Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

En som står deg veldig nær har drept noen, tyster du?


  

306 stemmer

  1. 1. Ville du tystet om noen som står deg nær begikk et drap?

    • Ja, uansett hvem det var
      71
    • Ja, men ikke familie
      41
    • Nei
      96
    • Vet ikke
      98


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

men jeg ville ikke meldt han inn selv med mindre jeg ville hatt en jævlig god grunn til det.

Det har du; vedkommende har drept noen.

Den grunnen skal være personlig.

Hvorfor? Er det ikke personlig nok at vennen din har drept en person?

Nei, med mindre personen han har drept er en person som jeg står nær; dvs. vet hvem er.

 

 

Personlige grunner skal ofte gå utover deg selv. Om en venn har drept en person så går ikke dette inn på meg personlig.

 

 

Jeg synes du har en syk tankegang. Du bryr deg bare om hvis vennen din dreper en du også kjenner. Er det en random så gidder du ikke melde ifra. Sykt.

Lenke til kommentar

 

men jeg ville ikke meldt han inn selv med mindre jeg ville hatt en jævlig god grunn til det.

Det har du; vedkommende har drept noen.

Den grunnen skal være personlig.

Hvorfor? Er det ikke personlig nok at vennen din har drept en person?

Nei, med mindre personen han har drept er en person som jeg står nær; dvs. vet hvem er.

 

 

Personlige grunner skal ofte gå utover deg selv. Om en venn har drept en person så går ikke dette inn på meg personlig.

 

 

Jeg synes du har en syk tankegang. Du bryr deg bare om hvis vennen din dreper en du også kjenner. Er det en random så gidder du ikke melde ifra. Sykt.

Tja, vil ikke kalle meg syk. Vil heller si at jeg personlig vil la andre mennesker ta valg og stå for det de gjør. Om en venn av meg begår et drap så vil jeg (som skrivd tidligere) prøve å få han til å melde seg selv, men jeg vil ikke melde inn han.

 

Om du kaller det sykt, så er det ditt problem.

Lenke til kommentar
Det kan gjelde broren din, kompisen din eller en annen som står deg veldig nær har drept noen ved uhell eller med vilje, begått væpnet ran eller gjort noe annet alvorlig kriminelt, men nekter å melde seg. Kun du og han/hun som vet om det. Hva gjør du?

 

Jeg føler det er forskjell på familie og venner der.. Familie tror jeg at jeg aldri kunne tysta på, jeg vet ikke..

 

jeg hadde ikke tysta med tanke på at fengsel faktisk gjør folk verre. i fengsel må man innordne seg til normer og moraler som andre tungtkriminelle har. i fengsel formes kriminelle folk... hvis du ikke innordner deg disse normer og moraler i et fengselsmiljø, blir ikke ting lett for deg der inne.

Lenke til kommentar
Om du blir sveket så gjør det vondt lenge. Om du blir drept så gjør det ikke vondt så lenge :)

Nå består verden av flere enn en selv. Hva er verst for familie og venner; at du reagerer negativt følelsesmessig på et svik eller at du ikke lever lenger? Dessuten er vel smerten i forbindelse med et drap som oftest langt større enn smerten ved et svik, forutsatt at det ikke er snakk om et drap med en rifle mot hodet på kloss hold.

 

Du kan vel ikke svike noen om de ikke er venner av deg, og drap vil nok kunne regnes som et slags svik i den sammenheng.

Isåfall er det jo drapet som gjør handlingen ille, ikke nødvendigvis sviket som fører til drapet.

 

Om jeg ville blitt drept istedenfor sveket? nei, overhodet ikke, men det gjør ikke svik til en bedre handling, moralsk sett.

Moral er subjektivt, derfor er også hvilket valg du hadde tatt i høyeste grad en god indikator på hvor galt noe er i forhold til din moral. Jeg ba deg ikke prate i forhold til moral på objektivt plan, fordi det ikke finnes noen objektiv moral. Det som er interessant her er at du påstår at svik er verre enn drap, altså har du foretatt en personlig vurdering utifra din moral. Derfor ville det vært en naturlig konsekvens av standpunktet ditt at du heller hadde drept en du hadde elsket enn å svike den.

 

Vi prater ikke om hva offeret foretrekker, men om hva som er "ondest" for å si det sånn. Og forøvrig kommer det mye ann på. Ville jeg heller dødd en å bli sveket til å bli grønnsak for resten av livet? Mulig det du...

Igjen, her er det det faktum at du blir en grønnsak for resten av livet som gjør sviket ille, ikke sviket i seg selv. Hvis du tillegger alle mulige andre triste sjebner til et svik snakker man ikke lenger om svik, men svik+trist sjebne, noe som gjør saken en helt annet.

 

Edit: Å bli drept av en venn er svik. Å bli drept av en fiende\ukjent er drap. I så måte vil jeg igjen heller bli drept en sveket, heller en ukjent eller fiende enn en venn.

Men svik betyr ikke nødvendigvis drap. Og du nevnte svik uten noe forbehold om at det var i kombinasjon med drap. Derfor blir det helt irrelevant. Svik betyr at en man har stolt på forrår en, og det er dette vi prater om, ikke svik i kombinasjon med vilkårlige konsekvenser av sviket du finner på for å hjelpe argumentasjonen din.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...