Gå til innhold

Firmabil eller annen løsning?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nylig fått en ny jobb, hvor jeg etter mine foreløpige beregninger kommer til å kjøre rundt 50 000 årlig i jobbsammenheng. Jeg har en privateid bil som jeg er ganske knyttet til, og derfor ikke har lyst til å hverken 'kjøre i hjel' eller bytte ut. Jeg ønsker derfor en større, mer praktisk bil jeg kan bruke både i jobb og privat.

 

Før jeg tar det opp med sjefen min vil jeg gjerne kartlegge alle muligheter, og se hva som kan lønne seg både for meg og arbeidsgiver. Jeg har ikke så mye kunnskap på området, men prøver å finne det meste på nettet.

 

Jeg lurer på om noen av dere kan hjelpe meg med tips og forslag til løsninger jeg kan 'slå i bordet med' til min sjef. Jeg får i dag statens satser på kilometergodtgjørelse, men så vidt jeg kan se vil ikke denne kunne dekke et billån i tillegg til driftsutgifter?

 

Hva vil lønne seg for meg? Firmabil, kilometergodtgjørelse + 'billønn', eller noe helt annet?

 

Jeg bør vel legge til at firmabil ikke er vanlig i mitt yrke, så jeg vet ikke hvor lett det vil være å få gjennomslag for det.

Jeg kjører også en del privat, sikkert rundt 20 000 årlig.

 

Kjempefint om noen av dere kan ta dere tid til å hjelpe meg, det blir satt stor pris på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de fleste firmaer er leasing av bil å foretrekke, pga skattefordelene av avskrivningene.

Samtidig så vil firmabil være en godtgjørelse på lik linje som lønn.

 

Så det du i realiteten spør om er om du kan få lønnsforhøyelse, evnt bytte penger inn hver mnd med fri bil.

 

Og om jobben din leaser en bil til deg, så vil det være fordelaktig for din del, da du får bilen billigere enn om du kjøper den selv til tross for at jobben din setter deg ned i lønn tilsvarende hva den måtte lease bilen for.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...