Gå til innhold

Hvem gagner Ateistenes og Humanistenes gale menneskesyn ?


Anbefalte innlegg

Jeg ser bort i fra menneskene som faller under livssynene, og mot livssynene:

 

Både kristendommen og humanismen hever mennesket over naturen - jeg mener (med erfaring fra humanetisk konfirmasjon) at de begge tillegger oss en slags guddom; kristendommen ved at vi er guds skapninger, humanetikken ved at vi er et slags rasjonelt, tolerant super-dyr.

 

 

IHS:

Det virker som du deler verdens skapninger inn i gruppene 'menneske' og 'dyr'. Dette er en veldig tafatt inndeling, i motsetning til f.eks. denne - poenget er: Vi er dyr, men vi er mennesker. WOHA!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du sier rett ut at du er en ape. Er det det du vil være ?

Det er ikke alle som er interessert i å bli det ! :)

Så mange feil på så liten plass :D Er det mulig?

Vil jeg helst være menneske? Nei, jeg vil helst være supermann. Kan jeg da velge å si at det er biologisk sant? Nei. Du vil helst ikke være ape. Kan du da velge å si at det er biologisk sant? Nei. Men for å komme med noen trøstende ord (gudene vet du kan trenge det); du kommer ikke til å bli en ape. Du er allerede en ape. Velkommen til familien ;)

Om du nå bare kan forkaste dette skadelige synet du har (kristendom) på alt levende rundt deg, kanskje du kan bli et nyttig medlem i familien hehe

Lenke til kommentar
Ateister og Humanister identifiserer seg med ape mennesket.

 

De kristne identifiserer seg med det gudomelige mennesket Jesus Kristus.

 

Hvilket av disse to menneskesynene gagner menneskeheten ?

Haha, det må være det morsomste åpningsinnlegget noensinne!

 

Det er på linje med disse: https://www.diskusjon.no/index.php?act=Sear...ult_type=topics

 

Så vis man ikke tror på gud så tror man automatisk på evolusjonsteorien ?

 

Alle har et menneskesyn.

 

Jeg har aldri hørt om en ateist som ikke tror på evolusjonsteorien.

 

Det finnes dog en tredje teori da, og det at verken gud eller naturlig seleksjon dro oss hit... men at romvesener satt oss her i ferdig form. Ikke ofte man hører om dette i dag, men på 70-tallet var det en liten kult som trodde dette. Tipper jeg rett var de likevel ikke ateister. De fleste som er reptilians-troende og alt annet sprøtt er ofte kristne også, og gjerne klinisk gale i tillegg.

 

S,

Scientologikirken er still going strong den...

Lenke til kommentar
Det er helt tydelig at ateister og humanister har et nedvurderende menneskesyn.

Jeg er uenig.. Jeg er mye mer stolt av å være en del av en rase som gjennom tusener/millioner år har utviklet seg, tilpasset seg og overlevd verden fram til nå. Vår utrolig avanserte kropp, for ikke å snakke om sinnet vårt, er "vårt eget produkt". Vi er et resultat av naturlig utvikling, hvor de sterkeste overlever.

Om jeg har fått slengt i trynet at alt dette er tull, at det er en gubbe som står bak oss, hadde jeg blitt hadde jeg nesten blitt lei meg. Hvor er verdien vår om Gud kan skape oss helt på nytt, hvor mange han vil, når han vil? Jeg synes troen på Gud fjerner respekt og stolhet ovenfor mennesket som art..

Lenke til kommentar
Sanheten er jo faktisk det helt omvendte, viss vi slutter å se på oss selv om magiske/gudomlige super mennesker og ser på oss selv om dyr, dyr som faktisk påvirker verden vår, så kanskje folk ville tatt bedre vare på jorda og livet der.

Det tror jeg, for å lenge folk mener å tror at gud altid vil passe på dem, driter de hvordan naturen har da, hvem bryr seg da om vi dreper alle hvelene, eller fisker opp all fisken, eller dreper alle bjørene osv. Dette er faktisk et problem vi har i dag, en hau med veldig mektige folk mener at vi kan drite i naturen fordi jesus kommer om 20 år

 

Hvordan kan du være så i bakvendtland ? Det er nettopp de som tror de er dyr som oppførere seg som dyr.

 

Det er vel heller de som blindt tror på en 2000 år gammel religiøs skrift som oppfører seg som dyr, enn de som har litt mer kritisk tankegang, og vil ha litt mer bevis for ting før de velger på tro på det.

Lenke til kommentar
Ateister og Humanister identifiserer seg med ape mennesket.

De kristne identifiserer seg med det gudomelige mennesket Jesus Kristus.

Hvilket av disse to menneskesynene gagner menneskeheten ?

 

Det er helt tydelig at ateister og humanister har et nedvurderende menneskesyn.

De som kjenner sin bibelhistorie vet at menneskene ikke nedstammer fra Jesus Kristus, men ble formet av jord fra marken. Spørsmålet om hva slags type opphav vi ønsker å identifisere oss med, gir dermed alternativene "aper" eller "gjørme". For å bruke IHS sine egne ord, hva er mest "nedvurderende" av disse?

Lenke til kommentar

At mennesker tror vi stammer fra (ikke "identifiserer seg med") apene betyr ikke at de tror eller mener vi skal oppføre oss som dem. At mennesker tror vi er skapt av Gud og identifiserer seg med Jesus Kristus betyr - desverre - ikke nødvendigvis at de oppfører seg som ham.

 

"I like your Christ, I do not like your Christians. Your Christians are so unlike your Christ." - Gandhi

 

Det er ingen nødvendig forskjell på kristne og humanisters ønsker for menneskehetens beste, annet enn hvorfor man gjør det.

 

"Being a Humanist means trying to behave decently without expectation of rewards or punishment after you are dead." - Kurt Vonnegut

 

Humanistene står kanskje sterkere i å oppnå sitt mål, fordi de ikke er bundet av andre krav enn menneskets beste. De kan gjøre det fordi de forstår at det er bra, ikke fordi noen sier at det er det.

 

"Human beings can achieve this good life, but it is by the cultivation of the virtues of intelligence and courage, not faith and obedience, that we will most likely be able to do so." - Paul Kurtz

 

All historie viser at det meste vi har sett av medmenneskelig såvel som videnskapelig fremskritt er gjort i humanismens ånd.

 

"If abuses are destroyed, man must destroy them. If slaves are freed, man must free them. If new truths are discovered, man must discover them. If the naked are clothed; if the hungry are fed; if justice is done; if labor is rewarded; if superstition is driven from the mind; if the defenseless are protected and if the right finally triumphs, all must be the work of man. The grand victories of the future must be won by man, and by man alone." - Robert Ingersoll

 

Hva gavner menneskeheten best? De som er fanget av tradisjoner de ikke kan påvirke, fordi de etter sigende ikke er laget av mennesker og ikke er for mennesker å endre:

"Those who do not learn from history are doomed to repeat it" - George Santayana

... eller de som ikke er bundet av falske tradisjoner:

"Never doubt that a small group of thoughtful, committed citizens can change the world. Indeed, it's the only thing that ever has." - Margaret Mead

 

Man trenger ingen gud for å ha humanistiske verdier, og nettopp derfor virker de så sterkt. Vi trenger ingen gud for å gjøre rett, akkurat som vi ikke trenger noen gud for å mene dette:

 

"A Humanist Code of Ethics:

Do no harm to the earth, she is your mother.

Being is more important than having.

Never promote yourself at another's expense.

Hold life sacred; treat it with reverence.

Allow each person the digity of his or her labor.

Open your home to the wayfarer.

Be ready to receive your deepest dreams;

sometimes they are the speech of unblighted conscience.

Always make restitutions to the ones you have harmed.

Never think less of yourself than you are.

Never think that you are more than another."

- Arthur Dobrin

 

Derimot kan man ikke være humanist og mene dette:

 

"Menn drev utukt med menn, og de måtte selv ta straffen for at de var kommet slik på avveier" - Bibelen

 

Troende må ha eksternt bekreftelse på hva som er godt. Dette paradokset ser vi tydligst når kristne ikke er medmenneskelige, når Bibelen sier at ting ikke er "gode", for eksempel i spørsmålet om homofili. Da må nestekjærligheten og menneskesynet vike for Skriften.

 

Beklager, jeg er glad i sitater...

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Så vis man ikke tror på gud så tror man automatisk på evolusjonsteorien ?

 

Alle har et menneskesyn.

 

Jeg har aldri hørt om.....

Poenget er at det eneste ateister har til felles som en gruppe er at de ikke tror på en gud, dette betyr ikke at de automatisk tror på det de fleste ateister gjør.

Lenke til kommentar
Poenget er at det eneste ateister har til felles som en gruppe er at de ikke tror på en gud, dette betyr ikke at de automatisk tror på det de fleste ateister gjør.

 

Tja, sikker på at du ikke tenker på definisjonen 'ateist'?

 

Jeg klarer bare ikke se hvordan noen som er ateist ikke skal kunne tro på evolusjonsteorien. Mest det. At kristne som snakker til ateister regner med at de aksepterer evolusjonsteorien er jo ikke noe jeg forundrer meg over. Hva ellers skulle de tro på?

 

S,

Lenke til kommentar

Skal man se på hva hellige motiver har bidratt med i det store hele, så kommer du til å få bakoversveis.

 

Jeg tror mange oppriktige, sådan oppegående religiøse innehar litt mer integritet da sosial gevinst ikke veier like sterkt som hos en ateist. (selvsagt spekulativt)

 

Men kikk litt på radikal, religiøs-, spesielt kristen humanisme.

 

Velkommen til 21. århundrets kristen virksomhet. Afrikanske heksebarn søker deres velsignelse.

Endret av tom waits for alice
Bilde slettet
Lenke til kommentar
Derfor mener du at ateister ikke synes mennesker er like mye verdt som religiøse synes?

 

Det er helt tydelig at ateister og humanister har et nedvurderende menneskesyn.

Å ja, for det er jo ingenting i bibelen som kan gå under nedvurderende menneskesyn.

https://www.diskusjon.no/index.php?session=...&p=13308396

 

Du sier rett ut at du er en ape. Er det det du vil være ?

Det er ikke alle som er interessert i å bli det ! :)

Heller en ape enn en klump med jord.

Første Mosebok, Kapittel 2: 7

 

Og Herren Gud formet mannen av jord fra marken og blåste livspust inn i hans nese, så mannen ble til en levende skapning.

Lenke til kommentar
Derfor mener du at ateister ikke synes mennesker er like mye verdt som religiøse synes?

 

Det er helt tydelig at ateister og humanister har et nedvurderende menneskesyn.

 

Spørsmål til deg IHS:

 

Hvis du hadde trodd på evolusjon og trodd at vi er en moderne apesort, og har samme arvtager som sjimpanser... ville dette forandret din måte å agere mot andre mennesker på, og isåfall; hvordan?

 

S,

 

Da hadde allt gått etter jungelloven.

 

Hva har det med saken om han vil være en ape eller ikke? Det er slik han tror det er, og hans tro og tankegang er da mye mer fornuftig enn din.

 

Har du hørt om fornuftige aper ?

 

Uansett hvordan vi blei til har vi alle samme stamfar, forskjellen er at du tror det er Adam, vi andre tror vi er moderne aper.

Og nei vi stammer ikke fra apene men apene og vi har samme stamfar.

 

Det er Adams Far som er den rette Far

 

Bare for ordens skyld kan du definere de som oppfører seg som dyr, jeg er nemlig meget nysjerrig på hvem de er, om det er folkeslag eller nasjoner eller hvadenåmåttevære de er.

 

Alle verdens egoister.

 

La meg spørre deg, IHS, hvordan gagner gudstro et menneske?

 

Hvis Gud er et menneske, er det i menneskets interesse å tro på Ham.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
La meg spørre deg, IHS, hvordan gagner gudstro et menneske?

 

Hvis Gud er et menneske, er det i menneskets interesse å tro på Ham.

 

Ja, det vet jeg du mener. Men hvorfor? Konkrete eksempler på hvordan det gagner menneskeheten, slik jeg gjorde med humanismen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...