Gå til innhold

Kutter støtte for skjermkort i Linux


Anbefalte innlegg

Det er bare tull. For min del har nVIDIA-driverne som regel alltid levert varene.
De har vært ustabile, og ligget langt etter windowsdriverne på funksjonalitet.
Selv husker jeg med skrekk og gru tilbake til hvordan ATI-driverne (fglrx) tidligere var. De var rett og slett forferdelige og skandaløse, særlig den tiden hvor driverne kun ble gitt ut som rpm-pakker.
Derom hersker det ingen tvil.
At nVIDIA ikke vil frigi spesifikasjon, reiser selvfølgelig debatt. Der er nok ATI mye flinkere, men uten tvil en konsekvens av at ATI tidligere var forhatt blant Linux-brukere, nettopp på grunn av manglende støtte og ytelse.
Jeg tror nok bildet er vesentlig mer komplekst. To momenter du bør ta med er AMD sin overtagelse av ATI og GNU/Linux sin økende aktualitet etter at Red Hat og Suse kom på banen med kommersielle avtaler.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De har vært ustabile, og ligget langt etter windowsdriverne på funksjonalitet.

Det kan så være i noen tilfeller, men hva var alternativet? nVIDIA har i hvert fall lenge hatt drivere som har fungert tilfredsstillende, noe ATI totalt manglet tidligere.

Jeg tror nok bildet er vesentlig mer komplekst. To momenter du bør ta med er AMD sin overtagelse av ATI og GNU/Linux sin økende aktualitet etter at Red Hat og Suse kom på banen med kommersielle avtaler.

At AMD tok over ATI har selvfølgelig gjort utslag, og vært en faktor til at ATI-kort nå fungerer betydelig bedre i GNU/Linux enn tidligere, la det ikke være noen tvil. Og at AMD nå frigir spesifikasjonene til grafikkbrikkene er utvilsomt positivt, det sier jeg ikke noe på. Før AMD kom inn i bildet skydde Linux-brukere ATI som pesten, nettopp på grunn av den dårlige driverstøtten. Husker da Anandtech skulle teste grafikkort i Linux, og Doom 3 var en av testene. Anandtech måtte droppe å teste ATI-kort med Doom 3 da Doom 3 ikke lot seg kjøre på systemer med ATI-kort, selvfølgelig grunnet driverne. Bare nVIDIA sine grafikkort klarte Doom 3. Denne feilen ble riktignok rettet, men nVIDIA hadde et solid forsprang. I alle andre operativsystemer enn Windows hadde nVIDIA monopol, da det var det eneste selskapet som klarte å levere tilfredsstillende driverstøtte for sine grafikkbrikker i GNU/Linux, FreeBSD og senere Solaris 10.

 

Ikke misforstå, jeg synes det er kjempeflott at AMD frigir spesifikasjoner på sine grafikkbrikker. Her har nVIDIA noe å lære. Men likevel, jeg synes ikke ATI bør gi opp grafikkbrikkene sine så lett, men vedlikeholde drivere for eldre skjermkort. Her ligger nVIDIA fortsatt et godt stykke foran, da de vedlikeholder eldre drivere, noe som fører til at man kan få tak i oppdaterte drivere for skjermkort helt tilbake til Riva TNT, og disse driverne kan brukes på de nyeste linux-distribusjonene, samt FreeBSD. Og i Solaris kan man få full støtte for skjermkort f.o.m GF2 MX100/200.

 

Hva driverkvalitet angår, nVIDIA sine Linux-drivere har jeg sjelden hatt problemer med å installere. Det har som regel gått ganske bra. FreeBSD-driveren har jeg derimot hatt et og annet problem med, men disse har som regel latt seg løse. Solaris-driveren fra nVIDIA bundles nå med Solaris 10. Så alt i alt er jeg ganske uenig med deg hva kvaliteten på nVIDIA-driveren opp igjennom tidene angår. Jeg har brukt nVIDIA skjermkort i både GNU/Linux, FreeBSD og Solaris 10, så jeg har et ganske godt grunnlag å uttale meg på.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
nVIDIA nVIDIAnVIDIA nVIDIAnVIDIA nVIDIAnVIDIA

 

nvidia har sluttet å bruke italic-n'en for lenge siden, så du kan slippe å bytte skrifttype hele tida.

 

haha, endelig noen som påpekte det jeg har tenkt hele tiden, men ikke giddet å si noe på :p er vel riktigt å bare skrive "nvidia" slik logoen ser ut i dag, selv om de bruker store bokstaver i "vidia"; nvidia-logo.jpg

Lenke til kommentar
nVIDIA nVIDIAnVIDIA nVIDIAnVIDIA nVIDIAnVIDIA

 

nvidia har sluttet å bruke italic-n'en for lenge siden, så du kan slippe å bytte skrifttype hele tida.

Jeg bytter ikke skrifttype, men skriver det en gang, ctrl-c, og deretter ctrl-v der det måtte passe. Vet egentlig at nvidia endret logo, og at det nå bare er å skrive nvidia. Men jeg synes den gamle logoen var litt stilig, så skrivemåten er vel egentlig gammel vane. Og logoen som jeg har gjengitt under, dukket opp hver gang X-serveren på linux-maskinen startet.

 

nvidia_logo.jpg

 

Edit: men for å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke hvorfor det er vits i å lage så mye oppstyr rundt dette.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
men for å være helt ærlig, så skjønner jeg ikke hvorfor det er vits i å lage så mye oppstyr rundt dette.

 

skrå skrift blir brukt for å understreke noe. når det brukes på feil sted blir det forstyrrende å lese, fordi øynene trekkes mot den skrå teksten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...