Gå til innhold

Tegn på at man er kristenfundamentalist


Anbefalte innlegg

Jeg vil kritisere trådstarters oversettelse her.

 

Den originale listen heter:

Top Ten Signs You're a Fundamentalist Christian

Så egentlig burde denne posten hete:

Tegn på at man er fundamentalistisk kristen

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår ikke emnetittelen. Hva betyr psykelig kristen? Er det en feilstaving av "sykelig kristen", eller skal det være "psykisk kristen" (i motsetning til "fysisk kristen", noe som ikke gir mening i det hele tatt for meg). Uansett kaller man det gjerne åndelig, ikke psykisk, når man snakker om slike ting.

 

Hvis trådstarter mener at kristne er psykisk syke, hadde det vært mye bedre å skrive "sykelig kristen". Sykelig henger da sammen med kristen slik at man forstår at det er troen på kristendommen som er sykelig (dette impliserer at det ikke er snakk om noen fysisk sykelighet, dermed blir henvisningen til psyke helt overflødig).

 

Hvem var det som påsto at åpningsinnlegget ikke innbød til diskusjon forresten?

Lenke til kommentar
Tror at konsekvensen av å adskille seg fra Gud er å være adskilt fra han i evigheten. Tror at denne adskillelsen er det som kalles helvete, at dette er en lidelse, men at det til syvende og sist er rettferdig, siden mennesker velger det selv.

 

Nei, man velger ikke selv. Gud velger hvem som får leve i Himmelen og hvem som drar til Helvete, basert på vår religiøse tro.

 

Hva tror du skjer i Helvete? Blir man grillet av Satan dagen lang?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hvorfor er du uføretrygdet? Du virker mer enn oppegående nok til å jobbe, selv om du er kristen.

Dette har vel fint lite med diskusjonens tema å gjøre?

Kanskje han har vært i en ulykke eller har problemer etter tidligere militære oppdrag i utlandet?

Uansett hva det er så er svaret urelevant.

Lenke til kommentar
*snipp*

 

Som kristen føler jeg meg ikke særlig truffet av den listen, alt er ting jeg har hørt før, og det eneste som kanskje sårer litt er at tittelen harselerer med psykisk syke og på en måte fremstiller kristendom som en slags sykdom - siden jeg er en uføretrygdet manisk depressiv person som finner stor trøst i troen min og på ingen måte vil likestille det jeg har funnet i kristendom med psykiske lidelser eller symptomer. Tvert om mener jeg å ha funnet noe som har gitt mer mening i livet mitt.

 

*snipp*

 

 

 

Men listen er vel beregnet på "ekstreme" kristne? eller har eg misforstått helt :dontgetit:

Lenke til kommentar

Kristendommen er som alle de andre religioner en sykdom, men jeg for min del har ingen ting i mot syke folk, bare de ikke ser ned på andre som ikke er like forskrudd som dem selv, religion har holdt meneskeheten så til bake når det gjelder vitenskap at jeg blir kvalm bare av og tenke på det.

 

Og hvilken gud vil at man skal tilbe han? høres mer ut som djevelsens verk spør du meg.

 

Jeg vil anbefale alle som tror på kristendommen og se filmen zeitgeist, alle andre også for den del.

Endret av SVD
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke emnetittelen. Hva betyr psykelig kristen? Er det en feilstaving av "sykelig kristen", eller skal det være "psykisk kristen" (i motsetning til "fysisk kristen", noe som ikke gir mening i det hele tatt for meg).

Som sagt, originaltittelen på denne listen er "Top Ten Signs You're a Fundamentalist Christian". Hvordan det engelske ordet "Fundamentalist" blir "psykelig" på norsk går meg hus forbi.

 

Hvem var det som påsto at åpningsinnlegget ikke innbød til diskusjon forresten?

Det var jeg, og det var før førstepost ble redigert. Før det var det kun denne listen:

Top Ten Signs You're a Fundamentalist Christian

, som var oversatt til norsk, hverken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale alle som tror på kristendommen og se filmen zeitgeist, alle andre også for den del.

 

Man er like syk om man tror på denne konspirasjonsfilmen som om man tror på kristendommen.

 

Forresten, Bellicus: Du er ikke sykelig kristen skal jeg ta svarene dine på ordet. Du er Kristen fordi det gir deg trøst.

Endret av buskmannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale alle som tror på kristendommen og se filmen zeitgeist, alle andre også for den del.

 

Man er like syk om man tror på denne konspirasjonsfilmen som om man tror på kristendommen.

 

Jasså? du om det, men du tror vel på alt du ser på FOX news eller?

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale alle som tror på kristendommen og se filmen zeitgeist, alle andre også for den del.

 

Man er like syk om man tror på denne konspirasjonsfilmen som om man tror på kristendommen.

 

Jasså? du om det, men du tror vel på alt du ser på FOX news eller?

Neida, det har nok ikke så mye med det å gjøre, men snarere at mye det som sier i den filmen er motbevist. Det ER jo ikke til å stikke under en stol at den filmen var i overkant av for mye konspirasjone teorier og skal en først være skeptisk så må en være det med ALT, ikke bare mot det en IKKE tror på......

 

Søk litt mer på filmens tittel og les litt om det og du vil se at det er vel så mye vranglære i den filmen som i det meste av religiøse vranglærer...

 

Fox news he he. Med Bill O'reilley i spissen.... Jøss for en gjeng! Fox news er vel beviset på hvordan skikkelig ELENDIG journalistikk uten kildekritikk tar seg ut og jeg vil vel ikke si at de er noe eksempel å etterfølge... Tvert i mot!!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 – Du benekter selv hardnakket eksistensen av tusener av andre religioners guder, men kommer i harnisk når noen benekter eksistensen av din egen gud.

 

9 – Du føler deg fornærmet og ”avhumanisert” når vitenskapen sier at mennesket har utviklet seg fra andre livsformer, men du har ingen problemer med den bibelske påstanden om at mennesket ble skapt av gjørme.

 

8 – Du ler av polyteister, men har ingen problemer med å tro på en gud, som egentlig er tre.

 

7 – Du blir lilla i fjeset av indignasjon når du hører om grusomme overgrep gjort i Allahs navn, men du blinker ikke engang når du hører hvordan Jehova slaktet alle de førstefødte spedbarn i Egypt eller beordret utryddelsen av hele etniske grupper i Jesaia – inkludert kvinner, barn og trær(!).

 

6 – Du ler av Hinduistenes tro på at mennesker kan bli til guder, og greske ideer om at guder har seg med jordiske kvinner, men du har ingen problemer med å tro på at en Hellig Ånd befruktet Maria, som så fødte en "menneskegud" som ble drept, men som livnet til igjen og deretter fløy til himmels.

 

5 – Du er villlig til å bruke livet ditt på å lete etter smutthull i den etablerte vitenskapelige alderen på kloden (4,55 milliarder år), men du ser ikke noe problem med å tro på en datering fastsatt av noen stammefolk fra bronsealder som satt i teltene sine og gjettet på at verden var sånn ca noen generasjoner gammel.

 

4 – Du tror at alle menneskene her på jorden, bortsett fra de som deler akkurat din tro – minus naturligvis rivaliserende sekter – vil tilbringe evigheten i et evig brennende Helvete, og likevel ser du på din religion som den mest ”tolerante” og ”kjærlige”.

 

3 – Mens moderne vitenskap, historie, geologi, biologi og fysikk ikke har klart å overbevise deg om det motsatte, så vil hvilkensomhelst idiot som ruller rundt på gulvet mens han ”taler i tunger” være alt du trenger som ”bevis” for at din religion er sann.

 

2 – Du definerer 0.01% som en ”høy suksess rate” når det gjelder å bli bønnhørt, og du anser det som tilstrekkelig bevis på at bønn fungerer. Og du mener ar de resterende 99,99% gangene hvor du ikke ble bønnhørt som ganske enkelt ”Guds vilje”.

 

1 – Du vet faktisk mye mindre enn de fleste ateister og agnostikere om Bibelen, Kristendommen og kirkehistorie – men du kaller deg likevel en ”Kristen”.

 

Mange kristne har minst ett av disse kjennetegnene. Hvor mange må man ha for å kunne kalle seg kristenfundamentalist?

 

Dette kan bli moro.

 

10.

Benekter ingen andre, bare jeg har funnet min Gud

 

9.

Har ingen problemer med evelusjon, noen må ha started det helle, men forsatt mangler det "missing link"

 

8.

Ler ikke av polyteister fordi de som oftes tror at alle de gudene de har er den samme i forsjkellige avspekter, samme som kristendommen. Gud er = faderen,sønnen og den hellige ånd, tre aspekter men samme Gud

 

7.

psf.. En god hellig krig er sunt i ny og ne

 

6.

feil. Våre kjære engler hadde seg med mennesker hele tiden. hva tror du grunnen til syndefloden er? se sitatet fra bibelen 1mos6.1

"Menneskene begynte å bli mange på jorden, og de fikk døtre. 2 Gudesønnene så at menneskedøtrene var vakre, og de tok noen av dem til koner, dem de helst ville ha. 3 Herren sa: «Min ånd skal ikke for alltid bo i menneskene; for de er bare svake skapninger. Deres levetid skal være 120 år.»

4 På den tiden, og siden også, var det kjemper på jorden. For gudesønnene levde sammen med menneskedøtrene og fikk barn med dem. Det var de veldige menn fra eldgammel tid, de navngjetne.

5 Herren så at menneskenes ondskap var stor på jorden. Alle tanker som rørte seg i deres hjerter, var onde dagen lang. 6 Da angret Herren at han hadde skapt menneskene på jorden, og han var full av sorg i sitt hjerte. 7 Han sa: «Jeg vil utrydde fra jorden menneskene som jeg har skapt, ja, ikke bare menneskene, men også feet og krypdyrene og fuglene under himmelen. For jeg angrer at jeg har skapt dem.» 8 Men Noah fant nåde for Herrens øyne.

"

 

på norsk blir det feil, men gudsønnene er ofte oversatt som engler. av ordet Elhoim. men det er en anne debat

 

5.

gah? hvilken stor kirke organisasjon tror på dette? Du snakker om sære små sekter i USA eller? Til og med katolske kirken ser skapelsen som en moral/budskap historie contra fakta.

 

4.

feil. elsker alle sammen til og med mine fiender, og derfor viktig å lære dem om kjærligheten. Ingen kommer til helvete hvis de ikke velger selv, men skjærsilden kommer alle. Har forresten reservert et bord der

 

3.

som en fysiker selv her.. hva i all verden har Fysikk med nådegaver å gjøre?

 

2.

Å be er å be om noe... ikke automagisk få noe.. Be faren din om 1 mill kr.. se om du får den

 

1.

Feil.. Studert theo i flere år jeg

 

 

 

Som du ser er disse "10 bud" du kom med, veldig sær og passer for det meste ikke i Norge. Spesilet for brukere av dette forumet.

Lenke til kommentar

De passer ikke for DEG nei men du er ikke norges befolkning, er du vel? Det rare er at du kritiserer noen for å generalisere og så generaliserer du selv... :hmm:

 

 

En annen ting som også slår meg er at du sier at du har funnet din gud.... men hvordan fant du han og hvordan, på hviket grunnlag, kan du si at det er riktig gud? Tenk om en av de andre er den ekte? Du svarer jo akkurat slik punktet sier at de kristne gjør jo....

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sa jeg at det var riktig? har jeg kritiskert andre? nei.. sa jeg fant min Gud.

 

Ahh du så dobbelt moralen ... generalisering.. riktig.. farlig ting det.. ser ut som ikke bare religiøse mennekser gjør dette...

 

Skulle bare statuere et poeng. :)

 

Å forsvare en tro om min gud er den rette etc, det gidder jeg ikke på et forum. Er alltid for å ha en diskusjon innen for religionen, og de rammer den har. Men dette Ateisme vs tro etc. kommer ingen vei med dette. Men seriøse spørsmål eller noe man lurer på er alltid bra.

 

Henach out..

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale alle som tror på kristendommen og se filmen zeitgeist, alle andre også for den del.

 

Man er like syk om man tror på denne konspirasjonsfilmen som om man tror på kristendommen.

 

Jasså? du om det, men du tror vel på alt du ser på FOX news eller?

 

Man er like syk om man tror på FOX news som Kristendommen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...