Gå til innhold

Øye for øye, tann for tann - riktig eller galt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan forstå hvorfor de gjør det de gjør, men selv om jeg føler han fortjener det sånn smått mener jeg at det rett og slett blir litt vel primitivt at de som du sier danner en straff på grunn av kvinnens hevnlyst.

Jeg synes han kunne fortjent det men at det er feil av staten å gjøre noe slikt.

men men

"Du skal gjøre mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg" :)

Lenke til kommentar

Du skal ikke gjøre mot andre de tdu ikke vil andre skal gjøre mot deg.

 

Sharia = tann for tann. Slike tilstander ønsker vi ikke i Norge. Bekjemp Islam!

Samtidig sa Bahrami i et intervju med den spanske radiokanalen Cadena SER i går at han bare vil bli blindet på et øye hvis hun ikke betaler en sum som tilsvarer 20 000 euro, fordi retten ikke mener en kvinnes øye er like mye verdt som en manns øye.

Samtidig sa Bahrami i et intervju med den spanske radiokanalen Cadena SER i går at han bare vil bli blindet på et øye hvis hun ikke betaler en sum som tilsvarer 20 000 euro, fordi retten ikke mener en kvinnes øye er like mye verdt som en manns øye.

 

Hahaha, lol! Å, de er så festlige der nede!

Endret av buskmannen
Lenke til kommentar
Les denne artikkelen!

 

http://www.dagbladet.no/2009/03/05/nyheter...rialov/5159047/

 

Fy faen, de er syke i hodet der nede. Jeg synes øye for øye, tann for tann-mentaliteten er kvalm og frastøtende. Hva synes dere? Bør hevnlyst ligge til grunn rettssystemet?

Nå er vell ikke kvinnesynet helt i vater der nede, men straffen i seg selv synes jeg er helt ok. Sparker du meg i skrittet med vernesko, river jeg av deg hele stellet med en rød barberblad-moddet bærplukker. Ser ingen grunn til å anmelde forholdet for så at saken skal bli henlagt eller at vedkommende skal få en mildere straff enn det jeg mener han fortjener. Så ja, jeg mener overtredelser som går under personbeskadelse skal avstraffes med tilsvarende skade.

 

Bekjemp Islam?

Tja...Islam må nok stille seg pent og pyntelig i køen bak den hvite krist etter min mening.

Så lenge kristendommen er i Norge er nok Islam en viktig motpol for å begrense det kristne Hegemoni.

Endret av analkløe
Lenke til kommentar
Du skal ikke gjøre mot andre de tdu ikke vil andre skal gjøre mot deg.

 

Sharia = tann for tann. Slike tilstander ønsker vi ikke i Norge. Bekjemp Islam!

 

Tann for tann er ihvertfall mer rettferdig og logisk enn dette, (Jeg er 100% imot denne teorien)

 

Den som slår sin far eller mor, skal dø.

 

Dette er fra andre mosebok, det blir også gitt uttrykk for handlinger som er mer i pakt med øye for øye teorien i samme kapittel:

 

en som slår til en mann så han dør, skal bøte med livet

 

Når en mann gjør en slik udåd at han dreper sin neste med svik, skal du ta ham, om det så er fra mitt alter; han skal dø.

 

Bibelen er som kjent stappfull av slike påstander. Hvilke konklusjoner kan vi trekke fra dette? En religion er ikke mer enn hva vi gjør den til, i dårlige tider vil de ekstreme sidene få skinne. Bibelen har eksistert lenge før koranen, og enda er det ikke før nå nylig at vi virkelig har begynt å innse dens mange motsigelser. Gi muslimene i midtøsten litt tid, slik at de rekker krype ut av den driten vi har sendt de hodestups inn i.

 

Det har forsåvidt nylig vært en heftig diskusjon rundt dette: Klikk

Lenke til kommentar
Dommeren skal ha spurt Bahrami om hun ønsket at Movahedi skulle bli kastet syre på. Det skal hun ha svart nei til, og heller svart at de kunne dryppe syre i øynene hans.

 

- Da vil han forstå hva slags smerter jeg har vært gjennom, sa hun i retten.

 

Hun understreker at hun ikke ønsker å hevne seg på sin overgriper.

 

- Jeg gjør det slik at andre skal få slippe lidelsene jeg har gått gjennom, sa hun i radiointervjuet.

 

Denne damen gjorde det for å bekjempe kriminalitet, og ikke pga egen hevnlyst...

 

Og dette er da ikke noe mer barabarisk enn en som ender opp i en elektrisk stol pga 3rd strike i USA. Da kan han ha gjort et innbrudd og stjelt en tyggis og bli satt i elektrisk stol pga det. Satt på spissen selvfølgelig.

Endret av sull
Lenke til kommentar

Fra hennes perspektiv (eller hvem som helst annen i en slik situasjon) er straffen veldig logisk. Om noen hadde gjort noe slikt med meg er jeg nok redd for at jeg også hadde ønsket overgrepsmannen alt vondt og dit peppern gror.

 

MEN, det er ikke slik man bygger et samfunn, ei heller bekjemper kriminalitet. Greit nok, at mannen blir blendet vil sikkert tilfredsstille hennes perverse ønsker om hevn, men hva nytte gjør det for samfunnet? Det er blitt bevist til det evinnelige at brutale straffer ikke er med på å bekjempe kriminalitet. Snarere tvert imot. Hva om mannen handlet i affekt eller lider av psykiske lidelser? Litt sent å finne ut det etter at man har helt syre i øyet hans.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...