Gå til innhold

kan man faktisk skrive slik...?


katiemore

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, har fått høre at det er lov å skrive "viss". Jeg har alltid trodd "viss" var dyslektikerspeak, på linje med "værre" og "verken". Til og med "verken" er lov, selv om det skaper tvetydighet. Det kan ha noe med at jeg ALDRI har sett "viss" brukt i aviser, film, tegneserier eller TV. Jaja, alt skal gjøres så enkelt som overhodet mulig.

Lenke til kommentar

"Viss" er vel opprinnelig nynorsk? Det er vel på tide med en reform der vi fjerner alle de stumme h-ene. Jeg har aldri hørt noen si "HHHvis" og "HHHval", hvis du skjønner. Sammensetningen HV har jo en forbindelse med den nynorske KV (hva=kva, hval=kval). Men hva er vitsen med å reformere et skriftspråk ingen snakker?

 

Når alt kommer til alt, så er det kanskje like greit at det heter "hvis" på bokmål.

Lenke til kommentar
"Være seg" er en gammel rest av konjunktiv, som vi ellers stort sett har slutta med.

 

Man finner det også i noen andre uttrykk som "Gud bevare deg" og "Faen ta deg".

 

Det var vel dette svaret jeg lette etter fra starten av :)

 

Bare hyggelig at noen av oss kan komme med kunnskap og innsikt. :)

Lenke til kommentar
Hva med komma etter "men"?

 

Komma etter "men" forekommer uhyre sjelden.

 

Uff, jeg klarte vel å gjøre enda en feil der :p Jeg mente komma etter "men".

Er du sikker på at du ikke mente før "men"? :>

 

...Og jeg som trodde det ikke gikk an å skrive dette feil... to ganger er en ny rekord... :hrm:

Selvfølgelig mente jeg før :roll:

Endret av lollsazz
Lenke til kommentar
Jeg pleier å si/skrive "skulle det være seg" eller "skulle det vise seg", og jeg tror den siste av disse to er rimelig vanlig. "Være seg" alene virker veldig litt stivt i våre dager, men som sagt, så er det riktig.

 

Ja, jeg synes også det blir stivt. Lurer på hvor langt tilbake i tid man må gå for å høre at folk snakker slik. Da jeg spurte noen av de andre i klassen min om de visste om dette uttrykket, så var det ingen som gjorde det. Muligens har ikke engang besteforeldrene deres brukt dette (ev. særlig ofte).

Lenke til kommentar
Haha, har fått høre at det er lov å skrive "viss". Jeg har alltid trodd "viss" var dyslektikerspeak, på linje med "værre" og "verken". Til og med "verken" er lov, selv om det skaper tvetydighet. Det kan ha noe med at jeg ALDRI har sett "viss" brukt i aviser, film, tegneserier eller TV. Jaja, alt skal gjøres så enkelt som overhodet mulig.

Du blir nok overrasket over å få vite at "hverken" først ble riktig i 2005, etter mange år med bare "verken". For lenge, lenge siden var "hverken" det eneste riktige, sånn som jeg har forstått det.

 

Tatt fra "Rettskrivningsendringene i 2005":

a) Tradisjonelle former som gjeninnføres. Det gjelder f.eks. adferd, adkomst o.l., fler, flyve-/flyver/flyvning, fold (grødeutbytte), foldekniv, fylde, hverken, hvitbjørn, mere, syv, utblåsning, kold- i visse sammensetninger, sten i visse faglige sammenhenger og typen Det indiske hav (med enkeltbestemt substantiv). I brøker hvor nevneren er 13 eller høyere, blir det valgfritt å bruke ordenstall – trettendedel osv. – slik det har vært for brøker med nevner mindre enn 13.

http://www.sprakradet.no/nb-no/Toppmeny/Pu...ingsendringene/

 

Men nå er begge riktige, som sagt.

II verken el. hverken — eller konj (fra da. hverken, gda hwærki(n), jf norr hvár(t)ki 'ikke noe av to') sideordnende konj som uttrykker en nektelse som sammenfatter to (el. flere) ledd hun kan verken lese eller skrive / være verken for eller imot / jeg kan ikke komme verken i dag eller i morgen

http://www.dokpro.uio.no/perl/ordboksoek/o...=n&renset=j

 

Selvfølgelig mente jeg etter :roll:

Sikker på at du ikke mente før?

 

:whistle:

 

Ja, jeg synes også det blir stivt. Lurer på hvor langt tilbake i tid man må gå for å høre at folk snakker slik. Da jeg spurte noen av de andre i klassen min om de visste om dette uttrykket, så var det ingen som gjorde det. Muligens har ikke engang besteforeldrene deres brukt dette (ev. særlig ofte).

Hmm. Jeg har lest det ganske mange ganger og hørt det noen få ganger. De gangene jeg har hørt det er det riktignok som regel i høytidelige taler som er skrevet på forhånd e.l.

Endret av TanTheMan
Lenke til kommentar

Wikipedia har også mye gøy om riksmål. Feks denne lille stubben

 

"Forskjellene mellom riksmålet og bokmålet kan illustreres gjennom setningen «skogbunnen ble dekket av dugg». Denne setningen har på riksmål vært den samme siden 1917. På bokmål har det derimot eksistert inntil 72 mulige former, ettersom skog også kunne hete skau, bunn kunne hete botn eller bonn, ble kunne hete blei, dekket kunne hete dekt og dekka, og dugg kunne hete dogg. Eksempelvis kunne det på bokmål hete skaubotnen blei dekka av dogg."

Lenke til kommentar
Det er nok mange som blander bokmål og riksmål. Aftenposten bruker riksmål.

 

Det begynner å bli en stund siden Aftenposten skrev riksmål. Nå har avisen sin egen rettskrivningsordliste, utgitt i samarbeid med Kunnskapsforlaget. Her heter det i forordet: "Med få unntak samsvarer Aftenpostens rettskrivning med moderat bokmål, slik det er fastlagt etter rettskrivningsendringene 2005." Den viktigste forskjellen mellom Aftenpostens rettskrivningsordliste og en vanlig bokmålsordliste er at førstnevnte ikke har den hærskaren av valgfrie dobbeltformer som meldingen over illustrerer, men gjerne kun én form, den man ønsker journalistene skal bruke i avisen. Så i Aftenposten skriver man "Skogbunnen ble dekket av dugg" og ikke "Skaubotnen blei dekka av dogg", som er tillatt i offisielt bokmål.

Endret av Beatnik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...