle
Lenke til kommentar

Vel, om noen havner i koma, så er faktisk pleierne/legene nødt til å sjekke slike ting, nettopp fordi det kan føre til døden om det ikke blir oppdaget og fjernet. Da får privatlivet komme i andre rekke.

 

De superabsorberende tampongene førte sannsynligvis til TSS (toksisk sjokksyndrom) fordi de absorberte så bra at de ikke ble fulle før etter mange timer. Jo lenger man har inne en tampong, jo mer vil bakteriene trives og formere seg, og da blir man syk. Selv om det sannsynligvis sto advarsel på de superabsorberende tampongene, har folk en tendens til å tenke "det skjer ikke meg", og heller utnytte det faktum at man kan gå mye lenger uten å tenke på å bytte tampong. De aktuelle tampongene var nok beregnet på kvinner med ekstra kraftige blødninger, som fyller opp en vanlig tampong i løpet av en time.

 

De blir vel nødt til å sette kateter, ja. Og ang bleiesår, som var nevnt over her, så blir vel det behandlet på lik linje med liggesår, som også er et aktuelt problem for mennesker som ligger hele tiden.

Lenke til kommentar

Interessant tråd. Har aldri tenkt på dette. Skulle da tro at det er mulig å ta ut avfallsstoffer (urin og avføring) i slanger etc., gjerne før det blir avføring (som vi kjenner det), om de greier å ta næring INN med slanger. Er vel dette dere ha nevnt med de såkalte katetene.

 

PS: Om jeg var jente og havnet i koma ville jeg gitt godt faen i at noen rotet litt nedentil for å finne en eventuell tampong, om alternativet var å dø av et bakteriangrep derfra...

Lenke til kommentar

Blei nyskjerrig på en ting selv her nå. Trådstarter never at tampong skal sitte inne i 4 timer normalt (?) mens nestemann nevner at "grensa" er 8 timer. Vil det da si at ei jente som bytter tampong rett før hun går å legger seg å da sover i 12 timer f.eks har veldig lett for å bli syk av eventuelle bakterier som har kost seg litt for lenge? Bruker 12 timer som eksempel da dette er tiden jeg pleier å bruke selv på å sove

Endret av XtaZ
Lenke til kommentar
Blei nyskjerrig på en ting selv her nå. Trådstarter never at tampong skal sitte inne i 4 timer normalt (?) mens nestemann nevner at "grensa" er 8 timer. Vil det da si at ei jente som bytter tampong rett før hun går å legger seg å da sover i 12 timer f.eks har veldig lett for å bli syk av eventuelle bakterier som har kost seg litt for lenge? Bruker 12 timer som eksempel da dette er tiden jeg pleier å bruke selv på å sove

 

Jeg sier 8 timer fordi det er det som blir sett på som "maksgrense" av helsepersonell (i alle fall de jeg har snakket med/lest om), og fordi det er det som står i pakningsvedleggene som kommer med hver tampongpakke. (Jeg er også jente, og har en liten anelse om hva som er vanlig å mene om saken blant helsepersonell.

 

MEN, den tiden som det anbefales å ha den inne er omtrent 3-4 timer. Altså skal man velge en tampongstørrelse som er full når man tar den ut etter 3-4 timer. Blør man den full før det, må man prøve en større størrelse, og hvis den ikke er full, prøver man en mindre.

 

Og når det gjelder maksgrensa: Nei, det er ikke farlig å gå noen timer over av og til. TSS er en svært sjelden sykdom, så det er ikke sånn at man blir dødssyk med en gang man har den i litt lenger enn man skal. Man kan dessuten få TSS uten å bruke tampong, eller selv om man bruker tampongen etter bruksanvisningen (men sjansen for dette er svært minimal). Det er ikke veldig lett å bli syk av tamponger selv om man sover lenger enn åtte timer, men sjansen øker, og bakteriefloraen i underlivet blir også satt på prøve (noe som igjen har mye å si når det gjelder sopp og andre relativt ufarlige problemer).

Lenke til kommentar
Blei nyskjerrig på en ting selv her nå. Trådstarter never at tampong skal sitte inne i 4 timer normalt (?) mens nestemann nevner at "grensa" er 8 timer. Vil det da si at ei jente som bytter tampong rett før hun går å legger seg å da sover i 12 timer f.eks har veldig lett for å bli syk av eventuelle bakterier som har kost seg litt for lenge? Bruker 12 timer som eksempel da dette er tiden jeg pleier å bruke selv på å sove

 

Jenter sover ikke med tampong ;) Ikke de smarte hvertfall.

Lenke til kommentar
Blei nyskjerrig på en ting selv her nå. Trådstarter never at tampong skal sitte inne i 4 timer normalt (?) mens nestemann nevner at "grensa" er 8 timer. Vil det da si at ei jente som bytter tampong rett før hun går å legger seg å da sover i 12 timer f.eks har veldig lett for å bli syk av eventuelle bakterier som har kost seg litt for lenge? Bruker 12 timer som eksempel da dette er tiden jeg pleier å bruke selv på å sove

 

Jenter sover ikke med tampong ;) Ikke de smarte hvertfall.

 

Det er vel veldig forskjellig fra person til person regner jeg med. Flere av mine veninner som gjør det iallefall som jeg har fått med meg. Om de er så smarte sånn ellers er litt om og men :p

Lenke til kommentar
Blei nyskjerrig på en ting selv her nå. Trådstarter never at tampong skal sitte inne i 4 timer normalt (?) mens nestemann nevner at "grensa" er 8 timer. Vil det da si at ei jente som bytter tampong rett før hun går å legger seg å da sover i 12 timer f.eks har veldig lett for å bli syk av eventuelle bakterier som har kost seg litt for lenge? Bruker 12 timer som eksempel da dette er tiden jeg pleier å bruke selv på å sove

 

Jenter sover ikke med tampong ;) Ikke de smarte hvertfall.

 

Jo, det er faktisk temmelig mange som gjør det, og det kan være veldig praktisk, det, så lenge man ikke sover veldig lenge. Det finnes også de som står opp en gang i løpet av natten for å bytte tampong, slik at de slipper å går over tiden.

 

Upraktisk og dårlig for søvnen, tenker du kanskje? For mange jenter er det umulig å sove med et klamt bind i skrittet, så det å bli vekket en gang om natta, men være tørr og komfortabel mellom beina gir ofte bedre søvn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...