Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

En som står deg veldig nær har drept noen, tyster du?


  

306 stemmer

  1. 1. Ville du tystet om noen som står deg nær begikk et drap?

    • Ja, uansett hvem det var
      71
    • Ja, men ikke familie
      41
    • Nei
      96
    • Vet ikke
      98


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere som sier dere ikke hadde tysta på familie/gode venner.

 

Hadde dere repsektert en person som hadde oppklarende informasjon om en sak der en nær venn/familiemedlem av deg, hadde blitt drept? Men som hadde holdt tett fordi morderen var en god venn/familiemedlem.

 

Jeg hadde helt klart ofret mye for familie/kjæreste/venner. Men å ta en kule for den du er glad i er ikke det samme som å holde tett om et mord som er utført. Det er folk jeg hadde gått i døden for, men angitt på flekken om de hadde drept en person.

Lenke til kommentar
Dere som sier dere ikke hadde tysta på familie/gode venner.

 

Hadde dere repsektert en person som hadde oppklarende informasjon om en sak der en nær venn/familiemedlem av deg, hadde blitt drept? Men som hadde holdt tett fordi morderen var en god venn/familiemedlem.

 

Jepp.

 

Morderen derimot...

Lenke til kommentar
Dere som sier dere ikke hadde tysta på familie/gode venner.

 

Hadde dere repsektert en person som hadde oppklarende informasjon om en sak der en nær venn/familiemedlem av deg, hadde blitt drept? Men som hadde holdt tett fordi morderen var en god venn/familiemedlem.

Selvsagt. Alt annet ville jo vært absurd, med tanke på hva jeg selv ville gjort.

Lenke til kommentar

"Jeg ville helt klart angitt en morder om jeg visste hvem som hadde begått et drap. Jeg anser drap som så alvorlig, at det ikke finnes noen vei utenom, for min samvittighet. Jeg blir skremt over å se hvor lav moral enkelte har."

 

Er da ikke lav moral? Er bare annen moral. Bare fordi du setter drap som erkesynden betyr ikke at alle gjør det. Personlig synes jeg svik er værre.

Lenke til kommentar

ser ikke på drap som noe veldig alvorlig, så hadde nok ikke tystet dersom offeret hadde 'fortjent' det. kommer personen til å gjøre det igjen og er han/hun mentalt stabil? var det et uhell?

 

dersom personen ikke er sinnsyk og mest sannsynlig ikke kommer til å gjøre det igjen tyster jeg ikke.

 

familien til offeret har ikke en dritt å si. er personen død så er han død, og det å kunne ha en syndebukk de kan hate i fellskap forbedrer ikke situasjonen noe videre. man vil sikkert gjerne vite hvem gjerningsmannen var, men når alt kommer til alt tror jeg ikke det forbedrer noenting for de pårørende.

Endret av IsaachElric
Lenke til kommentar
ser ikke på drap som noe veldig alvorlig, så hadde nok ikke tystet dersom offeret hadde 'fortjent' det. kommer personen til å gjøre det igjen og er han/hun mentalt stabil? var det et uhell?

 

dersom personen ikke er sinnsyk og mest sannsynlig ikke kommer til å gjøre det igjen tyster jeg ikke.

 

familien til offeret har ikke en dritt å si. er personen død så er han død, og det å kunne ha en syndebukk de kan hate i fellskap forbedrer ikke situasjonen noe videre. man vil sikkert gjerne vite hvem gjerningsmannen var, men når alt kommer til alt tror jeg ikke det forbedrer noenting for de pårørende.

 

Hva ser du på som mer alvorlig en å ta et annet liv? Jeg er enig i at en del mishandling kan komme opp til samme nivå, men å drepe noen er jo alvorlig?

 

At den som har drept kan ha vært utliregnelig eller mentalt ustabil er jo greit nok. Men at du skal stå for vurderingen synes jeg er helt urimelig. Du klarer ikke være objektiv i en slik sammenheng når det gjelder familie/kjære, men det er vel hele problemet.

 

At familien til offeret ikke har en dritt å si, det håper jeg ikke du mener. Det handler ikke om å ha noen å stemple som syndebukk. Det er vel noe de aller fleste som har opplevd noe slik vil vite. Hva skjedee, hvorfor og hvem gjorde det. Det hjelper de etterlatte til å legge saken bak seg, og ikke gå rundt å lure på hva som skjedde.

 

Jeg synes det er ganske skremmende å se at så mange ikke hadde angitt sine nærmeste for et drap. Ja, det kan være det var et uhell eller andre omstendigheter som gjorde at dette skjedde. Men at du som enkeltperson skal vurdere det, synes ikke jeg stemmer helt. Kan vel si at du er inhabil.

Lenke til kommentar
Det kan gjelde broren din, kompisen din eller en annen som står deg veldig nær har drept noen ved uhell eller med vilje, begått væpnet ran eller gjort noe annet alvorlig kriminelt, men nekter å melde seg. Kun du og han/hun som vet om det. Hva gjør du?

 

Jeg føler det er forskjell på familie og venner der.. Familie tror jeg at jeg aldri kunne tysta på, jeg vet ikke..

 

Hadde presset den personen for penger hvis han hadde mye, hvis ikke så måtte han drept mer for å få tak i penger. Familie, tja spørs. Hvis det er mor mi, nei. Resten av de, fuck yeah. Og presset de for penger seff. Mennesker er ikke verd driten for meg. Kun nok et tool for å nå mine mål.

Lenke til kommentar
Hadde presset den personen for penger hvis han hadde mye, hvis ikke så måtte han drept mer for å få tak i penger. Familie, tja spørs. Hvis det er mor mi, nei. Resten av de, fuck yeah. Og presset de for penger seff. Mennesker er ikke verd driten for meg. Kun nok et tool for å nå mine mål.

 

HAHAAHAAHA!

Lenke til kommentar
"Jeg ville helt klart angitt en morder om jeg visste hvem som hadde begått et drap. Jeg anser drap som så alvorlig, at det ikke finnes noen vei utenom, for min samvittighet. Jeg blir skremt over å se hvor lav moral enkelte har."

 

Er da ikke lav moral? Er bare annen moral. Bare fordi du setter drap som erkesynden betyr ikke at alle gjør det. Personlig synes jeg svik er værre.

Hvis du synes at svik er verre enn et drap, ville du heller ha blitt drept enn å ha blitt sveket? Og hvis du hadde hatt valget mellom å gjøre de to tingene mot en annen person antar jeg at du hadde valgt å drepe dem fremfor å svike dem, siden du betrakter sistnevnte som verre?

 

Etter min mening er å drepe noe av det verste man kan gjøre mot et annet menneske. De aller fleste andre traumer man kan utsette andre personer for kan de bli bedre fra, mens hvis man dreper noen fratar man dem enhver sjanse til å engang å ha en mulighet til å få tilbake livet. Skjønner ikke hvordan svik kan være verre enn dette.

Lenke til kommentar
folk dør jo i hytt og pine uansett. dør man ikke i dag så dør man en annen dag, og da er alt like trist som det ville vært dersom man skulle dø nå.

 

Folk dør, ja. Men et mord er noe helt annet.

 

Men så leste jeg signaturen din og tror du og HWBruker har litt til felles.

 

Ellers kan det være du ikke ser verdien i livet(ditt) i det hele tatt, men en del andre synes et liv er noe av det som er mest verdt her i verden.

Lenke til kommentar
"Jeg ville helt klart angitt en morder om jeg visste hvem som hadde begått et drap. Jeg anser drap som så alvorlig, at det ikke finnes noen vei utenom, for min samvittighet. Jeg blir skremt over å se hvor lav moral enkelte har."

 

Er da ikke lav moral? Er bare annen moral. Bare fordi du setter drap som erkesynden betyr ikke at alle gjør det. Personlig synes jeg svik er værre.

Hvis du synes at svik er verre enn et drap, ville du heller ha blitt drept enn å ha blitt sveket? Og hvis du hadde hatt valget mellom å gjøre de to tingene mot en annen person antar jeg at du hadde valgt å drepe dem fremfor å svike dem, siden du betrakter sistnevnte som verre?

 

Etter min mening er å drepe noe av det verste man kan gjøre mot et annet menneske. De aller fleste andre traumer man kan utsette andre personer for kan de bli bedre fra, mens hvis man dreper noen fratar man dem enhver sjanse til å engang å ha en mulighet til å få tilbake livet. Skjønner ikke hvordan svik kan være verre enn dette.

 

Om du blir sveket så gjør det vondt lenge. Om du blir drept så gjør det ikke vondt så lenge :) Du kan vel ikke svike noen om de ikke er venner av deg, og drap vil nok kunne regnes som et slags svik i den sammenheng.

 

Om jeg ville blitt drept istedenfor sveket? nei, overhodet ikke, men det gjør ikke svik til en bedre handling, moralsk sett. Vi prater ikke om hva offeret foretrekker, men om hva som er "ondest" for å si det sånn. Og forøvrig kommer det mye ann på. Ville jeg heller dødd en å bli sveket til å bli grønnsak for resten av livet? Mulig det du...

 

Edit: Å bli drept av en venn er svik. Å bli drept av en fiende\ukjent er drap. I så måte vil jeg igjen heller bli drept en sveket, heller en ukjent eller fiende enn en venn.

Endret av Hamnli2
Lenke til kommentar
Ellers kan det være du ikke ser verdien i livet(ditt) i det hele tatt, men en del andre synes et liv er noe av det som er mest verdt her i verden.

det finnes ingen verdi. menneskeverdi og lignende konsepter er kun abstrakte begreper uten fotfeste i virkeligheten. mitt liv er verdiløst, og dersom noen ønsker å skyte meg sier jeg vær så god, så lenge de sørger for å treffe ordentlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...