Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

En som står deg veldig nær har drept noen, tyster du?


  

306 stemmer

  1. 1. Ville du tystet om noen som står deg nær begikk et drap?

    • Ja, uansett hvem det var
      71
    • Ja, men ikke familie
      41
    • Nei
      96
    • Vet ikke
      98


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La oss si at familiemedlemmet ditt krangler og begynner og slåss med denne personen, så ender det opp med at denne personen dør i slåsskampen. Tyster man da allikevel? Når hensikten ikke var å drepe? Eller at personen har kjørt over noen f.eks. og velger å ikke melde seg.

 

Angir du moren eller broren din da?

Lenke til kommentar

Når det gjelder familien så klarer jeg ikke legge vekk følelsene og la fornuften styre.. Jeg synes jo selvsagt synd på familien til offeret, men broren min er verdt mer enn dem for meg. Jeg hadde gjemt han og dekket over for ham og jugd, og gjort alt jeg måtte. Samme for moren min/faren min.

 

Ja, det er ikke rettferdig i det hele tatt, men når sant skal sies så hadde jeg ikke angitt dem nei. Ihvertfall ikke om drapet var et uhell.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Hvis ett av mine familiemedlemmer hadde begått et drap, hadde jeg ikke blitt lei meg om jeg hadde tystet til politiet om det. Jeg hadde gjort min sak og pårørende som jeg setter mye høyere enn en drapsmann får det også bedre, da de vet hvem som er gjerningsmannen.

 

Jeg er også en veldig følelsesløs person, det kan ha noe med det å gjøre også.

Lenke til kommentar

Svarene i denne tråden bærer preg av at man betrakter fengsel utelukkende som straff og tilsynelatende ikke som rehabilitering. Hvis en person begår et drap med dette som intensjon vil jeg si at vedkommende nok i mange tilfeller vil trenge psykologhjelp. Da har de tydeligvis alvorlige problemer de trenger å få fikset, uansett om dette er problemer med å kontrollere sinnet eller bruk av rusmidler som har gått ut av kontroll. Med tanke på at vedkommende da også har latt problemene sine eksalere til de blir så store at de begår et drap er det vel heller ikke stor sjanse for at de vil klare å ta tak i problemene selv, eller oppsøke hjelp på eget initiativ for den saks skyld.

 

Hvis det er snakk om psykiske problemer/avhengighet e.l. er jeg overhodet ikke sikker på at man gjør en person en tjeneste ved å ikke tyste. I tillegg er jo ikke akkurat noen år i norske fengsel det verste man kan gjøre mot en person, som vel er den sannsynlige strafferammen i de fleste saker?

 

Jeg kan dog ikke gi noe generelt svar på spørsmålet, fordi det kommer helt an på hvem av de nærmeste som begår lovbruddet og under hvilke omstendigheter det eventuelt hadde blitt begått. Jeg er rimelig sikker på at om jeg hadde forstått hvorfor personen gjorde som vedkommende gjorde, og jeg hadde tenkt at jeg sannsynligvis hadde reagert på samme måte, hadde jeg nok ikke tystet. Men som sagt, det er umulig å si noe generelt om hvordan jeg hadde reagert uten å ha opplevd dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...