Gå til innhold

straff og scamming.


Anbefalte innlegg

En kompis av meg kjøpte en account for 7000 kroner.

2 uker senere viser det seg at selgeren har tatt tilbake accounten, med bruk av passwordchanger eller noe sånt greier.

Han har altså svindlet til seg 7000 kroner.

Nå tenker kompisen min å anmelde selgeren, men jeg lurer på hvor stor sjansen er for at han blir tatt og dømt. De vet jo hvem han er og hvor han bor, ved å sjekke bankkontoen hans.

Det er jo svindel og vinningskriminalitet som er fult straffbar, men når du trapper opp på politistasjonen og sier "hei, jeg har blitt scammet!" så kan det virke litt useriøst.

Også med tanke på at kompisen min har også gjort noe "ulovlig" nemlig å kjøpe accounten.

Uansett, hvordan tar politiet slike saker, og hvor stor er sjansen for at han får igjen pengene?

Dette er en seriøs sak, så håper på seriøse svar

takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

7000 hørtes veldig mye ut selv om kontoen inneholdt lvl80 karakterer med full 25 man epics. Lurer på vurderingsevnen til kompisen din.

Det er bare en mulighet til å finne ut av det, møt opp hos pilitiet og forklar saken så får han nok et svar om hva de kan gjøre med saken.

Endret av Wowaddict
Lenke til kommentar
7000 hørtes veldig mye ut selv om kontoen inneholdt lvl80 karakterer med full 25 man epics. Lurer på vurderingsevnen til kompisen din.

Det er bare en mulighet til å finne ut av det, møt opp hos pilitiet og forklar saken så får han nok et svar om hva de kan gjøre med saken.

Spørsmål: Hvis du bryter med ELUA i WoW... Er det det samme som og bryte en lov?

I så fall: Blir det ikke litt dumt og gå til politiet..?

Lenke til kommentar

Nei, det er bare en "policy" so to speak, ikke en lov :p

 

Problemet er at politiet gjerne ser på dette som en fillesak og bruker ikke mye krefter på det..

 

Men helt i teorien, ja du kan anmelde han og få han straffet for det. (Og om vennen din har navn/adresse osv til karen, sammen med bevis for pengene som er sendt for hva, og at han ikke har dette lengre, ser jeg ingen grunn til å IKKE anmelde det)

 

Dog, hadde jeg hatt adressen til karen og han bodde innen 50 mil, så hadde jeg personlig gått for en mer "sosial" snakk med han :p

 

Er han fra utlandet, så er det egentlig bare å glemme at politiet bryr seg, skal jeg være helt ærlig.

Lenke til kommentar

45% av alle wow accounter som er til salgs, er stjålne brukere.

For 2 uker siden ble ene officeren i min guild hacket. MIstet sin warlock som hadde beste gearet i spillet + 40.000 gull. En dager senere kom han online, jeg visste at det ikke var officern siden han satt oppgitt på msn. Jeg spurte den personen som logget inn på hans bruker om hvordan han trodde eieren følte da han stjal brukeren hans. Fikk raskt tilbake melding av en forundret italienere som akuratt hadde kjøpt brukeren.

 

Men som "once in a life time" så startet han p chatte tilbake med meg angående den stjelte accounten. Og til slutt ville han gi eieren tilbake den brukeren og gå til sak mot de som skulle selge tjuvgodset for å få pengene tilbake. Han fikk pengene tilbake men min venn mistet accounten et par dager igjen. Da hadde disse hackerne bestemt seg for å hevne seg på personen som gjorde salget avblåst. De deleta alt han hadde på characteren, dis-enchanta det som kunne. etc...

 

 

Ikke kjøp brukeren over nett når det er 45% stjulne brukere på markedet.

Lenke til kommentar
får da håpe han gjorde det via paypal, bank til bank er rimelig lost case... Uansett, er et helvette å kjøpe / selge accounts, driver å prøver å selge min nå, er så sykt mye folk som vil scamme at det er latterlig... kan ha noe å gjøre med at jeg har 104k gold :p

 

Jeg skulle selge min account sist sommer, og fikk inn mange bud. Men alle som en trakk seg, da jeg sa jeg skulle ha pengene på min konto før passord ble overrakt. De var alle ute etter å scamme, og når de skjønte at det ikke gikk, så dro de videre. Endte til slutt med at jeg begynte å spille igjen. (selvfølgelig)

Lenke til kommentar

Jeg ble faktisk ringt opp av PayPal en gang, etter å ha kansellert en overføring til en annen Paypal konto. (Var snakk om en WoW karakter)

Stoppa overføringen om kvelden, og de ringte meg i 8-tiden om morningen for å si ifra om at kontoen jeg (nesten) hadde overført penger til tilhørte en kjent scammer, som var under etterforskning.

 

Veldig greit å få vite sånt :p

Lenke til kommentar

Det er nok ikke "bare" en policy men en juridisk bindene kontrakt hvor vilkårene for at du skal få spille World of Warcraft er at du aksepterer avtalen. Å kjøpe en konto er brudd på denne avtalen.

 

Personelig synes jeg bare det er fint at kontokjøpere tråkker slik i salaten som dette, kanskje man kunne da bli kvit karakterer som ikke vet en pøkk av klassen sin og som tror de viser status ved å ha en level 80 wow karakter. Leet.

Lenke til kommentar
Det er nok ikke "bare" en policy men en juridisk bindene kontrakt hvor vilkårene for at du skal få spille World of Warcraft er at du aksepterer avtalen. Å kjøpe en konto er brudd på denne avtalen.

 

Personelig synes jeg bare det er fint at kontokjøpere tråkker slik i salaten som dette, kanskje man kunne da bli kvit karakterer som ikke vet en pøkk av klassen sin og som tror de viser status ved å ha en level 80 wow karakter. Leet.

 

Dog, EULA har 0% virkning på hvordan den norske lov reagerer på scammingen.

 

EULA er bare en virtuel kontrakt mellom deg og blizzard, hvor de sier at brudd på reglene _KAN_ føre til lukking av kontoen din.

 

Problemet, er som jeg sa, at politiet ser på dette som en fillesak.

 

Hadde det vært snakk om rimelig mye penger, så hadde det vært en helt annen sak.

Lenke til kommentar
45% av alle wow accounter som er til salgs, er stjålne brukere.

For 2 uker siden ble ene officeren i min guild hacket. MIstet sin warlock som hadde beste gearet i spillet + 40.000 gull. En dager senere kom han online, jeg visste at det ikke var officern siden han satt oppgitt på msn. Jeg spurte den personen som logget inn på hans bruker om hvordan han trodde eieren følte da han stjal brukeren hans. Fikk raskt tilbake melding av en forundret italienere som akuratt hadde kjøpt brukeren.

 

Men som "once in a life time" så startet han p chatte tilbake med meg angående den stjelte accounten. Og til slutt ville han gi eieren tilbake den brukeren og gå til sak mot de som skulle selge tjuvgodset for å få pengene tilbake. Han fikk pengene tilbake men min venn mistet accounten et par dager igjen. Da hadde disse hackerne bestemt seg for å hevne seg på personen som gjorde salget avblåst. De deleta alt han hadde på characteren, dis-enchanta det som kunne. etc...

 

 

Ikke kjøp brukeren over nett når det er 45% stjulne brukere på markedet.

 

Da vil det si at 5 millioner er stjålne accounter :p

 

 

Uansett den warlocken can reporte til GM og skaffe seg gearet tilbake uansett.

Lenke til kommentar

Betal med mastercard, da kan du ringe dem og si trekk pengene så står det bare -7000 på kontoen uten at han kan gjøre noe som helst.

 

Gjorde dette selv da en butikk ikke sendte en pakke.

 

Er man ikke trygg om man også får secret password koden og mailen blir byttet?

Så når man skriver inn dette får man nytt passord på sin egen mail?

Ville aldri ha betalt for noe uten å fått med det.

Endret av War
Lenke til kommentar
45% av alle wow accounter som er til salgs, er stjålne brukere.

For 2 uker siden ble ene officeren i min guild hacket. MIstet sin warlock som hadde beste gearet i spillet + 40.000 gull. En dager senere kom han online, jeg visste at det ikke var officern siden han satt oppgitt på msn. Jeg spurte den personen som logget inn på hans bruker om hvordan han trodde eieren følte da han stjal brukeren hans. Fikk raskt tilbake melding av en forundret italienere som akuratt hadde kjøpt brukeren.

 

Men som "once in a life time" så startet han p chatte tilbake med meg angående den stjelte accounten. Og til slutt ville han gi eieren tilbake den brukeren og gå til sak mot de som skulle selge tjuvgodset for å få pengene tilbake. Han fikk pengene tilbake men min venn mistet accounten et par dager igjen. Da hadde disse hackerne bestemt seg for å hevne seg på personen som gjorde salget avblåst. De deleta alt han hadde på characteren, dis-enchanta det som kunne. etc...

 

 

Ikke kjøp brukeren over nett når det er 45% stjulne brukere på markedet.

 

Da vil det si at 5 millioner er stjålne accounter :p

 

 

Uansett den warlocken can reporte til GM og skaffe seg gearet tilbake uansett.

 

 

Er det 10 millioner wow accounter for salg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...