Gå til innhold

Norsk skole - Ødeleggende?


Notfree

Anbefalte innlegg

Det virker som om mange her ikke skjønner at det handler om å utnytte elevenes potensiale til det maksimale. Vi scorer dritdårlig på alle internasjonale tester fordi norske elever lærer at det er godt nok å bare være middels, det er ingen som strekker seg for å være noe ekstra bra. Når man endelig kommer på videregående og får begynt med noe litt middels kul matte er det allerede for seint for da er læringslysten drept og man har null motivasjon, spesielt når karakterene fortsatt er så ufatteli lette å oppnå.

 

Amen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye interesant lensing her! Hva om man kuttet ut klasse indelingen etter alder. Alt man hadde flere års trinn i samme klasse, uavhengig av dyktigheten til elevene. I en Klasse kunne det ga elever fra det i dag er f. eks. 4 til 6 klasse. Da kunne de sterke elevene i en klasse jobbe sammen med dyktigere eldre elever. Folk med samme nivå kunne jobbe sammen.

 

En stor utfordring til et sånt system ville være opp til læreren. Siden det blir veldig mye pensum. Tavle undervisning ville vel sansynligvis bli dramatisk redusert. At men heller jobber mye mer i grupper med veiledning.

Lenke til kommentar
Si meg, har du i det hele tatt prøvd å ta utgangspunkt i problemstillinga? Du snakker jo bare om dine erfaringer, og det er ganske tydelig at du aldri har vært over gjennomsnittet flink (men "bare" flink, heldigvis for deg).

---------------------------

 

Trådstarter forteller at det arbeidet han gjør på vgs nå er ødelagt fordi han ikke lærte nok på barne og ungdomsskolen.. at han ikke gidder å gjøre noe på vgs nå.

Det er det samme den motsatte veien. Hvem er det som har førsteretten til å svare i et klasserom? Det er selvfølgelig de flinke og pågående. De som er dårlige og som knapt tør å rekke opp hånda engang blir bare oversett.. Jeg var sånn selv, i de faga jeg ikke kunne, jeg turte ikke rekke opp hånda, og de flinke fikk svare på alt og fikk oppmerksomheten til læreren hele tida. Tror du sånne personer? (og det er fler enn bare meg) har det så innmarri spennende på skolen og? De kjeder seg like mye som de som kan alt fra før.. Skolestoffet går inn det ene øret og ut det andre... de flinke sitter ihvertfall igjen med kunnskaper..

-----------------------------

 

 

Du maser om vgs om og om igjen, men hva pokker hjelper det å ta tak i ting på vgs når man har gått nesten 10 år på grunnskolen og kjedet vettet av seg!! Da har man kjedet rævva av seg, og har mistet ALL motivasjon, og mye av evnen til å LÆRE! For det er DET det er snakk om her, å få lov til å LÆRE, å få lov til å utvikle seg, å få UTFORDRINGER! Og det får man IKKE ved å begynne på neste mattekapittel som du foreslår - matteboka er jo allerede for enkel! Og hva gjør man når man er ferdig med boka? Bruker masse energi på å gnome på nettet - hvem pokker gidder det når man ikke får lønn for strevet?

---------------------------------

Jeg sier igjen at det er viktig å ta tak i ting selv. En 10 åring klarer det fint og. Om han virkerlig interesserer seg for ting så klarer han å utvikle seg selv. Skolen er ikke ansvarlig for at du skal lære ALT KUN på skolen. Det er viktig at du lærer ting på egenhånd og. Det er nesten kun på den måten du kan utvikle deg selv.

Men hva er det egentlig som er problemet? Hvis man kan alt i matteboka i 5 klasse...

HVOR skal han ha lært alt det?

Det står jo ikke i 4 klasse boka allerede.

Kanskje han lånte 5 klasse boka?

Men det virker ikke som det er mulig her, av det dere sier.

Og uansett, om du har et stort talent for fks matte... hvordan kan dette talentet bare forsvinne da?

Interesserer man seg ikke for det, når man har et talent? Vil man ikke jobbe med det på fritida, uansett hvor gammel man er?

Hvis man mener at man hadde et talent på barneskolen, og deretter suger i det på vgs...

så har man egentlig ikke noe talent i det...

-------------------------------------

 

 

 

Og du sier at man må jobbe med ting SELV!? Mener du virkelig at en ti-åring som kjeder seg på skolen fordi alt er for enkelt skal jobbe med det "selv"??? Hvordan da om jeg tør spørre?

-------------------------------

Hvordan man skal jobbe med ting selv, det vet du vel godt?

Jeg leste aviser og sånn da jeg gikk på barneskolen... bøker, min første roman på barneskolen (Sofies Verden, som er ganske tung egentlig).. sånn utvikla jeg meg selv, og det var fordi jeg interesserte meg for lesing og skriving og. Jeg leste ikke KUN i timene på skolen..

Sånn er det mange andre som gjør og. En som gikk i klassa mi før, ba på sine knær om å hjelpe vaktmester på barneskolen med tekniske ting og måke snø, og litt sånn diverse.

Nå har han starta sitt eget firma der han leier ut lys, lyd, innspilling av musikk osv... uten å ha fått noe som helst utdanning om det... man må gjøre det man interesserer seg for.

Jeg tror ingen fotballspillere hadde kommet så langt som de har gjort bare ved å kun følge med i gymtimene på skolen.

---------------------------

 

 

Du har misforstått problemet ganske enormt når du tror at det er snakk om å plutselig bli mindre flink i noe man var flink i når man var liten. Har man et hode for matte, så har man det forhåpentligvis når man går på vgs også, men det nytter ikke en jævla dritt når man allerede på barneskolen mistet muligheten til å lære seg å løse vanskelige problemstillinger. Når man gjennom hele grunnskolen surfer over alle skoleoppgaver på 5 min lærer man seg nemlig ikke å takle vanskelige problemstillinger. Det blir litt sånn "oi, denne oppgaven skjønner ikke jeg, hva faen gjør jeg? Ikke vet jeg, det har jeg aldri opplevd før, jeg bare stirrer i veggen jeg, som jeg har blitt opplært av skolen til å gjøre...". Men vi vanlige elever har lært at "oi, her er det noe jeg ikke forstår bæra av, her må vi gå grundig til verks og prøve å løse dette - kanskje jeg til og med skal søke hjelp og analysere problemet litt."

---------------------------

 

du sier selv at har man et hode for matte så har man et hode for matte..

jaha, så bare fordi de ikke får nok utfordringer på skolen, så betyr det at de da mister evnen til å løse vanskeligere stykker? når man har et godt hode for matte, så klarer man fint å komme på ting selv, kanskje lage oppgaver selv osv... hvis du bare sitter der og venter på å få ting levert på sølvfat så kommer du ingen vei.

Mange barn jobber med oppgaver de interesserer seg for hjemme, foreldrene hjelper de osv.

-------------------------------

 

Forstår du problemet? Problemet er at man som superflink har lært seg at på skolen kjeder man seg, og man møter ikke utfordringer der. Når man så som superflink møter disse utfordringene ligger man laaangt bak de normalene elevene i hvordan man takler utfordringer, og møter derfor gjerne veggen. Og gratulerer, der har du jammen meg et superflinkt barn som ikke kan gjøre nytte av hodet sitt fordi den norske skolen har ødelagt ham eller henne ved å ikke lære han/henne i å rett og slett lære seg noe vanskelig.

----------------------------------------

 

så bare lurer jeg på igjen, hvordan kan fks en 4 klassing så fort lært seg hele matteboka på kort tid?

 

er det ikke fordi han har interessert seg i det, og gått igjennom den?

hvordan kan han ikke da kanskje løse oppgaver han finner andre steder?

 

det eneste problemet det her gir er jo at man visstnok blir dårligere på vgs..

men når man går på vgs er man såpass voksen at man klarer å undervise seg selv.

hvis man alltid har hatt et talent for matte, så skal det ikke være vanskelig å komme inn i systemet igjen.

 

 

jeg bare lurer på hvordan det skal gå med sånne folk som dere, når dere begynner på høyskole der man virkelig skal lære seg ting på egenhånd.. det er ganske enkelt, og jeg sitter i samme båt som dere. jeg har alltid hatt problemer med å lære selv, ikke fordi jeg er flink, men fordi jeg er dårlig.

på samme måte må jeg ta tak i ting selv, fordi det er ingen som tilrettelegger ting for meg-

hvis man virkerlig VIL lære noe, så lær det på egenhånd. jeg gjør det selv nå, og jeg har fått masse bra karakterer!

Lenke til kommentar

grunnen til at vi scorer dårlig på internasjonale tester er fordi at lever ikke gidder en dritt!

Jeg jobber så hardt jeg kan på skolen, og prøver å interessere meg for stoffet.

Men stadig sitter det sånne tullinger vedsidenav meg som ikke prøver en gang!

De bare klager, sitter på datan, følger ikke med, skravler og ler i timene...

de baksnakker lærere og klager på de..

har vært med på en del møter i klassa der de liksom skal klage på læreren. det er bare helt usaklige ting som de klager på! Mest av alt at læreren er for streng! Ene lærern begynte tilogmed å gråte.

Det er ikke verdens enkleste yrke å være lærer. dere kan jo begynne som lærer selv, og se hvordan det er.

 

få elever gjør de de egentlig skal gjøre, og de manipulerer lærerne. en hel klasse setter seg imot lærern og tvinger henne opp i et hjørne der hun ikke har noe annet valg enn å følge elevenes ønsker...

disiplinen har forsvunni..

 

jeg har vurdert å bli lærer, og hvis jeg blir det kommer jeg til å bli streng!

Om noen bråker i timene, så skal de bytte plass... om noen snakker i munnen på meg så kommer jeg til å bare sitte helt stille og ikke si noen ting til det blir helt stille igjen (Det er en dritbra ting å gjøre.. det blir såååå flau stemning i klasserommet da :p)

gi anmerkning for forsent-komming...

ha masse lekser.. lekseprøver..

og mye mer..

 

høres det ille ut?

virker faan meg som om det er eneste måten å få folk til gjøre ting på skolen nå om dagen...

 

 

 

jeg syns dagens elever klager altfor mye!

jeg skjønner ikke problemet med å sitte stille og følge med.

det er ikke alltid meninga at man skal like lærern 100%

man er på skolen for å lære, ikke for å slappe av..

hvis man heller vil slappe av så kan man jo bare drite i skolen og gjøre noe annet..

det er helt greit for meg, og om jeg blir lærer og folk sier at dem vil slutte, så får dem gå ut av klasserommet da, og se hvor langt dem kjem senere i livet med å være så trangsynte.

Lenke til kommentar

Husker jeg fikk kjeft av lærer en gang i 7. klasse da jeg gjorde halve matteboka pga jeg trodde en annen i klassen hadde kommet så langt. Viste seg at han hadde fått i oppgave å gjøre den ene oppgaven midt i boken, og vi var da i begynnelsen av klassetrinnet.

 

Good times :)

 

Når det gjelder topic så stiller jeg meg i rekken av folk som mistet motivasjonen totalt etter ungdomsskolen. Fullførte på rein vilje.

Endret av sull
Lenke til kommentar

jeg tror uansett ikke det er mange veldig flinke barn som ikke får til å utvikle sitt talent videre... jeg har ihvertfall aldri møtt på noen sånne...

jeg kjenner folk som har gjort ting de er flinke til og interesserer seg for hele livet, og har fortsatt med det resten av livet.

 

om folk har mistet evnen til å lære på barneskolen,

så kan de jo få tilrettelagt undervsining senere,

for de som ikke klarer å lære.

da har man jo må en måte falt tilbake til 'dårlig gruppa'..

 

hvis ikke, så forstår jeg det ikke, for det virker ganske umulig for meg.

læreplanen er som den er, og det er ikke meninga at man skal lære verken mer eller mindre.

jeg tror godt utdanna folk har blitt satt til å lage læreplanene...

 

som lærer kan det være vanskelig å finne ut om en person er suuuuperflink i et fag og. man har jo undersøkelser og samtaler på skolen der man kan få prata om alt mulig. men det er umulig å vite hva som foregår innerst inni huet til eleven.

 

men som sagt igjen, så er det ikke vanskelig, hvis du har 'mista evnen til å lære' å ta et ordentlig godt tak i seg selv, og begynne på'n igjen hvis man mener at man har falt litt tilbake. Er du 17 år og syns barneskolen ødela læreevnene dine, så kan du jo egentlig ikke gjøre annet å lære deg ting selv??

 

dette høres skikkelig klisje ut, men tenk på barna i afrika liksom..

her sitter vi i rike Norge og lager oss fler problemer enn det vi trenger. Fattige barn er glade bare de får lære seg å lese og skrive og regne enkle mattestykker...

 

og det er uansett vanskeligere for de som faktisk alltid har hatt vansker for å lære noe. de har problemet dobbelt op enn det de flinke har...

jeg syns norke skoler er bra, men norske elever har altfor mange luksusproblemer, og bør bosette seg i ørkenen i afrika ett år eller to, for å finne ut hva slags ting som egentlig teller!

Lenke til kommentar

Jeg kritiserer ikke norske lærere, jeg har selv hatt mange flinke som har hjulpet meg og inspirert meg, selv om det kom mer av de på ungdomsskole og videregående da. Det jeg kritiserer er skolesystemet som tvinger lærerne til kun å fokusere på de barna som er dårlige, fordi alle skal opp på et visst nivå. Hvis noen ligger høyere enn det nivået er det dermed ikke noen grunn til å bruke tid på dem, og dermed ender alle opp med å ligge på samme nivå, men de som engang var svake vil da være vant med å møte motstand og problemløsing, mens de sterke vil være vant til å gli gjennom alt kjempelett.

 

Kaolla89: Du resonnerer helt feil her. Vi scorer dårlig på nasjonale tester fordi elevene er for late, men du må jo tenke på hvorfor elever er så late og jævlige. Andre land har elever som ikke er late, og det er ikke noe genetisk med nordmenn som gjør at vi er drittsekker på skolen, altså har det noe med oppdragelse og skolen å gjøre. Mange går gjennom videregående i en oppfatning av at skolen _skal_ være kjedelig, og da blir den det, for det er ingenting som er vanskeligere enn å interessere seg for noe som bryr deg midt i ræva. Hvis man derimot fra starten av hadde blitt oppmuntret og motivert, kunne skolen blitt et sted der man oppnådde mestring. Man følte at man vokste, ble smartere, og man kunne gå hjem som barn og skryte av alt det kule man har lært! Det hadde gitt alt en mye bedre vri.

 

hvis ikke, så forstår jeg det ikke, for det virker ganske umulig for meg.

læreplanen er som den er, og det er ikke meninga at man skal lære verken mer eller mindre.

jeg tror godt utdanna folk har blitt satt til å lage læreplanene...

 

Du sier det jo selv her, det er ikke meninga at man skal lære verken mer eller mindre, det er SÅNN skolen er lagt opp i dag, og det er det som er feil! Man bør kunne lære så mye som man har kapasitet til, ikke så mye som de som lager læreplaner mener at et hvilket som helst barn burde klare.

 

Jeg er helt sikker på at det er grusomt å være lærer. Moren min er lærer selv og det går ikke en dag uten at hun har blitt kalt for hore eller noe sånt av elevene, og jeg synes det er idiotisk, men sånn har det blitt. Jeg skulle også gjerne vært en utrolig streng lærer, for sånn som holdningene til skolen er i dag så er det sånn man må behandle elevene, og når man først blir vant til det er det faktisk ikke så ille. Det grusome nå er at med kunnskapsløftet blir man vant til at skole er å sitte i stoore klasserom med én lærer for hver 70. elev, der alle sitter på hver sin pc og spiser gratis skolemat. Du har rett i at elever har luksusproblemer, men det hjelper ikke å si det til dem, man må endre holdningene deres. En del av løsningen vil være høyere lønn til lærere for å gjøre det til et mer respektabelt yrke.

Endret av Gebby
Lenke til kommentar

Vet dette ble utrolig mye fra meg, men må bare kommentere en liten ting til.

 

hvis man virkerlig VIL lære noe, så lær det på egenhånd. jeg gjør det selv nå, og jeg har fått masse bra karakterer!

 

Hvorfor går et smart barn da i det hele tatt på skolen, om skolen kun er der for å hjelpe de som ligger bak barnet? Du har sikkert fått masse bra karakterer, men poenget her er at skolen hindrer en potensiell utvikling som kunne ført til at du hadde fått enda bedre karakterer, og kommet på en bedre videregående, kommet inn på linja du faktisk ville inn på, og fått drømmejobben.

 

Tenk hvor mye penger staten bruker på å utdanne en person fra barnehage og ut universitetet, antakelig flere millioner for hvert barn. Dette er penger som investeres i barnet fordi man håper at det kan vokse opp og en gang gi tilbake til landet, at det kan bidra til utvikling og økonomisk vekst. I dag er det da sånn at for flinke elever brukes pengene på at de skal lære seg ting på egenhånd. Det vil føre til en mye kjedeligere skolegang, og det vil føre til at et barn som hadde alle muligheter foran seg antakelig bare vil bli en vanlig ingeniør eller noe sånt. Vi kaster bort genier ved å tvinge dem gjennom en repetitiv og dårlig barneskole.

Lenke til kommentar

Kaolla89: Hvordan i all verden kan du forvente at en tiåring skal be om flere oppgaver, eller låne en bok? Han er ti år, ikke 16 år og kan ikke ta ansvaret for sine egne valg. Det er grunnen til at den kriminelle lavalderen er 15 og den seksuelle lavalder er 16. Du mener kanskje at vi ikke skal ha disse alderene, fordi de burde klare å ta ansvar for sine egne valg?

 

Saken er at de ikke klarer å ta ansvar for sine egne valg. De er barn! Dermed kan vi heller ikke forvente at de plukker opp en mer avansert bok uten at noen presser dem til å jobbe. Alle prøvene og leksene vil bli på det gamle stoffet så det krever svært mye ansvar for egen læring om de skal gjøre det. Slike elever vil bli trøbbelunger hvis de ikke blir utfordret, og dermed må vi legge til rette for dem også hvis vi æønsker å forbedre det norske skolesystemet. De skolesystemene som gjør det bra, presser opp alle. Ikke bare de dårlige eller de flinke.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Mye interesant lensing her! Hva om man kuttet ut klasse indelingen etter alder. Alt man hadde flere års trinn i samme klasse, uavhengig av dyktigheten til elevene. I en Klasse kunne det ga elever fra det i dag er f. eks. 4 til 6 klasse. Da kunne de sterke elevene i en klasse jobbe sammen med dyktigere eldre elever. Folk med samme nivå kunne jobbe sammen.

 

En stor utfordring til et sånt system ville være opp til læreren. Siden det blir veldig mye pensum. Tavle undervisning ville vel sansynligvis bli dramatisk redusert. At men heller jobber mye mer i grupper med veiledning.

Et slikt system er faktisk prøvd ut. på min gamle barneskole (lenge etter min tid riktig nok), delte de skolen inn i gode å dårlige elever fra 1-4 og 5-7 trinn, slik at man hadde en klasse for smarte, å en klasse for "dumme" elever. detta blei mye omtalt i lokal-avisene, å møtt med MYE kritikk, fordi det blandt annet hemmet utviklingsptensialet blandt de "dumme" elevene. En gjennomsnittlig elev kommer seg i mellom skolen ved å se opp tel og henge seg på dem som ligger litt forran, å lærer dermed det en skal i løpet av grunnskolen. Ved å skille elevene ut i fra kunnskapsnivå, gir man for det første et intrykk tel eleven om at "du er dum, så derfor skal du gå i klasse med de dumme, mens beste-kameraten din som er smart, skal gå i en helt annen klasse enn deg", og man tar i tillegg vekk mye av lære-grunnlaget. Når alle i klassen som er litt over gjennomsnittlig smart, forsvinner...hvem skal man da henge seg på? en elev med potensiale til en 2-er i matematikk, vil ved å henge seg på en som feks har potensiale for å få en 6-er, kunne oppnå en 4-er. Hvis man deler klassene i karaktersnitt 1-3 og 4-6, vil 2-er eleven strengt tatt aldri få mulighet for å oppnå noe høyere enn karakteren 3. kan selvsagt ikke si at AKKURAT sånn vil det foregå, men det er den prinsippielle måten det foregår på. På denne skolen min da, måtte man gi opp hele prosjektet til slutt, fordi det gav såpass negative utslag på de dårlige elevene, samtidig som det gav intrøkk at det var greit å dele små barn inn i "smarte og dumme", noe det aldeles ikke er. Men for all del, for de "smarte" hadde det et positivt lærings-utslag.

 

Sjøl så har jeg alltid vært kjapp i hue-regning. Gikk på en større ungdomsskole med ca 100 elever på hvert trinn, å på trinnet mitt var vi 5 "smartere" som takkla pensum litt for lett. Vi blei rett å slett satt inne på et rom i sammen en gang i blandt, med ei praktisk matte-oppgave hentet fra pensum til vgs, som vi da skulle løse. kunne feks være "du har ei kule med radius lik r, og en sylinder med høyde og diameter = 2r. Finn et forholdstall", så satt vi da aleine 5 9-ende klassinger å prøvde å lage formler å se logikken. (svaret er da 1,5). Poenget var ikke at vi nødvendigvis skulle greie det, men at vi skulle bruke huet for å PRØVE å finne svaret på oppgaver som gjerne var 3 klassetrinn over vårt nivå. Syns ei slik ordning med litt praktisk matemattikk innimellom funka fjell. Vi fikk brukt huet skikkelig innimellom, samtidig som vi var en del av den opprinnlige klassen. Et ark med litt hue-brynende oppgaver trur jeg absolutt kunne vært et alternativ for lærevillige nerd som raser igjennom pensum fortere enn læreren kan gjennomgå.

Lenke til kommentar

Interessant det du skriver der BECMST, var ikke klar over at noe sånt var blitt prøvd ut i Norge. Jeg ser noen av problemene du nevner som realistiske, men jeg vil bare plukke på en ting. En med potensiale til en 2-er kan henge seg på en med potensiale til en 6-er og få en 4-er? Det er ikke akkurat tour de france, min erfaring er at man lærer best når man jobber med folk som akkurat er hakket bedre enn deg selv, slik at man må presse seg for å prøve å holde tritt. Om en toer og en sekser jobber sammen vil jeg heller se for meg at sekseren blir holdt litt tilbake og toeren ikke vil lære så veldig mye ;p

 

Men et poeng er jo at det alltid vil være noen som er smartest i en klasse, så man kommer ikke helt unna det at folk blir holdt igjen av resten av klassen, men det kan fortsatt løses bedre enn sånn det er i dag. Og jeg skjønner at barn med vansker kanskje "fortjener" mer oppmerksomhet, men det bør ihvertfall legges opp til at de flinke også kan ha noe å gjøre, og om de skal bare få oppgaver bør oppgavene øke i vanskelighet og ikke bare gjenta det samme om og om igjen.

 

Moren min kjøpte noen ekstrahefter i matte som hun ville jeg skulle ta med på barneskolen fordi jeg klagde over at det var så mye repetisjon, men jeg hadde jo ikke akkurat lyst til å sitte alene med boka mi heller.

Lenke til kommentar

Med fare for å provosere:

 

Jeg har også opplevd å være god på enkelte fag, for så å stagnere eller ikke utvikle meg slik som jeg skulle ønsket i dag.

 

Ja, jeg kan peke på lærerne og forklare det med dårlige lærere. Hver gang. Men ser jeg veldig godt inn i meg selv, finner jeg også mye som går på egeninnsats, pubertet, andre interesser osv. Med utgangspunkt i mine egne erfaringer og det jeg ser hos andre, må jeg si at veldig mye nok må forklares ut fra ens eget ståsted og ikke nødvendigvis lærerens eller skolens. Still spørsmålet: Kunne jeg ha gjort mer selv? Svaret blir som oftest ja! Jo, hvis du ser godt nok etter.

 

Som sagt, med fare for å provosere. Jeg tror allikevel at slike skoledebatter må modereres noe og egeninnsatsen (og forsåvidt motivasjon - fordi denne kan du jobbe med og forbedre selv) må tas med i bildet. Når det er sagt, er jeg veldig enig i mange av synspunktene i denne tråden, og at skolen generelt har en jobb å gjøre.

Endret av oleff
Lenke til kommentar

Dette problemet begynner mye tidligere enn puberteten, hos barn som i liten grad kan stilles til ansvar for egeninnsats og motivasjon. Ikke minst er det ikke lett å være liten og alene når til og med skolen motarbeider en. Å snakke om at disse barna burde kunne skjerpe seg og greie seg på egen hånd er like meningsløst som å si det samme om en dyslektiker, dog ikke helt på samme måte.

 

Så vil man kanskje si at javel, men når barna blir mer modne, da kan de ta ansvar, da kan de jobbe på egenhånd. Men da er det for sent, da har skolen tatt fra dem luven for lengst.

 

Lærerne er bare en liten del av problemet. Det er tydelig at når de som innser behovet for hjelp til de "sterke" risikerer karrieren sin, er problemet nærmest altomfattende. Det strekker seg lenger enn skolen også. Det loven sier om spesialtilpasset opplæring sier ikke noe om hvor på skalaen eleven skal befinne seg, likevel får omtrent bare de svake hjelp nesten uten at noen protesterer. Det hadde ikke vært mulig uten at noe stakk jævlig dypt.

Lenke til kommentar

Nå synes jeg at man skal gi kunskappløftet noen år til på baken. På flere ungdomskoler vet jeg flere som får tilbud om VGS matte hvis de vil. I mitt tilfelle som ikke har vært noe interessert i skolen fikk ikke jeg noe no voldsomt til hjelp for å bli bedre på skolen. Jeg tilhørte de under middels "smarte". Men med en gang jeg begynte på VGS fikk jeg interesse for skole og har nå veldig gode karakterer. Dette er vanskelig problemstilling at de "flinke" blir holdt igjen. Skal vi en skole for flinke og en for mindre flinke? Da vil det jo bli et enda støre skille i samfunnet.

Endret av Joker91
Lenke til kommentar

Så man skal la være å utvikle noen så langt de kan fordi man er redd for å skape skiller i samfunnet?

 

Er man flink i idrett kan man få tilbud om trening som ligger på et høyere nivå enn det man har tilgang til som gjennomsnittlig. Det er da helt normalt at man trener der man får mest utbytte av det. Man jobber for å utvikle talenter så langt de kan komme. Det blir det gullmedaljer av :)

 

Hvorfor blir det da galt å bruke samme fremgangsmåte når det kommer til skole? Vil ikke samfunnet som helhet ha mer glede av noen fler nobelprisvinnere enn noen flere gjennomsnittlige arbeidstakere?

 

Men, debatten om dette har som regel det problemet at man diskuterer forskjellige nivå av "over gjennomsnittet". Jeg utdanner meg som sagt til lærer, og jeg antar at jeg gjennom et vanlig yrkesliv kommer til å møte kanskje 5-10 elever som er på det nivået at de burde få helt egne utdanningsløp. Jeg skal iallefall være på utkikk etter dem :)

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne at status quo er verdt å forsvare, hvor de som trives i systemet bare er de som passer inn helt av seg selv og alt avvik blir ubehagelig. Ja, vi skal tillate stor forskjell på folk. Det er ikke rart at sosialdemokratene frykter dette - et slikt samfunn forutsetter nesten at folk er så like som mulig.

Lenke til kommentar
Psss.... I innlegget ditt understreker du flere ganger din høye kunnskap i forhold til dine medelever. Men hvis du er så smart, da vet du vel at repetisjon er noe av det viktigste man gjør for å "trimme" hjernen og hukommelsen? Det er slik man blir smart - og repetere stoff slik at man kan det uten å kikke i boka.

Jeg aner ikke om det er meg du sikter til, men repitisjon og kunnskap er ikke det samme. Repitisjon gjør deg ikke smart, man lærer ingenting av å repetere noe en million ganger, og hvis man lærer noe har man bare lært fremgangsmåten, man har ikke forstått noe av det man gjør. Repitisjon er pugging.

Repetisjon og pugging gir deg kunnskapene du trenger for å kunne bruke ferdighetene dine innenfor problemløsning. Du kan ikke være hyperintelligent, men ikke ha noe som helst kunnskap. Da kan du ikke løse et eneste problem, fordi du ikke har peiling på hva problemet handler om. På den samme måten kan du ikke være dum som et brød, men sitte og pugge leksikonet, gangetabellen og matteoppgaver. Da vil du ha svar på alle banale spørsmål, men du vil ikke ha ferdighetene til å bruke disse svarene til å løse komplekse problemstillinger. Du trenger altså både pugging og "intelligens". Begge delene kan læres og trenes, til en viss grad.

 

jeg tror uansett ikke det er mange veldig flinke barn som ikke får til å utvikle sitt talent videre... jeg har ihvertfall aldri møtt på noen sånne...

Jeg har aldri sett en elefant, ergo finnes ikke elefanter?

jeg syns norke skoler er bra, men norske elever har altfor mange luksusproblemer, og bør bosette seg i ørkenen i afrika ett år eller to, for å finne ut hva slags ting som egentlig teller!

Ja, klart. Siden andre har det verre, burde vi egentlig rett og slett brenne alt vi har av luksus, slutte å drive et effektivt samfunn og gå tilbake til å være jegere, fiskere og bønder hele gjengen.

Lenke til kommentar

For øvrig er jeg enig i at dagens skole verdsetter pugging for mye, og ikke minst at den er veldig lite god til å ta vare på de flinke elevene (middelmådighet belønnes), men mener ikke problemet er så voldsomt stort som folk her skal ha det til. Jeg er over gjennomsnittet intelligent, lærer ting veldig lett, men føler ikke at jeg er et offer for det forferdelige systemet, som mange her. Det er påfallende mange som føler seg veldig smarte, men som gjør det ræva på skola. Det er selvfølgelig bare systemet sin feil. Har folk lest tommy og tigern?...

Lenke til kommentar
For øvrig er jeg enig i at dagens skole verdsetter pugging for mye, og ikke minst at den er veldig lite god til å ta vare på de flinke elevene (middelmådighet belønnes), men mener ikke problemet er så voldsomt stort som folk her skal ha det til. Jeg er over gjennomsnittet intelligent, lærer ting veldig lett, men føler ikke at jeg er et offer for det forferdelige systemet, som mange her. Det er påfallende mange som føler seg veldig smarte, men som gjør det ræva på skola. Det er selvfølgelig bare systemet sin feil. Har folk lest tommy og tigern?...

Virkelig? Norsk skole er ikke veldig puggeskole for å si det sånn.

 

Javel, siden du er sammenligningsmaterialet. Går du på barneskolen, og er du langt over gjennomsnittelig inteligent sånn at du forstår nesten alt med en gang? Selvfølgelig ikke. Ergo, at du ikke har problemer har lite med saken å gjøre. Jeg var heldigvis ikke mer enn litt bedre enn gjennomsnittet på barneskolen, eller så er det ikke godt å si hvor jeg hadde endt opp i dag.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...