Gå til innhold

kan man faktisk skrive slik...?


katiemore

Anbefalte innlegg

hei. jeg har truffet på et merkelig uttrykk (tror jeg) to steder i skolebøkene mine, men har aldri hørt om at man kan skrive noe slikt. ordene er: "det være seg".

 

et eksempel fra biologiboka mi er"mennesker har lenge latt seg friste av "lettvinte" veier mot målet, det være seg å løpe fortere eller å ha størst mulig kropp". jeg synes denne setningen høres skikkelig rar ut, men jeg har jo sett dette rare uttrykket to steder, så jeg lurer på:

 

er dette en veldig gammel skrivemåte eller noe? :ermm:

Endret av lollsazz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig språk. Det er det som irriterer meg. Det være seg innlegg eller kommentarer der skribenten ikke klarer å bruke stor bokstav etter punktum, da/når-feil, hvis/viss (ja, jeg vet det er lov å skrive viss, men… urk), og/å-feil, feil bruk av ord.

 

Eksempel.

Lenke til kommentar
Dårlig språk. Det er det som irriterer meg. Det være seg innlegg eller kommentarer der skribenten ikke klarer å bruke stor bokstav etter punktum, da/når-feil, hvis/viss (ja, jeg vet det er lov å skrive viss, men… urk), og/å-feil, feil bruk av ord.

 

Eksempel.

 

Ja vel. Det er ikke det at jeg ikke klarer å bruke stor bokstav, men heller at jeg ikke tar meg tid til det. Word har delvis skylda: jeg har blitt vant til automatisk stor bokstav etter hvert punktum. Grammatiske feil irriterer meg også, men det med stor bokstav gidder jeg sjeldent å bruke tida mi på. Uansett vet jo alle at det skal være stor bokstav etter punktum. :ermm:

Endret av lollsazz
Lenke til kommentar
Dårlig språk. Det er det som irriterer meg. Det være seg innlegg eller kommentarer der skribenten ikke klarer å bruke stor bokstav etter punktum, da/når-feil, hvis/viss (ja, jeg vet det er lov å skrive viss, men… urk), og/å-feil, feil bruk av ord.

 

Eksempel.

 

Er det lov til å skrive "viss" i stedet for "hvis"? Det må vel være noe ganske nytt, eller?

Endret av lollsazz
Lenke til kommentar

Det er helt greit å skrive "viss" istedenfor "hvis" men det ser tåpelig ut. Det er ikke veldig nytt. Språk er i stadig utvikling. Det er derimot ikke greit å skrive "dedt" fremfor "det". Overdreven bruk av spørsmåltegn bør også unngås da det ser tåpelig ut samtidig som det er fullstendig unødvendig.

 

edit: Hvis jeg høres litt krass ut så er det fordi jeg er trøtt og sliten og da blir slike skrivefeil ekstra irriterende.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar
Det er helt greit å skrive "viss" i stedenfor "hvis" men det ser tåpelig ut. Det er ikke veldig nytt. Språk er i stadig utvikling. Det er derimot ikke greit å skrive "dedt" fremfor "det". Overdreven bruk av spørsmåltegn bør også unngås da det ser tåpelig ut samtidig som det er fullstendig unødvendig.

 

edit: Hvis jeg høres litt krass ut så er det fordi jeg er trøtt og sliten og da blir slike skrivefeil ekstra irriterende.

 

Du er vel en skikkelig perfeksjonist, du? :roll: Fornøyd nå?

"Istedenfor", forresten ;)

Endret av lollsazz
Lenke til kommentar
Du er vel en skikkelig perfeksjonist, du ? :roll: Fornøyd nå?

Antagelig ikke. Du har et mellomrom mellom "du" og spørsmålstegnet.

 

 

:p

 

Agh! :p Har dere "scanne (du skal vel ikke si at jeg må skrive ordet på riktig norsk?) - grammatikkfeil øyne" eller noe? Dere ser hver eneste lille feil jeg gjør! Ja, ja. Jeg får vel bare venne meg til å skrive riktig ;)

Lenke til kommentar

Haha, ja jeg burde vel vente noen angrep tilbake når jeg leker "grammarnazi".

 

Skrev dog at jeg var trøtt og sliten og legger derfor skylden på det. Klager heller aldri på småfeil slik som glemte komma og liknende. Det som irriterer meg er feil som er fororsaket av ren latskap. Slik som f.eks fravær av stor forbokstav, ingen avsnitt, ingen punktum osv.

 

Forøvrig....

 

lrn2use 1!11!oneleveneleven111!!1!!!!!!!!!!!!!!!!!11

 

;)

Lenke til kommentar
Agh! :p Har dere "scanne (du skal vel ikke si at jeg må skrive ordet på riktig norsk?) - grammatikkfeil øyne" eller noe? Dere ser hver eneste lille feil jeg gjør! Ja, ja. Jeg får vel bare venne meg til å skrive riktig ;)
Nei, jeg har ikke det. Bare litt i det ertende hjørnet i dag. Håper ikke du tok det for tungt. ;)

 

Det lønner seg forresten å legge seg litt i trening på rettskrivingen uansett. Det virker så mye mer proffesjonelt når man skriver korrekt.

Lenke til kommentar
Det er helt greit å skrive "viss" istedenfor "hvis" men det ser tåpelig ut. Det er ikke veldig nytt. Språk er i stadig utvikling. Det er derimot ikke greit å skrive "dedt" fremfor "det". Overdreven bruk av spørsmåltegn bør også unngås da det ser tåpelig ut samtidig som det er fullstendig unødvendig.

 

edit: Hvis jeg høres litt krass ut så er det fordi jeg er trøtt og sliten og da blir slike skrivefeil ekstra irriterende.

 

Hva med komma etter "men"?

Lenke til kommentar
Agh! :p Har dere "scanne (du skal vel ikke si at jeg må skrive ordet på riktig norsk?) - grammatikkfeil øyne" eller noe? Dere ser hver eneste lille feil jeg gjør! Ja, ja. Jeg får vel bare venne meg til å skrive riktig ;)
Nei, jeg har ikke det. Bare litt i det ertende hjørnet i dag. Håper ikke du tok det for tungt. ;)

 

Det lønner seg forresten å legge seg litt i trening på rettskrivingen uansett. Det virker så mye mer proffesjonelt når man skriver korrekt.

 

Ja, jeg vet. :) Det er fortsatt det "dumme" retteprogrammet på Word som har skylda. For ikke lenge siden ble jeg nødt ti å skrive en stil for hånd, mens de andre skrev på pc (jeg hadde glemt min). Det var ganske slitsomt å være nødt til å tenke over all grammatikken. Ikke at jeg hadde skrevet liten bokstav etter komma eller dobbelt mellomrom for hånd... :p

Men det er helt greit; dere kan bare rette meg hvis jeg skriver noe feil :)

Lenke til kommentar
Haha, ja jeg burde vel vente noen angrep tilbake når jeg leker "grammarnazi".

 

Skrev dog at jeg var trøtt og sliten og legger derfor skylden på det. Klager heller aldri på småfeil slik som glemte komma og liknende. Det som irriterer meg er feil som er fororsaket av ren latskap. Slik som f.eks fravær av stor forbokstav, ingen avsnitt, ingen punktum osv.

 

Forøvrig....

 

lrn2use 1!11!oneleveneleven111!!1!!!!!!!!!!!!!!!!!11

 

;)

 

Forårsaket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...